ساماندهی واحدهای اقتصادی و گردشگری شهرستان چادگان

چادگان یکی از مناطق مهم گردشگری استان اصفهان با آب و هوایی مطلوب و طبیعتی کم‌نظیر در حاشیه زاینده‌رود است که سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر می‌شود و همین امر لزوم ساماندهی مراکز فعال اقتصادی و خدماتی در این شهرستان را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، آلودگی‌های زیست‌محیطی یکی از مشکلات امروزی بشر در جوامع است که به دنبال زندگی‌های مدرن و پیشرفته رقم خورده، به نحوی که فعالیت‌های مراکز تولیدی و کارخانه‌ها، محیط زیست جانداران را در معرض تغییر و آلودگی قرار داده است.

در موارد متعددی همچون منابع دینی و قانون اساسی کشور به آبادانی سرزمین و فعالیت‌های اقتصادی در عین توجه به محیط زیست تاکید بسیاری شده است و با مراجعه به قانون اساسی می‌توانیم به اهمیت حفظ محیط زیست پی ببریم، در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

«در جمهوری اسلامی, حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند, وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند, ممنوع است».

یکی از وظایف مهم دولت، حفاظت از محیط زیست طبیعی و ارتقای جایگاه آن است که در اولویت برنامه اقتصاد مقاومتی قرار دارد و در دو محور شکل می‌گیرد، محور اول استفاده بهینه از منابع پایان‌ناپذیر و تجدیدپذیر است تا این منابع برای نسل‌های آینده حفظ شود.

محور دوم آن جلوگیری از تخریب و آلودگی منابع زیست محیطی است که برای محقق شدن مفهوم توسعه پایدار باید به آن توجه شود.

یکی از راهکارهای اجرایی حفاظت از محیط زیست توجه به آمایش سرزمین و نظارت بر فعالیت‌های مراکز تولیدی است تا در کنار فعالیت‌های جامعه به حفظ محیط زیست توجه شود.

ساماندهی واحدهای اقتصادی و گردشگری شهرستان چادگان

منطقه فریدن در غرب اصفهان به دلیل طبیعت مناسب آن به یکی از مراکز گردشگری تبدیل شده و تاکنون با توجه به طرح آمایش سرزمین هیچیک از منابع آلوده‌کننده طبیعت در آن تأسیس نشده و توانسته است سطح مطلوبی از پاکیزگی آب و هوایی را در خود حفظ کند.

با توجه به ورود مسافران زیادی در طول سال به این منطقه و شهرستان چادگان، لزوم توجه به حفظ محیط زیست طبیعی و مناطق حفاظت شده طبیعی در این شهرستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کنترل فاضلاب مراکز تفریحی اطراف دریاچه زاینده‌رود و منابع آلوده‌کننده آن از مهم‌ترین فعالیت‌های مسئولان شهرستانی است.

حفاظت از منابع محیط‌زیستی شهرستان چادگان

مجتبی حاجتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان چادگان درباره منطقه حفاظت شده چادگان اظهار می‌کند: در شهرستان چادگان منطقه حفاظت‌شده دالانکوه و سد زاینده‌رود وجود دارد که از سمت شهرستان فریدن آغاز و به گردنه سرخ، روستای حجت‌آباد و دریاچه زاینده‌رود ختم می‌شود و دارای دو زیستگاه کوه و دریا است.

وی می‌افزاید: در زیستگاه کوهی، کل‌وبز و در دریاچه که زیستگاه آبی است، بعضی پرندگان به صورت دائمی وجود دارند که آبزی یا کنار آبزی هستند؛ برخی پرندگان مهاجر در فصل زمستان به این دریاچه می‌آیند و در فصل گرما مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چادگان خاطرنشان می‌کند: برخی پرندگان در فصل بهار تا پاییز در دریاچه زاینده‌رود هستند و تخم‌گذاری و جوجه‌آوری می‌کنند؛ دو نوع پرنده در فصل بهار به این منطقه می‌آیند که یکی از آن‌ها کاکایی ارمنی و دیگری پرستوی دریایی است، بیشتر در جزایر دریاچه به سرمی‌برند که از دسترسی انسان‌ها و حیوانات خارج است.

