هوای یزد بر مدار قرمز ثبت شد/ شاخص کیفی ۲۰ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای چهار شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _جمعه شانزدهم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای در کلانشهر یزد با شاخص ۱۶۷ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) است، در حالی که روز گذشته شهر رشت در چنین موقعیتی قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۴۱، اهواز با شاخص ۱۱۴ و اراک با شاخص ۱۱۲، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای همدان و اهواز بر مدار ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۰، ارومیه با شاخص ۵۶، کرج با شاخص ۸۶، تهران با شاخص ۹۶، شهرکرد با شاخص ۶۸، مشهد با شاخص ۹۸، زنجان با شاخص ۶۶، سمنان با شاخص ۶۸، زاهدان با شاخص ۷۸، قزوین با شاخص ۶۶، قم با شاخص ۶۶، کرمان با شاخص ۷۶، رشت با شاخص ۶۳ و همدان با شاخص ۷۴، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته پانزدهم شهریور شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، مشهد، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

قابل توجه است که امروز ایستگاه کلانشهرهای ایلام با شاخص ۲۸، بوشهر با شاخص ۴۵، بیرجند با شاخص ۴۶، شیراز با شاخص ۳۶، سنندج با شاخص ۴۶ و کرمانشاه با شاخص ۲۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ایلام، بوشهر، بیرجند، شیراز و قزوین، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اردبیل، بجنورد، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای اردبیل، بجنورد، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 787344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.