طلاب تمام‌قد برای احیای امور دینی بکوشند

امام جمعه قزوین گفت:‌ طلاب علوم دینی وظیفه دارند تمام‌قد برای احیای امور دینی بکوشند و یکی از موارد احیای امر دینی داشتن دغدغه برای نماز جمعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امشب _پنج‌شنبه پانزدهم شهریور_ در مراسم اختتامیه دوره میثاق طلبگی ویژه طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: لازم نیست همه مردم کارهای خود را رها کنند و به حوزه بروند، اما لازم است از میان مردم گروهی به مراکز علمی بیایند و دین را یاد بگیرند، یعنی دلشان با دین نورانی شود، حالشان با دین خوش شود و از دین لذت ببرند.

وی اضافه کرد: یعنی ضرورت دارد عده‌ای از مردم دلشان با دین نورانی شود، حالشان با دین خوش شود و از دین لذت ببرند و بعد به میان مردم برگردند و مردم را نسبت به غفلت انذار کنند و این انذار در همه زمینه‌های معنوی، انسانی، اعتقادی و عبادی باشد، چون کسی می‌تواند انذار کند که کسی که خودش انذار شده باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید تحت تأثیر انذارهای قرآنی قرار بگیریم تا بتوانیم روی دیگران تأثیر بگذاریم، گفت: برای نمونه خداوند در آیات ۳۴ تا ۳۷ سوره عبس می‌فرماید وقتی قیامت می‌شود برادر از برادر فرار می‌کند، آدم از پدر و مادرش می‌گریزد و از همسر و فرزندش فرار می‌کند، چرا که هر کسی آنقدر گرفتاری دارد که دیگر نمی‌تواند به دیگران فکر کند.

عابدینی افزود: باید این انذار را با همه وجودمان بفهمیم تا بتوانیم این حقیقت را به دیگران منتقل کنیم و آنها تحت تأثیر حرف ما قرار بگیرند، البته این حقیقت قرن‌ها در جهان اسلام جاری بوده است، همیشه کسانی آمده‌اند دین را یاد گرفته‌اند، سپس به میان مردم رفته‌اند و این رسالت تبلیغی را پیاده کرده‌اند، شما هم به این منظور به حوزه علمیه مشرف شده‌اند تا سربازی امام زمان (عج) را کنید.

وی با یادآوری نام این دوره یعنی میثاق طلبی ادامه داد: میثاق از وثوق است و وثوق یک چیز محکم و گسست‌ناپذیر است، شما آمده‌اید با امام زمان (عج) میثاق بسته‌اید، برای محکم‌تر شدن این میثاق سه عهد و پیمان مهم قرآنی را در زندگیتان جدی بگیرید، تمام عمر طلبگی شما در این سه میثاق خلاصه می‌شود.

امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه یکی از این سه میثاق، میثاق اعتقادی است، گفت: خدای متعال با همه ما عهد و پیمان بسته که او را آفریدگار و صاحب خود بدانیم، وقتی پیمان خیلی مهم باشد نیازمند شاهد است و خداوند در آیه ۱۷۲ سوره اعراف می‌فرماید من شهادت شما را قبول دارم، همه آدم‌ها هم گفته‌اند، ما قبول داریم.

عابدینی تصریح کرد: تمام طلبگی ما برای فهم این حقیقت، تبلیغ این حقیقت و پای‌کار این حقیقت ماندن است، بنابراین میثاق اعتقادی با محوریت ربوبیت حضرت حق این است که ما در عقیده بگوییم که غیر از خدا هیچ چیز را به رسمیت نمی‌شناسیم و خودمان را به غیر صاحبمان نمی‌فروشیم، اگر بفروشیم خیانت کرده‌ایم، برای اینکه پیش‌تر با او پیمان بسته‌ایم.

وی اضافه کرد: میثاق دوم میثاق عبادی است، یعنی حالا که عقیده‌مان مشخص شد، در عبادت باید چه کنیم؟ در عبادت هم فقط باید آفریدگارمان را عبادت کنیمو یکی از مصیبت‌های ما این است که چارچوبمان در عقیده نامشخص است، یعنی ممکن است در لفظ بگوییم فقط خدا اما در عمل حواسمان به چندین جای دیگر است که این یک ایراد در مسئله اعتقادی ماست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: اگر بگوییم فقط خدا، باید همه هوش، حواس و انرژی‌مان را پای‌کار خدا بگذاریم، ما در مسئله عبادی، مشکلات‌مان مضاعف می‌شود، یعنی ما خیلی کسان را در عبادتمان شریک می‌کنیم و نمی‌توانیم به راحتی «ایاک نعبد و ایاک نستعین» بگوییم.

عابدینی با ذکر اینکه بشر چند پرسش اساسی دارد که به‌دنبال پاسخ آنها است، گفت: برای مثال از جمله این سوالات این است که ما از کجا آمده‌ایم؟ چه کسی ما را به این دنیا آورده است؟ ما به کجا خواهیم رفت؟ ما باید با چه کسانی همراه باشیم؟ چه کسی از طرف خدا راهنمای ماست؟ چه کسانی در مقابل ما هستند؟ جواب همه این پرسش‌های اساسی بشریت در آیات سوره حمد به اختصار آمده و کل قرآن هم تفسیر سوره حمد است.

وی افزود: باید این پیمان‌های اعتقادی و عبادی را خوب درک کنیم و به دیگران هم بفهمانیم. خدای متعال در قرآن می‌فرماید در میان هر امتی که پیغمبر فرستادیم، حرف اساسی‌شان این بود که فقط خدا را عبادت کنید و از طاغوت دوری کنید. طاغوت ممکن است یک قلدری باشد که تصور می‌کند ما باید حرف او را گوش کنیم، هر چیزی غیر از خدا طاغوت است.

امام جمعه قزوین در ادامه صحبت‌های خود میثاق سوم طلاب را میثاق اخلاقی دانست و تأکید کرد: خداوند در سوره شمس می‌فرماید من در دل هر یک از شما فجور، بدی‌ها، زشتی‌ها و خوبی‌ها را الهام کرده‌ام، خدا عهد و پیمان این‌ها را هم از ما گرفته است که سراغ زشتی‌ها نرویم. امام رضا (ع) فرمود همه اقشار مردم اگر شیرینی کلام ما به دلشان برسد، به دنبال ما راه می‌افتند و به ما علاقه نشان می‌دهند.

عابدینی ادامه داد: طلاب علوم دینی وظیفه دارند تمام‌قد برای احیای امور دینی بکوشند و یکی از موارد احیای امر دینی داشتن دغدغه برای نماز جمعه است. وقتی دغدغه نماز جمعه داشته باشیم، خود به خود دغدغه نماز جماعت در مساجد را هم داریم و این یکی از رموز موفقیت طلاب خواهد بود.

کد خبر 787240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.