۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
آیا ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ است؟

اروپا از اوایل ژوئن تحت تأثیر موج‌های گرمای مرگبار و تغییرات آب‌وهوای شدید قرار گرفت. دانشمندان اعلام کردند که با ادامه این روند، سال ۲۰۲۴ ممکن است گرم‌ترین سال تاریخ باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش ناظر تغییرات آب‌وهوایی اتحادیه اروپا، دمای تابستان در نیمکره شمالی بالاترین دمای ثبت‌شده تاکنون بوده است، که این احتمال را می‌دهد که سال جاری به عنوان گرم‌ترین دمای زمین تاکنون ظاهر شود.

بر اساس گزارش کوپرنیک، ژوئن، ژوئیه و آگوست، میانگین ۱۶.۸ درجه سانتی‌گراد داشته‌اند که این میزان ۰.۰۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از رکورد قدیمی در سال ۲۰۲۳ است.

سوابق کوپرنیک به سال ۱۹۴۰ برمی‌گردد، اما رکوردهای آمریکایی، بریتانیایی و ژاپنی که از اواسط قرن نوزدهم شروع شده است، نشان می‌دهد که دهه گذشته گرم‌ترین سال‌ها از زمان اندازه‌گیری منظم بوده است و به گفته بعضی دانشمندان احتمالاً در حدود ۱۲۰ هزار سال پیش بوده است.

آیا ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ است؟

چرا زمین در حال گرم شدن است؟

در حالی که بخشی از گرمای رکورد سال گذشته توسط ال‌نینو (گرم شدن موقت طبیعی بخش‌هایی از اقیانوس آرام مرکزی که آب‌وهوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد) این اثر از بین رفته است و نشان می‌دهد که محرک اصلی تغییرات اقلیمی طولانی‌مدت ناشی از فعالیت‌های انسانی نظیر سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی است.

آیا سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود؟

با پیش‌بینی لانینا (خنک‌کننده طبیعی موقت بخش‌هایی از اقیانوس آرام مرکزی) ممکن است چهار ماه آخر سال دیگر مانند اکثر سال‌های گذشته رکوردار نباشد. دانشمندان آب‌وهوا می‌گویند که این اعداد در یک کتاب رکورد نیستند، بلکه نشان‌دهنده تغییرات آب‌وهوایی است که به مردم آسیب می‌رساند. با امواج گرمای طولانی‌تر و شدیدتر، خشکسالی‌های شدیدتر در بعضی نقاط و باران‌های شدیدتر و جاری شدن سیل در بعضی دیگر رخ می‌دهد. تغییرات اقلیمی بسیار آشکار و پرهزینه است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

آیا ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ است؟

تابستان گرمای شدید اروپا

تعداد کمی از نقاط اروپا در تابستان امسال از موج گرما و آب‌وهوای شدید در امان بودند، اما در سایر مکان‌های اروپا این‌طور نبود به‌طوری‌که موج گرما در یونان، ترکیه، ایتالیا و قبرس در اوایل ژوئن رخ داد و باعث کشته شدن تعدادی از افراد شد. حتی پاریس و ورزشکاران المپیکی هم نتوانستند با وجود تدابیر از گرما فرار کنند.

کد خبر 787333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.