آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

آخرین تظاهرات‌ که موجب چندقطبی شدن در بافت درونی رژیم صهیونیستی شده پس از آن شکل گرفت که روز یکشنبه هفته قبل نظامیان صهیونیست در جست‌وجوی اسرای خود در غزه موفق شدند به مکان نگه‌داری ۶نفر از آنان یورش ببرند اما همه آنها کشته شدند؛ این اعتراضات را می‌توان زمینه ساز فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اعتراضات سراسری ۷۰۰ هزار نفر از صهیونیست‌های ساکن در اراضی اشغالی علیه مانع تراشی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی روز دوشنبه در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش حماس شدت گرفت. این نخستین بار نیست که ساکنان اراضی اشغالی به مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو برخواسته‌اند. آن‌ها اقدامات اعتراضی خود را از نخستین ماه‌های حکومت وی شروع کردند، اما این اعتراضات در ماه‌های منتهی به جنگ غزه به میزان زیادی فروکش کرد و حالا دوباره از سر گرفته شده است. در حقیقت می‌توان گفت اعتراضات در دولت نتانیاهو نخستین بار در مخالفت با لایحه تغییرات غذایی شکل گرفت، اما پس از هفتم اکتبر، دلایل متعددی برای برگزاری تجمعات عنوان می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها تحت فشار قرار دادن دولت برای پذیرش آتش‌بس و آزادی اسرا است.

شدت گرفتن اعتراضات درونی در اراضی اشغالی

آخرین تظاهرات‌ها پس از آن صورت گرفت که روز یکشنبه هفته گذشته، نظامیان صهیونیست در جست‌وجوی اسرای خود در غزه موفق شدند به مکان نگه‌داری شش نفر از آنان یورش ببرند؛ اما همه آن‌ها کشته شدند و همین باعث شد طی چند ساعت اعتراضات صدها هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی شکل گیرد که می‌توان آن را بزرگ‌ترین تظاهرات از هفتم اکتبر تاکنون قلمداد کرد. هسته اصلی عملیات هفتم اکتبر، به اسارت گرفتن نزدیک به ۲۵۰ نفر از صهیونیست‌ها توسط گروه‌های مقاومت غزه بود که این گروه‌ها تاکید داشتند در ازای آزادی این افراد، باید تمام زندانیان فلسطینی که تعداد آن‌ها به هفتم هزار نفر می‌رسید، آزاد شوند، اما نتانیاهو برای آزادسازی اسرای صهیونیست زیر بار توافق نرفت و تصمیم گرفت دست به عملیات نظامی بزند.

آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

ناکامی در آزادسازی اسرای در بند مقاومت

هدف اولیه ارتش اسرائیل، اعمال فشار نظامی برای آزادسازی اسرا بود و بنا داشت در صورت نرسیدن به این مقصود، هدف دیگری را دنبال کند که آن یافتن و آزادسازی اسرا با عملیات نظامی بود. نتانیاهو در ترکیبی از فشار نظامی و قبول خواست مقاومت غزه برای آزادی زندانیان فلسطینی، در یک نوبت در برابر آزادی ۵۰ اسیر صهیونیست، آزادسازی ۱۵۰ زندانی فلسطینی به همراه آتش‌بس کوتاه‌مدت و ارائه امکانات و کالا به ساکنان غزه را پذیرفت. در خلال چهار عملیات نظامی صهیونیست‌ها، تعدادی اسیر آزاد شده بودند که نخستین مورد به آزادسازی یک زن و مورد دوم به آزادسازی چند اسیر دیگر باز می‌گردد که البته گفته می‌شود این افراد خارج از دستان گروه‌های مقاومت و توسط اهالی غزه به اسارت گرفته شده بودند، همچنین در سومین عملیات آزادسازی چهار اسیر با کمک ویژه آمریکا رها شدند و در مورد چهارم نیز که به‌تازگی رخ داد یک اسیر مرد آزاد شد؛ هرچند نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که این اسیر به صورت اتفاقی در غزه پیدا شده و عملیات ویژه‌ای در کار نبوده است.

این وقایع به نتانیاهو کمک کرد تا راه‌حل آزادسازی اسرا از طریق عملیات نظامی به جای توافق آتش‌بس را به‌عنوان مسیری مطمئن به جامعه معرفی کند تا اینکه کشته شدن شش اسیر در جریان عملیات آزادسازی اسرا مسیر را تغییر داد و خیابان‌های اراضی اشغالی مملو از معترضان شد که جمعیت قابل توجهی از معترضان به خیابان‌های تل‌آویو آمده بودند. این رویه موجب شد که تنها یک روز پس از اعتراضات، سندیکاهای کارگری برای تعطیل کردن اقتصاد رژیم‌صهیونیستی با اعتصابات گسترده تلاش کنند، اما جدیت دولت و رأی دادگاه مبنی‌بر غیرقانونی بودن این اقدام تل‌آویو را از پرتگاه نجات داد. با این حال، اعتراضات گسترده خیابانی همچنان یک بحران بزرگ برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

