ساختمان‌های سبز، تدبیری هوشمندانه برای سبزینگی شهرها

معماری پایدار یا معماری سبز طراحی هوشمندانه‌ای برای صرفه‌جویی حداکثری در استفاده از انرژی آب، برق و دیگر منابع در ساختمان‌ها است؛ ساخت این ساختمان‌ها یک ایده کاربردی برای کاهش آلودگی هوا است، اما مضاعف‌شدن هزینه‌ها برای مالکان، موجب بی‌رغبتی آن‌ها به این نوع معماری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگرچه با توجه به تعاریف موجود، مفهوم ساختمان سبز به ساختمان پایدار، بسیار نزدیک است، در ساختمان سبز و انرژی صفر، تاکید بیشتر بر محیط زیست و مصرف انرژی است، در حالی که در ساختمان پایدار به‌جز ملاحظات زیست‌محیطی و مصرف انرژی، اصل طراحی ساختمان برای انسان را نیز باید در نظر گرفت.

در این حالت، چنانچه نیازهای انسان‌ها به‌عنوان عنصر شکل‌دهنده و تداوم‌بخش این اکوسیستم لحاظ نشود، حتی با وجود معیارهایی از جمله کاهش مصرف انرژی و مسائل زیست‌محیطی، ساختمان پایدار، بدون استفاده خواهد ماند و مفهوم خود را از دست خواهد داد.

اینکه خانه‌هایمان را چگونه طراحی و مصالح آن را انتخاب کنیم، از مهم‌ترین مسائلی است که آینده ساخت ساختمان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معماری سبز در چند سال اخیر موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ این موفقیت‌ها شامل اشاعه تکنیک‌های ساختاری جدید و فروش مصالح متناسب با تفکر معماری سبز است.

در نگاه واقع‌بینانه، هر چند پیشروی به سوی احداث ساختمان پایدار و مبتنی بر اکوتک (بوم‌شناسی با استفاده از فناوری‌های نوین) همراه با مصرف بهینه انرژی و شرایط اقلیمی، یک ضرورت است، اما برای کشورهای در حال توسعه همچون ایران که با وجود مصرف بالای انرژی نسبت به متوسط جهانی، هنوز الگوهای رایج و سنتی ساخت‌وساز در آن، غالب است، این امر در کوتاه‌مدت، چندان مقدور نیست که دلیل اصلی آن، ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در حوزه ساخت‌وساز از منظر فرهنگی، اجرا و نظارت است.

ساختمان‌های سبز، تدبیری هوشمندانه برای سبزینگی شهرها

آسان‌سازی مسیر ساخت ساختمان‌های سبز در اصفهان

سیدامیر سامع، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ساختمان‌های سازگار با محیط زیست یک موضوع مهم است و تمام دستگاه‌ها برای رعایت تمام موارد و کمترین استفاده از منابع تجدیدناپذیر، باید تشویقاتی را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: لایحه مربوط به تشویق و ترویج ساختمان‌های سازگار با محیط زیست یکی از موضوعاتی است که در جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: شرایط و روش‌هایی را مشخص می‌کنیم تا تشویقاتی برای ساختمان‌های کم مصرف در نظر بگیریم، همچنین بعضی از شرکت‌های خدمت‌رسان نیز اقداماتی را در این حوزه انجام داده است.

سامع می‌گوید: شهرداری این کلان‌شهر لایحه‌ای در خصوص ساختمان‌های سازگار با محیط زیست را به شورای اسلامی شهر تحویل داد که به‌نفع شهر و شهروندان بوده است.

موضوع ساختمان‌های سبز مورد توجه شهرداری این کلان‌شهر و شورای اسلامی شهر قرار گرفته است

وی اضافه می‌کند: ۵۰ درصد عوارض تراکم و زیربنا برای این ساختمان‌ها در دفترچه بهای خدمات و عوارض در نظر گرفتیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در ساختمان‌های شهر شاهد بیش از ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ مگاوات برق مصرف بی‌رویه انرژی در موتورخانه‌ها و سیستم‌های آب و بخش‌های مختلف استفاده از برق برای روشنایی هستیم و این یک عدد قابل توجه است.

سامع می‌گوید: همچنین این موضوع مورد توجه شهرداری این کلان‌شهر و شورای اسلامی شهر قرار گرفته است، از این‌رو با این آئین‌نامه، شهروندان، سازندگان، طراحان، مشاوران، تولیدکنندگان تجهیزات مرتبط با کاهش مصرف آب و انرژی تشویق می‌شود تا ساختمان‌هایی را بسازند که بیشترین انطباق با شرایط محیط زیستی را دارد.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم بسته تشویقی خوبی توسط تمام دستگاه‌های استان برای ساختمان‌های سازگار با محیط زیست در نظر گرفته شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: ساختمان‌هایی که در حوزه مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و سطوح سبز زیادی داشته باشد، همچنین مقررات ملی ساختمان در عایق‌بندی و در و پنجره، موضوع پسماند و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را رعایت کند، امتیازاتی را دریافت می‌کند.

