۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
تازیانه گرما بر تن تابستان ۲۰۲۴

دمای متوسط تابستان سال جاری در جهان به‌طور قابل‌ توجهی بالاتر از میانگین دمای سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ماه اوت در اروپا به عنوان گرم‌ترین ماه و تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین، تابستان جهان از زمان آغاز ثبت دماها شد.

بنابر اعلام سازمان تغییر اقلیمی اتحادیه اروپا، سه ماه گذشته گرم‌ترین ماه‌ها در جهان بودند و طبق گزارش این سازمان، میانگین دمای جهانی در ماه‌های ژوئن تا اوت در اروپا ۰.۶۹ درجه بالاتر از میانگین دوره مرجع ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود.

این نتیجه از مجموعه داده‌هایی از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر جهان به دست آمده است.

بر اساس داده‌های سرویس نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی، اروپا امسال گرم‌ترین تابستان خود از زمان شروع ثبت دماها را تجربه کرد و میانگین سطح دمای جهانی در ماه اوت به ۱۶.۸۲ درجه سانتی‌گراد رسید.

«سامانتا برگس»، معاون مدیر سرویس تغییرات اقلیمی در گزارشی که روز گذشته (جمعه) منتشر شد، گفت: کره زمین در سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین ماه‌های ژوئن و اوت، گرم‌ترین روز و گرم‌ترین تابستان نیم کره شمالی را تجربه کرده است.

به گزارش دویچه وله، معاون مدیر سرویس تغییرات اقلیمی همچنین اعلام کرده است: در صورتی که کشورها به سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به گرمایش سیاره را کاهش ندهند، گرمای شدیدتر رخ خواهد داد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختن مواد فسیلی از عوامل اصلی تغییرات اقلیمی معرفی شده است.

پیش‌تر طبق برآورد کارشناسان اعلام شده بود، بیش از ۴۷ هزار نفر در اروپا در سال ۲۰۲۳ بر اثر دمای بالا جان خود را از دست داده‌اند و آمار مرگ ناشی از گرما در تابستان سال جاری هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما پیش‌بینی‌ها از افزایش این آمار خبر می‌دهد.

بیش از ۴۷ هزار مرگ ناشی از گرمای شدید در اروپا

بر اساس یک مطالعه انجام شده، سال گذشته بیش از ۴۷ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست دادند، این دومین بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از گرما از زمان آغاز چنین محاسباتی در سال ۲۰۱۵ است و در کشور سوئیس این میزان ۳۴ مرگ در هر میلیون نفر بود.

این گروه تحقیقاتی بین المللی همچنین گزارش می‌دهد که به نظر می‌رسد سازگاری با گرما اتفاق افتاده است، بر اساس مطالعه مدل سازی منتشر شده در مجله Nature Medicine، بدون اقدامات سازگاری، این مرگ و میر ۸۰ درصد بیشتر خواهد بود، بر این اساس بدون اقدامات مناسب، دو برابر افراد بالای ۸۰ سال جان خود را از دست می‌دادند.

این اقدامات شامل، بهبود مراقبت‌های بهداشتی، حفاظت اجتماعی و سبک زندگی، پیشرفت در سلامت شغلی و فیزیکی، افزایش آگاهی از خطرات و ارتباطات مؤثرتر و استراتژی‌های هشدار اولیه است.

الیزا گالو، محقق مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون که اولین نویسنده این مطالعه است، گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که فرآیندهای سازگاری اجتماعی با دمای بالا در قرن حاضر وجود داشته است که آسیب پذیری ناشی از گرما و بار مرگ و میر تابستان‌های اخیر را به شدت به ویژه در میان کهنسالان کاهش داده است.

این تیم تحقیقاتی بیش از ۹۶ میلیون مرگ را که به عنوان داده‌های مرگ و میر توسط اداره آمار اروپا (یورواستات) جمع‌آوری شده بود، بررسی کرد تا بار مرگ و میر ناشی از گرما را در سال ۲۰۲۳ برای ۸۲۳ منطقه در ۳۵ کشور اروپایی برآورد کند.

بر اساس این برآوردها، سال گذشته ۴۷ هزار و ۶۹۰ مورد مرگ ناشی از گرما در اروپا رخ داد، این میزان تنها در سال ۲۰۲۲ بالاتر بود، با در نظر گرفتن جمعیت، کشورهایی با بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از گرما در جنوب اروپا هستند که عبارتند از کشور یونان (۳۹۳ مرگ در هر میلیون نفر)، بلغارستان (۲۲۹)، ایتالیا (۲۰۹) و اسپانیا (۱۷۵) نفر.

بر اساس این مطالعه، این میزان در سوئیس ۳۴ مرگ در هر میلیون نفر بود؛ به طور کلی، محققان تعداد مرگ و میر ناشی از گرما را در سوئیس ۲۹۴ نفر تخمین زدند، طبق آمار اداره فدرال محیط زیست (بافو)، این ارقام برای سوئیس البته بیشتر است.

در کشور سوئیس هم علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد جامعه تا حدی با گرمای روزافزون سازگار شده است، بر اساس اطلاعات بافو، تعداد سالانه مرگ و میر ناشی از گرما به موازات افزایش میانگین دمای تابستان در سوئیس بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۳ افزایش نیافته است و نرخ مرگ و میر ناشی از گرما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ کمتر از تابستان‌های گرم در ابتدای این سری زمانی بود.

کد خبر 787535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.