تلاش فعالان محیط زیست در تسریع پاکسازی زباله‌دان اقیانوس

کشتی‌های ارسالی برای پاکسازی لکه بزرگ اقیانوس آرام به ساحل بازگشتند تا پس از ایمن‌سازی مجدد باز دیگر به مأموریت بازگردند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انباشته شدن پلاستیک‌ها، قوطی‌ها و سایر زباله‌ها در طبیعت به یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های بحران زیست‌محیطی در سیاره تبدیل شده است که نه‌تنها حیات دریایی، بلکه انسان‌ها را نیز تهدید می‌کند. این بحران اکوسیستم‌های آبی را ویران می‌کند و در اقیانوس‌ها بیش از ۱۰۰ گونه آبزی را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

آلودگی پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهایی است که اقیانوس‌های جهان با آن مواجه هستند. یک توده شناور در وسط اقیانوس آرام به مجموعه‌ای غول‌پیکر از زباله‌های پلاستیکی تبدیل شده است که به‌عنوان لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام شناخته می‌شود. ۶ سال پیش یک شرکت زیست‌محیطی در تلاش برای توسعه فناوری پاکسازی اقیانوس از این لکه، دو کشتی به زباله‌دان اقیانوسی فرستاد که روز گذشته به خلیج سانفرانسیسکو بازگشتند.

تلاش فعالان محیط زیست در تسریع پاکسازی زباله‌دان اقیانوس

شرکت قصد دارد این بار فناوری مورد نیاز برای این اقدام عظیم را توسعه دهد. کشتی‌ها پس از ایمن‌سازی مجدد بار دیگر راهی زباله‌دان اقیانوسی می‌شوند و این قدرت را خواهند داشت که ظرف پنج سال آینده آن را تمیز کنند. در حال حاضر تنها مانع تحقق این هدف، بودجه است که بین ۴ تا ۷.۵ میلیارد دلار زند تخمین زده می‌شود.

پاکسازی اقیانوس آرام از زباله‌ها

فناوری مورد نیاز برای پاکسازی این لکه، سیستمی از شبکه، دوربین‌ها و کامپیوترهایی است که با هوش مصنوعی کار می‌کنند. از آنجا که لکه در محیطی با امواج بزرگ واقع شده است، ایجاد یک سیستم بادوام که در برابر سختی شرایط مقاومت کند و در عین حال قادر به تفکیک زباله‌ها از حیات دریایی باشد، بسیار اهمیت دارد.

این زباله‌ها بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند به‌عنوان منابعی اولیه برای محصولات قابل استفاده بهره‌برداری شوند. زباله‌ها از دریا بیرون کشیده، در کشتی‌ها دسته‌بندی و در نهایت بازیافت می‌شوند و به محصولاتی جدید تبدیل می‌شوند.

پاکسازی این لکه امکان‌پذیر است و می‌تواند به‌عنوان چالشی برطرف‌شدنی، الهام‌بخش بسیاری از ساکنان زمین باشد تا بیشتر به مقابله با مسائل زیست‌محیطی زمان مقابله کنند.

تلاش فعالان محیط زیست در تسریع پاکسازی زباله‌دان اقیانوس

کد خبر 787612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.