معرفی بهترین شارژرهای لپ‌ تاپ؛ نکات کلیدی برای خرید هوشمندانه!

اگر یکی از کاربران استفاده کننده از دیوایس‌های رایانه کیفی و لپ تاپ هستید، دیر یا زود با مشکل خرابی شارژر لپ تاپ بنا به دلایل مختلف مواجه خواهید شد.

طبیعتاً لپ‌ تاپ‌ها نیز همچون تلفن‌های همراه هوشمند قادرند با کمک باتری‌های خود تا مدت زمان معینی شارژدهی داشته باشند و اگر شارژر شما به هر علتی خراب شده باشد، احتمالا لپ تاپ‌تان تا خرید یک شارژر جدید خاموش باقی می‌ماند؛ این موضوع برای آن دسته از افرادی که لپ تاپ آن‌ها در حکم یک دستیار برای‌شان بوده و با کمک آن کارهای روزمره خود را پیش می‌برند یک معضل بزرگ خواهد بود. چاره کار در چنین مواردی تهیه شارژر اورجینال لپ تاپ از فروشگاه های معتبر است؛ اما سوال اینجاست که آیا استفاده از هر شارژری مناسب لپ تاپ شما خواهد بود؟! مسلماً پاسخ به این سوال منفی بوده و به همین علت در این مطلب قصد داریم به نکات کلیدی خرید هوشمندانه بهترین شارژر لپ‌ تاپ اشاره کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

عواملی که در خرید لپ تاپ باید به آن توجه کنید!

پس از خرابی شارژر لپ تاپ با توجه به این که دیگر به شارژر اصلی و اولیه دیوایس خود دسترسی ندارید، خرید بهترین شارژر لپ تاپ ممکن است برای شما کمی چالش برانگیز باشد. یافتن یک شارژر مناسب نیازمند توجه به چند پارامتر کلیدی است که این عوامل به شرح زیر بوده و در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. شکل و ابعاد آداپتور
  2. اورجینال و اصل بودن شارژر
  3. تطبیق دادن پورت ورودی شارژر با ورودی شارژ لپ‌ تاپ
  4. انتخاب شارژر لپ تاپ متناسب با مدل و برند لپ تاپ شخصی خود
  5. توجه به ولتاژ خروجی و شدت جریان جریان خروجی شارژر انتخابی

شکل و ابعاد آداپتور

یکی از موضوعات مهمی که در انتخاب بهترین شارژر لپ تاپ باید در نظر داشته باشید این است که اندازه آداپتور انتخابی شما هیچگونه ارتباظی با قدرت شارژر و کیفیت آن نخواهد داشت! اما شناخت انواع آداپتور می‌تواند نقشی مهمی در انتخاب درست‌تر شما داشته باشد. انواع آداپتور لپ تاپ را می‌توان در سه دسته آداپتور AC، آداپتور DC و آداپتور Universal جای داد که توضیح تفصیلی هر یک از آن‌ها به شرح زیر است:

  • آداپتور لپ تاپ AC: این نوع خاص از آداپتورها در اصل همان نمونه‌هایی هستند که عمدتاً از آن‌ها استفاده می‌کنیم. کاربرد این آداپتورها در این است که به برق خانگی وصل شده و با کاهش دادن میزان ولتاژ موجب قابل استفاده شدن جریان الکتریکی می‌شوند. در کشور ما عمده شارژرهای لپ تاپ از نوع AC هستند تا با پریزهای موجود در کشور سازگاری داشته باشند.
  • آداپتور لپ تاپ DC: این نوع از آداپتورها برعکس آداپتورهای نوع AC عمل می‌کنند و با افزایش میزان ولتاژ موجب بهینه شدن انرژی برق برای استفاده در گجت‌هایی مثل پاور بانک‌ها می‌گردند.
  • آداپتور Universal: این آداپتور را می‌توان در دسته گران‌ترین آداپتورهای لپ تاپ جای داد؛ چراکه قادر هستند هر نوع جریانی را به نوع دیگر تبدیل کنند. این شکل از آداپتورها برای آن دسته از افرادی مناسب‌اند که دائماً در سفر هستند. این آداپتورها که عنوان آداپتور جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، شامل طیف گسترده‌ای از اتصالات و انواع سوکت‌ها برای انواع لپ تاپ‌ها هستند.