حاجتی ادامه می‌دهد: پرندگان مهاجر در فصل زمستان به اینجا می‌آیند که ۳۰ تا ۵۰ نوع هستند و شامل انواع غازها، اردک‌ها و فلامینگو می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: کبک و بلدرچین در مناطق آزاد و حفاظت شده شهرستان از پرندگانی هستند که در قسمت خشکی بیشتر در معرض شکار قرار دارند، همچنین در شهرستان چادگان استخرهای پرورش ماهی وجود دارد که بیشتر آن‌ها در زمین‌های کشاورزی فعالیت دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چادگان ادامه می‌دهد: در حاشیه زاینده‌رود و روستای حجت‌آباد دو مورد پرورش ماهی وجود دارد که یکی از آن‌ها حدود ۱۰۰ متر از دریاچه فاصله دارد و خروجی آن در باغات کشاورزی است.

حاجتی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای مکان‌های پرورش ماهی که از حساسیت بیشتری برای دریاچه برخوردار و در نزدیکی آن تأسیس شده بود، انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شد تا از کوچک‌ترین آلودگی ممکن برای آب دریاچه جلوگیری شود، عنوان می‌کند: در این زمینه اقدامات لازم برای پیشگری از ورود پساب به دریاچه انجام و فیلتری تعبیه شد تا مسیر خروجی پرورش ماهی به دریاچه بسته شود.

ساماندهی واحدهای اقتصادی و گردشگری شهرستان چادگان

چاه‌های جذبی فاضلاب یکی از منابع آلوده‌کننده دریاچه زاینده‌رود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان اضافه کرد: یکی از عوامل آلاینده دریاچه زاینده‌رود، مجتمع‌های ویلایی و چاه‌های جذبی فاضلاب آن‌ها بود که به دلیل نزدیکی به دریاچه از منابع آلوده‌کننده آب محسوب می‌شد و تصفیه‌ای برای آن‌ها وجود نداشت که از سال ۱۳۹۵ با پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست چادگان بعضی از مجموعه‌های گردشگری نسبت به احداث تصفیه‌خانه اقدام کردند.

حاجتی تاکید می‌کند: هم‌اکنون از ۱۳ مجموعه ویلایی در اطراف دریاچه، ۹ مجموعه دارای تصفیه است و چهار مجموعه دیگر در حال احداث آن هستند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این مجموعه‌ها دارای تصفیه‌خانه فاضلاب شوند.

وی اظهار می‌کند: چنانچه هر واحد آلاینده‌ای برای محیط زیست از نوع تولیدی، گاوداری، دامداری یا حتی خانه‌ای وجود داشته باشد با اطلاع‌رسانی مردم از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد و همکاری‌ها در این زمینه به خوبی انجام می‌شود، زیرا با سلامت مردم و جامعه ارتباط مستقیم دارد.

ساماندهی واحدهای اقتصادی و گردشگری شهرستان چادگان

در شهرستان چادگان یک سمن ثبت شده محیط زیست وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان با اشاره به فعالیت گروه‌های حفاظت از محیط زیست در شهرستان چادگان تصریح می‌کند: فعالیت سمن‌های محافظت از طبیعت باید به صورت کاملاً خودجوش و مردمی شکل گیرد و علاقه‌مندان به محیط زیست در آن فعالیت کنند.

حاجتی اضافه می‌کند: در شهرستان چادگان یک سمن ثبت شده محیط زیست وجود دارد که فعالیت گسترده‌ای ندارد و در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری هستیم تا افراد بیشتری برای این کار متقاضی شوند.

وی می‌گوید: اگرچه این روند نسبت به گذشته بهتر شده و برخی خانواده‌ها زباله‌هایشان را تفکیک می‌کنند که کمک خوبی برای حفظ محیط زیست است، اما باید به امور زیست‌محیطی در چادگان توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش ایمنا، لازمه حفاظت از محیط زیست، فرهنگ‌سازی و افزایش سطح آگاهی در میان افراد جامعه است که علاوه بر اقدامات نهادهای حکومتی موجب شکل‌گیری فرهنگ و رفتارهای سازگار با محیط زیست می‌شود، این روند منجر به ایجاد حس مسئولیت خواهد شد و اثرات مثبتی بر حفظ میراث طبیعی خواهد گذاشت.

نقش آموزش و پرورش در نهادینه کردن این فرهنگ و بیدار کردن حس مسئولیت‌پذیری از همان سنین کودکی و داشتن قوانین مهم زیست‌محیطی در این زمینه بسیار اثرگذار است.

کد خبر 787463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.