دور باطل بلینکن برای آتش‌بس

وزیر خارجه آمریکا با وجود انجام دو دور مذاکرات بی‌نتیجه برای آتش‌بس جنگ در غزه پس از بازگشت مفتضحانه از سرزمین‌های اشغالی تلاش دارد جای پای خود را در دولت بعدی دموکرات‌ها سفت کند اما حالا این سوال را متوجه افکار عمومی جهان کرده که آیا سومین طرح آمریکایی‌ها برای آتش‌بس غزه نیز محکوم به شکست خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که تلاش دارد جایگاه خود را در دولت دموکرات‌ها و در ساختمان لینکلن واشنگتن حفظ کند، پس از بازگشت مفتضحانه و بدون دستاورد خود از سفر به خاورمیانه برای متوقف ساختن جنگ در غزه تلاش می‌کند کاخ سفید را نسبت به حل‌وفصل این موضوع امیدوار نگه دارد؛ طرح قبلی بلینکن برای آتش‌بس، پس از دو دور مذاکره در دوحه و قطر با شکست مواجه شد تا جایی که حتی او و نومحافظه‌کاران اتاق‌های پشتی کاخ سفید را متهم به فضاسازی در راستای اهداف نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش برای اشغال محور فیلادلفیا و لشکرکشی جدید، این بار به کرانه باختری کرد؛ همچنان مدعی است که راه‌حلی برای آتش‌بس در غزه برای بار سوم وجود دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد جایی برای بلینکن در دولت جدید دموکرات‌ها در صورت پیروزی کامالا هریس، معاون بایدن وجود نداشته باشد.

یک بام و دو هوای بلینکن

بلینکن از یک سو ادعای دیگر همتایان خود را تکرار کرده و اعلام می‌کند که ۹۰ درصد مسائل در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه حل‌وفصل شده و از سویی دیگر در کمال وقاحت لب به اعتراف گشاده و می‌گوید که همچنان اختلافات قابل توجهی برای مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا باقی مانده است که به‌یقین منظور او از اختلافات همان زیاده‌طلبی‌های نابجای نتانیاهو است که در آخرین لحظات نشست قاهره به مذاکرات تحمیل کرد و در این باره می‌گوید: «مشغول گفت‌وگو و رایزنی‌های فعالی با هم‌پیمانان خود، مصر و قطر با هدف توافق آتش‌بس هستیم.» نکته قابل توجه آن است که بلینکن مدعی شده در صورت وقوع توافق آتش‌بس در غزه، شانسی برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی وجود دارد. همچنین بایدن و نو محافظه‌کاران صهیونیست کابینه او به انجام توافق شکست‌خورده آبراهام به‌عنوان بزرگ‌ترین امتیاز در ازای حل بحران موجودیت رژیم صهیونیستی دل خوش کرده‌اند.

دور باطل بلینکن برای آتش بس

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز پیش از این مدعی شده بود که بر سر ۹۰ درصد موارد مطرح در مذاکرات آتش‌بس توافق شده بود در حالی که این ادعا با واکنش بنیامین نتانیاهو همراه شد و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر هرگونه نزدیک شدن به توافق را تکذیب کرد. کربی درباره جزئیات این توافق گفته بود: «در نخستین مرحله توافق نظامیان اسرائیلی باید از مناطق پرجمعیت خارج شوند و اینکه در مرحله نخست توافق، نظامیان اسرائیلی به‌طور کامل از غزه خارج نخواهند شد.»

تحقیر وزیر خارجه آمریکایی

ایلهان عمر، نماینده مسلمان خانه نمایندگان کنگره معتقد است که وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به فلسطین اشغالی برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس غزه تحقیر شد: «وزیر خارجه ما چگونه می‌تواند ۱۱ بار به منطقه سفر و در هر ۱۱ بار التماس کند جنگ پایان پیدا کند، در حالی که خود آمریکا به ارسال بمب و سلاح‌هایی که موجب این جنگ شده است ادامه می‌دهد؟ واقعاً چگونه بعد از تحقیری که نمایندگان دولت آمریکا با آن روبه‌رو می‌شوند، خجالت نکشیم. اینکه ما می‌گوئیم به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم؛ تنها ریاکاری نیست، بلکه تحقیرآمیز نیز است.»