سایر دلایل اعتراضات ساکنان اراضی اشغالی

تحلیلگران معتقدند جبهه داخلی رژیم صهیونیستی موجودیت این رژیم را به سمت اضمحلال می‌برد و اگر نتانیاهو نتواند این اوضاع را مدیریت کند ضربه‌ای کاری بر این اسب بازنده وارد خواهد شد. در این زمینه می‌توان گفت که اعتراضات خیابانی و سیاسی رادیکال به یک بیماری مسری برای حکومت نتانیاهو تبدیل شده و همواره او را درگیر خود نگه می‌دارد، همچنین طولانی شدن دوره ریاست نتانیاهو بر دولت موجب شده تا مخالفان وی از طرق مختلف همچون کارشکنی سیاسی و اخلال در روابط خارجی دولت آتش تظاهرات علیه نتانیاهو را شعله‌ورتر کنند.

آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

اهرم‌سازی خارج از چهارچوب‌های سیاسی انتخاباتی توسط مخالفان دولت فعلی از جناح‌های میانه و چپ برای ایجاد موازنه در قدرت، تشدید اختلافات بین دو گروه یهودی مذهبی و یهودی کمتر پایبند به شریعت و مخالف با هزینه کردهای نتانیاهو برای ایدئولوژی از دیگر دلایل اعتراضات داخلی این رژیم است؛ یک گروه همچون نتانیاهو دارای لابی و نفوذ در حکومت‌های غربی و یک گروه به ذات عامل غرب در سرزمین‌های اشغالی هستند، همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ یکی دیگر از مواردی است که ساکنان اراضی اشغالی را به اعتراض واداشته است، چراکه آن‌ها با داشتن مشکلات اقتصادی در حال مشاهده عزم سران رژیم برای طولانی کردن زمان جنگ هستند و بنابراین می‌کوشند با اعمال فشار بر نتانیاهو، وی را مجبور به توقف جنگ کنند.

همچنین حملات در مرزهای شمالی و اقدامات مقاومت در کرانه باختری نیز صحنه نمایش بی‌کفایتی نتانیاهو از دید صهیونیست‌ها شده و ابهت وی را فروریخته است، علاوه‌بر آن کشته شدن نظامیان صهیونیست و خستگی روحی آن‌ها از عملیات‌های مداوم نیز موجب برخی نارضایتی‌ها است تا جایی که گالانت، وزیر جنگ رژیم نیز با نتانیاهو به اختلاف خورده و قصد استعفا دارد.

نتانیاهو در ماه‌های اخیر با ارتقای وضعیت در تمام بحران‌ها روبه‌رو شده است؛ وی با ترورهای غیرمنتظره از بیروت تا تهران تلاش کرد بحران در محور مقاومت را به سطح بی‌سابقه‌ای برساند، اما در مقابل خود نیز در گرداب بحران‌ها فرو رفت. حالا از یک‌سو یمن و ایران بر قطعی بودن پاسخ خود به تجاوزات رژیم تاکید دارند و از سوی دیگر شدت تنش‌ها با لبنان نیز افزایش پیدا کرده است به‌طوری که لبنان روز چهارم شهریور با ۳۲۰ راکت و ۲۰ پهپاد به رژیم حمله کرد که برای نخستین بار، تل‌آویو را نیز مورد هدف قرار داد. هم‌زمان با این تحولات، با انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در جنوب کرانه باختری، سیاست بمب‌گذاری‌ها به ساحل غربی بازگشته است که البته این ارتقای اوضاع علیه نتانیاهو توسط دشمنان صهیونیست نتانیاهو نیز پیگیری شده است.

در این میان اوضاع رژیم به‌لحاظ حفظ حمایت‌های دولت‌های متحد نیز خوب نیست به‌طوری که در روزهای اخیر لندن دست به تحریم تسلیحاتی رژیم زد و خشم تل‌آویو را برانگیخت. انگلیس ۳۰ قلم از میان ۳۵۰ قلم سلاح صادراتی به رژیم را به این دلیل که احتمال استفاده غیرمجاز از آن‌ها وجود دارد، از لیست مبادلات خارج کرد. هر چند لندن اعلام کرده که این تحریم نمادین است و خطری برای امنیت اسرائیل ایجاد نمی‌کند، اما نفس انجام دادن آن هم برای مقامات رژیم‌صهیونیستی گران تمام شد.

آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

درگیری مسلحانه یا فرار از فلسطین اشغالی

به هر روی، شهرک‌نشینان می‌بینند که سازوکار سیاسی برای مقابله با نتانیاهو جواب نداده و بر همین اساس مسئله سیاسی به کف خیابان کشیده شده است و به نظر می‌رسد اگر خیابان نیز جواب ندهد، کار به درگیری مسلحانه و ترور برسد.

