معرفی برگزیدگان هفتمین اشکواره حسینی/ خبرنگار ایمنا حائز رتبه برتر شد

هفتمین جشنواره ملی فرهنگی هنری اشکواره حسینی با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود در آمل پایان داد و خبرنگار ایمنا موفق به کسب رتبه برتر در بخش رسانه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، هفتمین دوره از جشنواره ملی فرهنگی و هنری اشکواره حسینی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با معرفی برگزیدگان برتر در شش بخش رسانه، شعر کودک، داستان کوتاه، پوستر و عکس، نمایش، نوجوان در دانشگاه شمال شهرستان آمل به کار خود پایان داد.

هفتمین اشکواره حسینی در آمل با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد

ارسال ۶۵۰۰ اثر به اشکواره حسینی

امید خزر دبیر اجرایی هفتمین دوره اشکواره حسینی در این مراسم با بیان اینکه جشنواره امسال نیز در شش بخش عکس، تئاتر، شعر، داستان کوتاه، رسانه، کودک و نوجوان به اجرا درآمد، اظهار کرد: امسال سه کشور در اشکواره حضور یافتند و بیش از شش هزار و ۵۰۰ اثر در شش بخش به این دبیرخانه ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش عکس قریب به ۳۱۸۵ اثر ارسال شد که ۳۰ اثر به مرحله پایانی و نمایشگاهی راه پیدا کرد، عنوان کرد: در این بخش غیر تقریباً از تمام استان‌های کشور آثار ارسال شد و از سه کشور عراق، کویت و بحرین هم شرکت‌کننده داشتیم که عکاس عراقی توانست به سی اثر نمایشگاه راه پیدا کند.

دبیر هفتمین دوره اشکواره حسینی بخش داستان کوتاه را به تعداد بیش از ۳۰۰ اثر بیان کرد و گفت: این بخش در دو مرحله داوری شد که نهایتاً ۲۰ اثر به دور نهایی راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: اسامی شهرها و استان‌هایی که کار ارسال کردند تبریز، مشهد، شبستر، بناب، اصفهان، اهواز، دزفول، کرمان، یزد، تهران، بابل، آمل، جویبار، نور، بابلسر، قائمشهر، ساری، محمودآباد بوده است.

دبیر هفتمین دوره اشکواره حسینی خاطرنشان کرد: در بخش نمایش خیابانی ٢٧ اثر، بخش کودک و نوجوان قریب به ۵۰۰ اثر، بخش شعر نیز با حضور بیش از ۵۵۰ شاعر با ارسال تقریباً ۱۱۰۰ اثر شعر از ۲۷ استان کشور شاعر و در بخش رسانه مجموعاً ۱۰۰ اثر به دبیرخانه اشکواره ارسال شد.

هفتمین اشکواره حسینی در آمل با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد

هنر ساده‌ترین جهت ترویج فرهنگ عاشورا

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه ما پیگیر برگزاری اشکواره در بعد ملی، استانی و شهرستانی هستیم تا در خور شأن استان مازندران به طور دائمی به اجرا درآید، گفت: این جشنواره یک کار فاخر در حوزه فرهنگی و هنری استان است و دبیرخانه در برگزاری این رویداد نقش مهمی داشتند.

وی افزود: جنگ‌های زیادی در تاریخ شکل گرفته و اتفاقات مهمی طی این دوران افتاده است اما اینکه در یک جنگی با گذشت ۱۴۰۰ سال با چنین شکوه و هیجانی دنبال می‌شود و دنیا مبهوت اقدام این مردم است، معلول به یک عامل نیست و بستگی به چندین عامل بر زنده نگه داشتن نهضت عاشورا بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه یک دلیل بر گذاشتن همه هستی امام حسین (ع) در این راه بوده است و آن‌که برای هدایت و سعادت بشر جان خود را تقدیم کردند، یادآور شد: اهل بیت عصمت و طهارت در عاشورا نقش داشتند و حضور حضرت زینب (س) با برگزاری مراسمات مختلف و تبیین روشنگری و جنایات بنی امیه بوده است.

آهنگر با تاکید بر اینکه زنده نگه داشتن مردمی بودن این برنامه‌هاست که طی این سال‌ها با مناسبات مختلف برگزار شده است، اظهار داشت: اگر چنین برگزاری این برنامه‌هایی نبود، مانند اربعین و حضور مردمی قیام عاشورا حفظ نمی‌ماند؛ در کنار این برنامه‌ها دستگاه‌ها مشایعت می‌کنند.

وی استفاده از ابزار هنر را یکی از عوامل ترویج فرهنگ عاشورایی دانست و عنوان کرد: زبان هنر زبان احساس است و ساده‌ترین جهت ترویج فرهنگ عاشورا به نسل‌ها یک جامعه است، این جشنواره نیز یک فرصت و بهانه‌ای برای پای کار آمدن هنرمندان است تا فرهنگ عاشورا را به زبان یادت به مردم بیان کنند.

هفتمین اشکواره حسینی در آمل با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد

حل بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه در کانون پرنشاط با محور دینی مساجد

حجت‌الاسلام کمال خداداده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز با اشاره به اینکه هنر باعث زیبایی و نمایش واقعی واقعیت‌ها می‌شود و با هنر هر چه نمایش داده شود ماندگار خواهد شد، اظهار کرد: تقارن دانشگاه، فرهنگ، هنر و کانون فرهنگی هنری مساجد در اشکواره حسینی می‌تواند بسیار اثرگذار و ثمربخش باشد.

وی با بیان اینکه وقتی در حوزه کاری و تشکیلاتی خود مجموعه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که عوامل مختلف در ماندگاری جشنواره‌ها و رویدادها نقش دارند و در این بین ایجاد نشاط و شور فرهنگی و مذهبی بسیار مهم است، گفت: باید قدردان کنگره‌ها و مناسبت‌های بزرگ فرهنگی و مذهبی همانند اشکواره حسینی باشیم و وقتی یک رویداد برای هفتمین سال پیاپی دنبال می‌شود ماندگار خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور حل بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه را در کانون پرنشاط با محور دینی مساجد برشمرد و مطرح کرد: امروزه به سراغ چیزهایی رفتیم که اصالت و هویت لازم را ندارند و در این مسیر شکست خوردیم.

حجت‌الاسلام خداداده با بیان آن‌که باید اوقات فراغت فرزندان خود و دیگر مسائل به یک هویت توحیدی پناه بیاوریم و خیزش عظیم بازگشت به مساجد شکل گیرد تا در جامعه مساجدی پویا، پرتحرک و در تراز داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، در پایان مراسم از برگزیدگان هفتمین دوره از جشنواره ملی اشکواره حسینی با اهدای لوح تقدیر و جوایز تجلیل به عمل آمد و از سمیه مصور که موفق به کسب رتبه سوم در بخش مصاحبه از خبرگزاری ایمنا شده بود، تقدیر شد.

کد خبر 787325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.