۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز

ایران، سرزمین دریاها و سواحل شگفت‌انگیزی است که هرکدام ویژگی‌های‌ عجیب و حتی خود را دارند، طوری که سالانه تعداد زیادی از گردشگران، آن‌ها را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمتر کسی است که سواحل را مکان شگفت‌انگیزی برای سفر نداند و هوس تماشای طلوع و غروب خورشید از روی ساحل به سرش نزده باشد؛ کشور عزیزمان ایران با وجود خط ساحلی جنوب با گستره ۵۰۰۰ کیلومتر و همچنین خط ساحلی شمال با گستره ۸۹۰ کیلومتر دارای سواحل متعددی است؛ این سواحل در مناطق شمالی همنشین دریای خزر و در جنوب کشور در مجاورت دریای عمان و خلیج فارس هستند؛ بی شک سفر به هر کدام از این سواحل تجربه لذت‌بخش خود را به دنبال دارند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

ساحل صخره‌ای مکسر

ساحل صخره‌ای مکسر مقام به آن ساحل صخره‌ای مقام نیز می‌گویند، در بندر مقام در بخش شیب کوه از توابع بندرلنگه است و از جاذبه‌های تماشایی استان هرمزگان محسوب می‌شود که در غرب این استان واقع شده است؛ مکسر در فرهنگ لغت به معنای شکسته یا خرد شده است و دلیل این نام‌گذاری این ساحل هم به این موضوع بر می‌گردد که در فرایند برخورد موج‌های شتابان به تخت سنگ‌های مرتفعی که در اطراف ساحل قرار گرفته‌اند، سنگ‌ها خرد شده و فرورفتگی‌هایی در آنها ایجاد شده‌است و در نهایت شکل جالبی به خود گرفته‌اند.

به جز صخره‌های فوق‌العاده خاص این ساحل، منظره کوه‌های بلند در کنار آب‌های خلیج فارس و ساحل وسیع شنی ترکیب زیبایی را ایجاد کرده است؛ وجود چنین ساحل چشم‌نوازی در کنار مابقی سواحل در بندرمقام، این بندر را از یک بندر تجاری که پیشتر فقط در سید میگو و ماهی سهم زیادی داشت به یک بندر تجاری تفریحی تبدیل کرده که در زمینه توریست و جذب گردشگران نیز به تازگی فعال شده‌است؛ صخره‌های اینجا در اثر برخورد موج‌های قوی و فرسایش در طول زمان به اشکال زیبا و عجیبی درآمده‌اند، گویی یک هنرمند مجسمه‌ها و تندیس‌های زیبایی را درست کرده باشد و با نهایت سلیقه آنها را در طول این ساحل زیبا چیدمان کرده باشد؛ اگر از نزدیک به این تندیس‌های سنگی عظیم نگاه کنید می‌توانید خزه‌های سبز رنگی را ببینید که صخره‌ها را به زیبایی تزئین کرده‌اند؛ شکل‌گیری این خزه‌ها در واقع به دلیل وجود پلانگتون‌هایی است که در آب دریای خلیج فارس زندگی می‌کنند؛ علاوه بر آن برخی گونه‌های دریایی که جزو گونه‌های کم‌یاب حساب می‌شوند و همچنین موجودات دریای شگفت‌انگیز نظیر لاک پشت‌های دریایی، سفره‌ماهی، مار ماهی، صدف و گوش ماهی نیز در این ساحل به چشم می‌خورند؛ می‌شود گفت به دلیل شرایط آب و هوایی موجود در منطقه، بهترین زمان برای سفر به ساحل بندر مقام از شروع فصل پاییز تا قبل از نیمه دوم تابستان است.

ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز

ساحل سرخ

ساحل سرخ یا ساحل خوراکی در بخش جنوبی جزیره هرمز یکی از مقاصد مهم گردشگران است و تجربه‌های بصری و حسی تکرارنشدنی را برای مسافران خود می‌سازد؛ قدم زدن در شن‌های ساحل سرخ و زیبای هرمز، تماشای طلوع و غروب خورشید و آب‌بازی در این ساحل بخشی از تفریحاتی است که حضور در جزیره را جذاب‌تر می‌کنند؛ خاک جزیره هرمز سرشار از مواد معدنی مختلف است که هرکدام رنگی دارند و ترکیب آن‌ها با هم طیف رنگی گسترده و بسیار ملموسی را ایجاد کرده‌اند. این تنوع رنگ در سراسر جزیره نظرها را به خود جلب می‌کند.

درک زیبایی‌های منحصربه‌فرد ساحل سرخ تنها در بازدید حضوری از آن ممکن است؛ آب دریا در ساحل سرخ تا چند متری، قرمز رنگ دیده می‌شود و دلیل آن حل شدن موادمعدنی خاک در آب دریا است؛ صحنه باشکوه موج‌های قرمز، این ساحل را از سواحل دیگر دنیا متمایز می‌کند و منظره‌ای بی‌نظیر را به چشمان مسافران هدیه می‌دهد.