در همین رابطه؛ یدیعوت آحارانوت به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که سفر بلینکن، به دلیل حواشی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با آمادگی لازم انجام نشد و خوب نبود. این رسانه به نقل از مقامات اسرائیلی آگاه از روند مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا گزارش داد که بلینکن به شدت تحت فشار قرار دارد و برای آمریکایی‌ها مهم است که این توافق در بازه زمانی کنونی و هم‌زمان با برگزاری کنفرانس حزب دموکرات انجام شود و به همین دلیل کاخ سفید چهارشنبه شب هفته گذشته به شکل ناگهانی شروع به تحت فشار قرار دادن نتانیاهو کرد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به نوعی دچار هرج‌ومرج شده و عجله دارند.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز اواخر هفته گذشته گزارش داده بود که دولت بایدن قصد دارد آخرین تلاش خود را پس از ماه‌ها از مذاکرات بی‌نتیجه میان رژیم اشغالگر، میانجی‌های عربی و حماس درباره آتش‌بس در غزه انجام دهد. بر اساس این گزارش بایدن و هریس، با حذف بلینکن از روند تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد جدید، روز دوشنبه با مشاوران خود درباره یک پیشنهاد نهایی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه به گفت‌وگو نشستند که قرار است تا امروز یا فردا به طرفین اسرائیلی و فلسطینی ارائه شود؛ این سومین طرح پیشنهادی آمریکا درباره توافق آتش‌بس است. در حالی که حماس با طرح نخست موسوم به طرح «جو بایدن» که اواخر بهار ارائه شد، موافقت کرده بود، اما نتانیاهو آن را نپذیرفت.

دور باطل بلینکن برای آتش بس

در عمل نیز رژیم صهیونیستی هیچ گامی در جهت محقق کردن شروط این طرح که مبنای آن قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل بود برنداشت. طرح دوم نیز نتیجه‌ای مفتضحانه داشت و حتی منابع اسرائیلی قبل از آغاز دور جدید مذاکرات در دوحه، به نقل از منابعی در کابینه نتانیاهو، شکست آن را پیش‌بینی کرده بودند. شروطی که نتانیاهو سعی کرد به این مذاکرات تحمیل کند، شامل باقی‌ماندن نیروی‌های اشغالگر در محور فیلادلفیا (در مرز با مصر) حتی پس از آتش‌بس و ایجاد یک محور حائل در میانه نوار غزه بود؛ شروطی که طبیعی بود حماس به آن تن ندهد.

گسترش دایره جنایات با اهرم مذاکره

در این دور از مذاکرات فلسطینی‌ها انگشت اتهام خود را به سوی دولت بایدن گرفتند که آمریکا با اهرم مذاکره قصد دارد برای ادامه جنایات اسرائیل در غزه و کرانه باختری زمان بخرد و با عقب‌نشینی‌های تاکتیکی در مذاکرات در مقابل تل‌آویو، مقاومت فلسطین را زیر فشار بیشتری برای پذیرش شروط زیاده‌خواهانه طرف مقابل قرار دهد که به‌یقین اصرار نتانیاهو بر ماندن ارتش اشغالگر در محورهای فیلادلفیا، نتزاریم و گذرگاه رفح روند مذاکرات را بر هم خواهد زد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که بلینکن در حالی منطقه را ترک کرد که هنوز مسائل حل‌نشده و مورد اختلاف زیادی میان حماس و اسرائیل وجود دارد و هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا، رسیدن به توافق درباره آتش‌بس غزه را نزدیک کرده باشد، نمایان نیست، همچنین روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفته تلاش‌های بایدن برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو همچنان محکوم به شکست است. در همین شرایط یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین می‌گوید: «اسرائیل بر خارج نشدن از محور فیلادلفیا در مرحله اول و موکول کردن آن به مرحله دوم توافق اصرار دارد. میانجی‌ها در مرحله اول پیشنهادهایی مبنی‌بر عقب‌نشینی تدریجی از محور فیلادلفیا ارائه کردند، اما اسرائیل آن را نپذیرفت. حماس مخالفت قاطع خود را با حضور نیروهای اشغالگر به مدت ۴۲ روز در مرحله اول توافق در این محور به میانجی‌ها اعلام کرده است.»

دور باطل بلینکن برای آتش بس

نقاب الحره کنار زده شد

تعطیلی شبکه الحره آمریکایی‌ها در عراق را نیز می‌توان یکی دیگر از شکست‌های آمریکا در این زمینه قلمداد کرد. این شبکه عرب زبان که نخستین شبکه تلویزیونی غیردولتی عراق پس از اشغال توسط ائتلاف آمریکایی بود، در سال ۲۰۰۴ تحت عنوان رسانه مستقل کار خود را آغاز کرد، اما طولی نکشید که نقاب از چهره افکند و در سال‌های اخیر به توجیه اشغالگری آمریکا و اسرائیل در جهان اسلام به‌ویژه عراق، افغانستان و فلسطین می‌پرداخت که امروز برای عراقی‌ها رسوا شده است. حالا دیگر مؤسسه‌ای که پشت سر الحره ۱۶۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرده و احتمالاً در مرحله بعد نیز نوبت به خود این شبکه تلویزیونی خواهد رسید. مدیر مؤسسه مزبور هفته گذشته از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کاهش ۲۰ میلیون دلاری بودجه این شبکه به میزان یک سوم بودجه کل شبکه و تسویه حساب ۲۱ درصد از نیروهای مؤسسه خبر داده بود.

کد خبر 787532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.