ساختمان‌های سبز، تدبیری هوشمندانه برای سبزینگی شهرها

شهرداری اصفهان؛ حامی ساختمان سبز

سیدمرتضی حسام‌نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری اصفهان به‌عنوان سازمانی پیشرو در کشور و با هدف ترویج فرهنگ زندگی سالم در محیط سالم، به شهروندانی که برای ارتقای کیفیت ساختمان خود از معیارهای ساختمان سازگار با محیط زیست (سبز) استفاده کنند، مشوق‌های ویژه اعطا می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشوق‌های مذکور اعطای تخفیف ویژه در هزینه پروانه ساخت (برای تعداد محدود) است، اضافه می‌کند: این مشوق ویژه بدون پرداخت نقدی عوارض و مازاد بر دیگر تخفیف‌های مناسبتی تنها به شهروندان اصفهانی که زودتر برای ارتقای کیفیت ساختمان خود تصمیم گرفته باشند و با بهترین روش‌های مهندسی اقدام به احداث ساختمان سبز کنند، اعطا خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: مالکان و سازندگان ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و تفریحی به‌واسطه همراهی با این طرح و لحاظ معیارهای ساختمان سبز (سازگاری با محیط زیست) در ساختمان‌های خود، از مشوق‌ها و مزایای ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

حسام‌نژاد می‌گوید: تمام مزیت‌های انجام این دستورالعمل‌ها در درجه نخست متعلق به ساکنان و سازندگان این ساختمان‌ها است و در درجات بعدی همه شهروندان از وجود این ساختمان‌های سازگار با محیط زیست (سبز) در شهر بهره خواهند برد.

وی ادامه می‌دهد: علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر با دبیرخانه مشترک طرح حمایت از توسعه ساختمان سازگار با محیط زیست به نشانی خیابان ۲۲ بهمن، مجتمع اداری امیرکبیر، اداره مدیریت شهری شهرداری اصفهان مراجعه کنند یا با شماره ۳۲۶۵۹۹۹۱ تماس بگیرند.

ساختمان‌های سبز، تدبیری هوشمندانه برای سبزینگی شهرها

نهادینه‌کردن ساختمان‌های سبز در ایران مدت زمان زیادی لازم دارد

بهروز محمدکاری، رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار می‌کند: در سایر کشورها ساختمان‌های سبز حکم تشویقی دارد و فرهنگ‌سازی‌هایی در رابطه با این ساختمان‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در همه کشورها نهادهای دولتی پیشگام چنین اقداماتی هستند، ادامه می‌دهد: چند سالی است که رویکرد ساختمان سبز را برای ساختمان‌های دولتی پیگیری کرده‌ایم، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های ساختمان‌های سبز موضوع انرژی است، تاکید می‌کند: در صورتی که موضوع انرژی به‌درستی رعایت نشود، دستیابی به ساختمان‌های سبز نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، همچنین توجه به ساختمان‌های سبز نوعی فرهنگ‌سازی است و می‌دانیم که پیاده‌سازی این فرهنگ روی تمام ساختمان‌ها زمان زیادی را لازم دارد.

محمدکاری می‌گوید: طرح ساختمان‌های سبز در شهرهای مختلف کشور به صورت پایلوت در حال اجراست، اما برای نهادینه کردن این موضوع راه طولانی در پیش داریم.

وی اضافه می‌کند: نهادینه‌کردن ساختمان‌های سبز در ایران مدت زمان زیادی لازم دارد، در این راستا با تعدادی از پروژه‌های پایلوت در حال فرهنگ‌سازی برای این موضوع هستیم.

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان می‌کند: نهاد متولی واحدی برای موضوع انرژی و محیط زیست در رابطه با ساختمان‌سازی در کشور وجود ندارد و این موضوع دستیابی به اهداف را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند، همچنین شورای محیط زیست و شورای انرژی تصمیمات کلی در رابطه با ساختمان‌ها می‌گیرد.

محمد کاری می‌گوید: تعداد زیادی از کشورها وزارت انرژی و محیط زیست دارند و تا زمانی که این وزارت را در کشور نداشته باشیم، با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو هستیم، این وزارتخانه به‌صورت واحد مسئولیت تمام امور مرتبط به انرژی و محیط زیست را دنبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، تمام ساختمان‌ها توسط انسان‌ها ساخته می‌شود، اما یافتن ساختمان‌هایی که تمام اصول معماری سبز را یکجا داشته باشند، کار ساده‌ای نیست، زیرا که معماری سبز هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است.

سیستم‌ها و تکنولوژی‌های بسیاری وجود دارد به‌طوری که شاید دیگر نیازی به ایجاد سیستم جدید نباشد، اما افراد اندکی وجود دارند که دارای علم چگونگی استفاده از این تکنیک‌ها باشند، بنابراین باید در مدارس و دانشگاه‌ها در مورد معماری پایدار صحبت شود تا اطلاعات و چگونگی استفاده از این تکنیک‌ها در اختیار دانشجویان قرار داده شود و در آینده شاهد معماری‌هایی با کیفیت بالا باشیم.

کد خبر 787269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.