اورجینال و اصل بودن شارژر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب بهترین شارژر لپ تاپ باید به آن توجه داشته باشید، اصل و اورجینال بودن شارژر است. به بیان بهتر شما پیش از مراجعه برای خرید یک شارژر باید مشخص کنید که به دنبال خرید شارژر لپ تاپ در چه کیفیتی هستید. در حال حاضر در بازار هم شارژر اورجینال و هم کپی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته است که در میان آن‌ها نمونه‌های اورجینال به دلیل داشتن کیفیت بالاتر دارای قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های کپی هستند. بررسی اورجینال یا کپی بودن یک شارژر کار چندان سختی نبوده و کافیست اطلاعاتی در ارتباط با ویژگی‌های ظاهری شارژر مورد نظر خود داشته باشید. اصولا شارژر اورجینال طراحی ظریف‌تری داشته و کیفیت بالای جنس بدنه، لبه‌های پرس شده یکدست نشانه اصل بودن و کیفیت بالای آن است.

به یاد داشته باشید که شما با خرید یک شارژر اصل می‌توانید مطمئن شوید که جای درستی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و خیال‌تان از کیفیت و کارایی شارژر انتخابی‌تان راحت است. ناگفته نماند که اصولاً شارژرهای کپی به دلیل کیفیت پایین عمر مفید کمتری داشته و در طولانی مدت خرج بیشتری بر روی دست شما خواهند گذاشت و چه بسا موجب آسیب رساندن به سایر قسمت‌های سخت‌افزاری لپ تاپ شما شده و به ترکیدن لپ تاپ‌تان منجر گردند! اگر سری به تعمیرکاران قطعات لپ تاپ بزنید مطمئناً به عینه شاهد چندین نمونه لپ تاپ خواهید بود که استفاده از شارژر نامناسب علت خرابی آن‌ها بوده است.

توجه به ویژگی‌های ظاهری مثل کیفیت جنس بدنه و رنگ آن احتمالاً گویای اصل یا کپی بودن یک شارژر باشد؛ اما استفاده از ولت متر و آمپرسنج بهترین راهکار برای اطمینان از اصل بودن شارژر خریداری شده است. در این حالت باید یکی از دستگاه‌های یاد شده را به شارژر مورد نظر متصل کنید و عدد نشان داده شده را با عددی که بر روی شارژر نوشته شده مطابقت دهید. در شارژرهای اصل این عدد نشان داده شده عیناً همان عدد نوشته بر روی شارژر خواهد بود.

تطبیق دادن پورت ورودی شارژر با ورودی شارژ لپ تاپ

گاهاً در خریدهای اینترنتی افراد به هنگام ثبت سفارش شارژر لپ تاپ توجهی به اندازه کانکتور و پورت ورودی شارژ نمی‌کنند و درنتیجه با انتخاب یک شارژر اشتباهی هزینه‌ای اضافه بر روی دست خود می‌گذارند!

معرفی بهترین شارژرهای لپ‌ تاپ؛ نکات کلیدی برای خرید هوشمندانه!

توجه داشته باشید در صورتی که اندازه و شکل ورودی شارژر خریداری شده با ورودی شارژ موجود بر روی لپ تاپ شما هم‌خوانی نداشته باشد، شارژر مورد نظر برای دیوایس شما بلااستفاده خواهد شد. به طور کلی انواع سوکت شارژر را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

اتصالات USB

شامل فلزی تو خالی و مستطیلی بوده که در داخل آن دو یا چند پین فلزی صاف تعبیه شده است و از انواع آن می‌توان مواردی همچون Micro A، Micro B، Mini A، Mini B، Type A و Type B اشاره کرد.

اتصالات استوانه‌ای

این اتصالات که به آن اتصالات سوزنی، آستین و کواکسیال گفته می‌شود یک استوانه تو خالی و عایق بوده که به پورت برق لپ تاپ متصل می‌گردند. اصولاً اتصالات استوانه‌ای و سوزنی را می‌توان متداول‌ترین نوع سوکت شارژر لپ تاپ موجود در بازار به شمار آورد.

انتخاب شارژر لپ تاپ متناسب با مدل و برند لپ‌ تاپ

بهترین انتخاب هنگام خرید شارژر لپ تاپ، خرید شارژری از همان برند است که لپ تاپ شما به آن تعلق دارد؛ به عنوان مثال اگر دیوایس شما ساخته کمپانی ASUS است باید از شارژر برند ASUS استفاده کنید. به طور کلی برای این که مطمئن شوید شارژر خریداری شده شما با مدل دستگاه شما هم‌خوانی دارد کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. مدل لپ تاپ خود را که عموماً بر روی پشت لپ تاپ چسابده شده را یادداشت کنید.
  2. توان لپ تاپ خود را که بر روی همان برگه کوچک چسابنده شده به پشت لپ تاپ نوشته شده است را یافته و ولتاژ و آمپر آن را یادداشت کنید.
  3. شماره مدل را در اینترنت سرچ کرده و در صورتی که فروشگاهی این آداپتور را داشت آن را خریداری کنید. البته مجدداً تاکید می‌کنیم که ولتاژ و آمپراژ و همچنین مدل سوکت و محل اتصال آداپتور باید با مدل لپ تاپ شما مچ باشد.
کد خبر 787139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.