حتی صدف‌های موجود در ساحل سرخ، قرمز رنگ هستند؛ قدم زدن روی شن‌های سرخ این ساحل سبب قرمز شدن کفش‌ها و لباس‌ها می‌شود؛ البته این رنگ با یک شست‌وشوی ساده برطرف خواهد شد؛ صخره‌های اطراف ساحل سرخ نیز به رنگ قرمز هستند. این ساحل ومنظره‌های بی‌نظیر آن، سوژه‌هایی عالی برای عکاسی به شمار می‌روند و با کمی خلاقیت می‌توان تصاویر بسیار خاصی از آن‌ها ثبت کرد.

جزیره هرمز بزرگ‌ترین معدن خاک سرخ جهان است. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، برداشت بی‌رویه از خاک سرخ جزیره انجام می‌شد؛ اما امروزه تنها می‌توان بخش کوچکی از آن، چیزی حدود پنج درصد در سال، برداشت کرد.

ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز

ساحل شیرود

شیرود شهر کوچک و خوش آب و هوای مازندران که در بین رامسر و تنکابن قرار گرفته و به سبب نزدیکی به دریا به یکی از مقاصد جذاب برای سفر به شمال تبدیل شده است؛ ساحل این شهر که به ساحل آزاد معروف است یکی دیگر از جاهای دیدنی شیرود محسوب می‌شود که می‌تواند ساعات خاطره‌انگیزی به شما هدیه دهد.

در این ساحل می‌توانید به تماشای غروب آفتاب بنشینید و از نوازش نسیم دریا لذت ببرید و یا به تفریحات دریایی مثل جت اسکی و قایق سواری دل دهید و غرق هیجان شوید؛ برای رسیدن به این ساحل باید خودتان را به مسیر همت آباد و بلوار شریف دینی شیرود برسانید؛ رامسر و سواحل مازندران در شهر شیرود قرار دارد، معمولاً در نیمه‌ی اول سال و به ویژه تابستان که بخش تفریحات ساحلی نظیر جت اسکی، قایق سواری و شنای این محل فعال می‌شود، میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور می‌گردد، اگر در فصل بهار و تابستان راهی ساحل عمومی شیرود می‌شوید لباس اضافه، آب آشامیدنی و زیرانداز همراه داشته باشید.

ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز

ساحل سینگو

ساحل سینگو یکی از زیباترین سواحل قشم است که جنوبی قشم و پنج کیلومتری جاده فرودگاه قشم قرار دارد؛ استفاده کردن از المان‌های زیبا نظیر تاب و اشکالی شبیه قلب همچنین در چوبی آبی رنگ بسیار زیبا و ساحلی بسیار تمیز و آرام این ساحل را متمایز کرده است و نقطه‌ای جذاب برای عکاسی است؛ امکانات تفریحی و گردشگری نظیر رستوران و کافه‌های متعدد در کنار ساحل به همراه آلاچیق‌های کوچک در آنجا تعبیه شده است.

ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز

ساحل نیرم

ساحل نیرم یکی از بهترین سواحل پارسیان و جاهای دیدنی گردنه عشاق بندر مقام است؛ فاصله شهر پارسیان تا ساحل نیرم ۱۲ کیلومتر و فاصله بندر مقام تا نیرم ۱۷ کیلومتر است، اگر از سمت پارسیان راهی این مکان دیدنی شوید، دقیقاً ۳ کیلومتر قبل از گردنه عشاق با تبالوی منطقه نیرم روبرو خواهید شد و اگر از سمت بندرعباس و مقام به این سمت حرکت کنید، دقیقاً ۳ کیلومتر پس از گردنه عشاق با ساحل زیبای نیرم روبرو خواهید شد.

نیمه دوم سال به ویژه ماه‌های آذر تا اسفند است که شرایط آب و هوایی به شدت بهاری و عالیست، اوج حضور گردشگران در این منطقه است؛ دقت کنید نیرم در عین زیبایی، به شدت مرتفع و صخره‌ای و خطرناک است بنابراین خیلی مراقب خردسالان باشید و خودتان هم برای عکاسی نزدیک پرتگاه نشوید؛ می‌توانید با ۲۰ دقیقه پیاده روی در بخش صخره‌ای به سمت پایین دست ساحل که ماسه‌ای است، بروید که بشدت بکر و زیباست؛ البته این منطقه آنتن دهی موبایل و هیچ‌گونه امکانات رفاهی ندارد و حتماً تجهیزات لازم از جمله باک فول بنزین برای این سفر انجام دهید.

ایران، سرزمین سواحل سحرآمیز



کد خبر 787292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.