نتانیاهو زندگی کنونی و آینده معترضان را با چالش مواجه کرده است. این افراد که از اقشار فرهیخته و فعالان کسب‌وکارها هستند، اگر به سمت اقدامات رادیکال در داخل سرزمین‌های اشغالی حرکت نکنند، احتمال دارد به سمت گزینه جایگزین، یعنی خروج از فلسطین گام خواهند برداشت.

تداوم جنگ در غزه بدون هیچ دستاوردی

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره اظهار کرد: با گذشت ۱۱ ماه از جنگ غزه و شکست هفدهمین دوره مذاکرات آتش‌بس در قاهره شرایط در اراضی اشغالی دشوارتر شده است به اعتبار اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طول این مدت هیچ‌گونه دستاورد نظامی، امنیتی و سیاسی نداشته و نتوانسته گروگان‌های صهیونیست را آزاد کند به همین دلیل در طول روزهای گذشته بیش از یک میلیون نفر از صهیونیست‌ها در خیابان تئودور هرتزل در تل‌آویو در برابر ساختمان شماره ۲ نخست وزیری این رژیم اجتماع کرده و دست به تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو زدند که این تظاهرات با دخالت نیروهای امنیتی اسرائیل به خشونت کشیده شد.

آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

وی افزود: به نظر می‌رسد شرایط هر روز برای نتانیاهو دشوارتر می‌شود؛ فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز شکست روند مذاکرات آتش‌بس در دوحه قطر و قاهره مصر نشان می‌دهد که نتانیاهو هیچ‌گونه راه‌حلی برای پایان دادن به بحران غزه ندارد تا جایی که به‌تازگی دو ژنرال بلندپایه رژیم یعنی یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس اداره اطلاعات ارتش تهدید کردند که اگر نتانیاهو تن به آتش‌بس ندهد، به همراه ژنرال‌های دیگر در بدنه ارتش اسرائیل از سمت‌های خود استعفا خواهند داد، از این رو این تهدیدات، تظاهرات‌ها و نیز هزینه‌های ۶۷ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۱ ماهه غزه نشان می‌دهد اسرائیل در حال فروپاشی از درون است.

کوچ اجباری صهیونیست‌ها از شمال فلسطین اشغالی

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: صهیونیست‌ها در حال حاضر در شرایط سختی به‌لحاظ اقتصادی قرار گرفته‌اند، چراکه ۱۱ ماه است بیشتر تأسیسات اقتصادی، کارخانه‌جات و مراکز صنعتی اسرائیل تعطیل شده است و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در الجلیل و شمال فلسطین اشغالی ناچار به کوچ اجباری از شمال فلسطین به مناطق دیگر اراضی اشغالی شده‌اند.

وی ادامه داد: فرار ۱۵ هزار سرباز احتیاط از بدنه ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شرایط پیچیده‌ای بر اراضی اشغالی حاکم است و مصر نیز تهدید کرده که اگر نتانیاهو همچنان بر باقی ماندن ارتش اسرائیل در گذرگاه فیلادلفیا اصرار بورزد، از مذاکرات آتش‌بس خارج خواهد شد و این تهدیدی جدی برای اسرائیل و آمریکا تلقی می‌شود.

تقلای دموکرات‌های آمریکا برای آتش‌بس جنگ در غزه

هانی زاده ابراز کرد: مشکل کنونی آنجا است که نتانیاهو بر داشتن یک دستاورد نظامی اصرار می‌کند؛ در حالی که ژنرال‌های ارتش معتقدند طولانی شدن جنگ موجب فرسایش ارتش رژیم خواهد شد و به همین دلیل آمریکایی‌های در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به ویژه دموکرات‌ها برای پیروزی کامالا هریس به دنبال آن هستند که آتش‌بس در غزه برقرار شود تا بتوانند برای پیروزی هریس برگ برنده‌ای داشته باشند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظر بین دموکرات‌ها و کابینه نتانیاهو شدت گرفته است.

لرزه بر جان صهیونیست‌ها از ترس انتقام ایران

وی با اشاره به تأثیر اقدام تلافی‌جویانه قطعی ایران و لبنان در فروپاشی اسرائیل از درون خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرده که در مکان و زمان مناسب انتقام خواهد گرفت و به‌طور طبیعی همین مسئله موجب دلهره و نگرانی فزاینده‌ای در میان ساکنان اراضی اشغالی شده است تا جایی که اکثر صهیونیست‌ها در حال خروج از اراضی اشغالی یا در حال زندگی در زیرزمین‌ها و پناهگاه‌ها هستند و شرایط زندگی عادی در اراضی اشغالی بر هم خورده است؛ ضمن اینکه حزب‌الله لبنان نیز هر روز ده‌ها موشک و پهپاد به سمت اراضی اشغالی پرتاب می‌کند و این ناامنی‌ها موجب وحشت، نگرانی و دلهره در دل ساکنان اراضی اشغالی شده و یکی از دلایل زمینه‌ساز اعتراضات درونی رژیم صهیونیستی است.

آشفته بازاری به نام «تل‌آویو»؛ ناکامی در کمین شهرک‌نشین‌ها

کد خبر 787738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.