احداث نیروگاه‌های خورشیدی؛ از درآمدزایی تا تأمین برق پایدار چاه‌های کشاورزی

اهمیت راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای چاه آب مزارع کشاورزی در تأمین منابع آبیاری برای کشاورزان بسیار چشمگیر است و امکان استفاده از انرژی خورشید به عنوان یک منبع پایدار و مؤثر برای پمپاژ آب فراهم می‌کنند، که باعث کاهش هزینه‌های انرژی و معافیت از قطعی برق برای کشاورزان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهمیت راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای چاه آب مزارع کشاورزی در تأمین منابع آبیاری برای کشاورزان بسیار چشمگیر است. این نیروگاه‌ها امکان استفاده از انرژی خورشید به عنوان یک منبع پایدار و مؤثر برای پمپاژ آب فراهم می‌کنند، که باعث کاهش هزینه‌های انرژی و معافیت از قطعی برق برای کشاورزان می‌شود. با توجه به تنوع و انعطاف پذیری این سیستم‌ها، انتخاب و نصب پمپ‌های آب خورشیدی بر اساس نیازهای مختلف کشاورزان امکان‌پذیر است. این راهکار نه تنها به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند بلکه به حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی نیز کمک می‌نماید.

مزایای استفاده از نیروگاه خورشیدی برای چاه آب

کاهش هزینه‌های انرژی

استفاده از نیروگاه خورشیدی برای چاه آب باعث کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود. انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی ناپاک و پاک به شمار می‌رود و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. این مزیت باعث کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی و انعطاف‌پذیری در استفاده از آن می‌شود.

معافیت از قطعی برق

یکی دیگر از مزایای استفاده از نیروگاه خورشیدی برای چاه آب، معافیت از قطعی برق است. این سیستم به صورت مستقل و منفصل از شبکه برق عمل می‌کند و این بدان معنا است که تأخیر یا مشکلات مربوط به قطعی برق برای آب‌رسانی اتفاق نمی‌افتد.

استفاده بهینه از منابع طبیعی

استفاده از نیروگاه خورشیدی برای چاه آب به ما امکان استفاده بهینه‌تر از منابع طبیعی را می‌دهد. این سیستم امکان بهره‌برداری آسان از منابع آبی مانند چاه‌ها، قنوات و رودخانه‌ها را فراهم می‌کند و نیازی به سوخت یا برق در مدت زمان استفاده ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی در این راستا با بیان این که کشاورزان می‌توانند ۸۰ درصد از برق مصرفی خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین کنند اظهار کرد: کشاورزان با احداث نیروگاه خورشیدی می‌توانند از برنامه‌های مدیریت مصرف تابستان معاف شوند.

وی افزود: تعرفه برق بخش کشاورزی حدود ۳۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، در حالی که برق تولیدی توسط انرژی خورشیدی حدود ۳ هزار تومان خریداری می‌شود و این موضوع موجب فراهم شدن زمینه درآمدزایی برای کشاورزان خواهد شد، چرا که می‌توانند برق تولیدی خود را به شبکه به قیمت ۱۰۰ برابر خرید خود بفروشند.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار کشاورزان در صورت مشارکت در برنامه‌های مدیریت بار بیش از پروانه بهره برداری علاوه بر رایگان شدن صورتحساب برق، از پاداش‌های جذاب نیز برخوردار می‌شوند.

بر اساس این گزارش، به‌طور کلی، نصب نیروگاه خورشیدی برای چاه آب از راهکارهای مؤثری برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش تولید برق پاک در مزارع کشاورزی است و با توجه به افزایش آگاهی عمومی و تسهیلات مالی، این راه حل پایدارتر و پربازده‌تر خواهد بود.

کد خبر 787178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.