۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
بی‌بی در بن‌بست

پس از پیدا شدن اجساد ۶ اسیر اسرائیلی دیگر در غزه در اوایل هفته جاری، موج جدیدی از وقایع در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت واز یکسو موجب برافروخته شدن آتش اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و از سوی دیگر افزایش انتقادات دیگر کشورها از کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر آتش‌بس شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پیدا شدن اجساد ۶ اسیر اسرائیلی دیگر در غزه در اوایل هفته جاری، موج جدیدی از وقایع در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت که به نظر می‌رسد تحولات سرزمین‌های اشغالی را وارد فاز جدیدی کرده است. این اتفاق، از یکسو موجب برافروخته شدن آتش اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و از سوی دیگر افزایش انتقادات دیگر کشورها از جمله مصر، اردن، قطر و ایالات متحده از کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر آتش بس شده است، این یعنی نتانیاهو بیش از هر زمان دیگر از دو جبهه داخلی و خارجی تحت فشار قرار گرفته است و متهم کردن حماس و ایران، حتی برای توجیه افکار عمومی اسرائیل هم کارساز نیست.

ماجرا از جایی شروع شد که ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ۱۱ شهریور خبر داد با همکاری آژانس امنیت عمومی (شاباک) اجساد ۶ اسیر صهیونیست را از داخل یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا کرده و به اراضی اشغالی بازگرداندند. همزمان با این خبر، سه پلیس رژیم صهیونیستی توسط یک جوان فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله شدند و پس از این اتفاقات، موجی از انتقادات از سوی خانواده اسرای صهیونیست و برخی مقامات و رؤسای احزاب صهیونیستی مختلف به راه افتاد. در همین راستا، «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی با اشاره به شروط نتانیاهو برای آتش‌بس در غزه گفت: پسران و دختران ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و در اسارت می‌میرند و نتانیاهو مشغول خرابکاری است. او به محور فیلادلفیا یا واکسن فلج اطفال علاقه ندارد، بلکه فقط به ائتلاف و حفظ اسموتریچ و بن‌گویر علاقه دارد. در این راه، خانواده‌ها و مردم اسرائیل را از بین می‌برد.

همچنین در پی کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در غزه، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به شدت از نخست‌وزیر این رژیم انتقاد کرد و گفت که وی به دلایل سیاسی به توافق اهمیتی نمی‌دهد و با زمان بازی می‌کند.

بی‌بی در بن‌بست
تصویر ۶ اسیر صهیونیست کشته شده در غزه

خانواده‌های اسیران صهیونیست نیز گفتند: اجساد پیدا شده در غزه نتیجه مستقیم معاملات نادرست نتانیاهو است.

علاوه بر این جنبش حماس نیز بلافاصله در بیانیه‌ای اعلام کرد علت مرگ این اسرا، تداوم حملات رژیم اسرائیل به غزه بوده است و این افراد جان خود را در حملات ارتش اسرائیل از دست داده‌ اند و در صورتی که ارتش این رژیم برای جان اسرا ارزشی قائل بود، برای دستیابی به توافق تلاش می‌کرد؛ در همین راستا انتشار فیلمی از اسرای صهیونیست که پیش از مرگشان نتانیاهو را برای کارشکنی در مسیر توافق مبادله اسرا مقصر می‌دانستند نیز مهر تأییدی بر این بیانیه بود.

اعتراضات به کشته‌شدن اسرای صهیونیست در نوار غزه در حد بیانیه و انتقادات لفظی باقی نماند و خانواده‌های اسرا به نافرمانی مدنی، اعتصابات و تظاهرات علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» دعوت کردند و پس از آن خشم عمومی علیه وی تشدید شد و ساکنان مناطق مختلف اراضی اشغالی در تظاهراتی گسترده به خیابان‌ها آمده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا شدند اگرچه این تظاهرات تا به امروز به شدت از سوی پلیس رژیم صهیونیستی سرکوب شده است، اما اهمیت آن در این است که برای اولین بار شاهد شکل‌گیری نوعی اجماع عمومی میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی، برخی از مقامات سیاسی و اتحادیه عمومی کارگران رژیم صهیونیستی (هیستدروت) در اعتراض به دولت نتانیاهو بودیم که همین موضوع اسرائیل را تا آستانه یک اعتصاب گسترده پیش برد.

این اعتصاب سراسری که اولین اقدام کارگری در مقیاس بزرگ محسوب می‌شد، بسیاری از بخش‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را به تعطیلی کشاند و بخش‌های متعددی از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، فرودگاه بن گوریون، بخش حمل و نقل و بخش‌های اقتصادی را در بر گرفت. رسانه‌های عبری نیز در این باره گزارش دادند پروازها در فرودگاه بن‌گوریون در پایبندی به اعتصاب عمومی متوقف شده است، همچنین مدارس، دانشگاه‌ها، حمل و نقل و بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد دچار اختلال شده و به حالت تعطیلی درآمده است.

بی‌بی در بن‌بست

به گفته رسانه‌ها این اعتصاب نشان داد که اقتصاد رژیم صهیونیستی از کسری بی‌سابقه و آسیب به منابع دولتی در در نتیجه کاهش بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کاهش قابل توجه سرمایه گذاری‌ها در نتیجه جنگ رنج می‌برد. نتانیاهو و کابینه تندرو او نیز که به خوبی از این مسئله و خطرات آن برای بقای کابینه ائتلافی این رژیم آگاه هستند با سخنرانی‌هایی تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند و خود را از زیر بار فشارهای داخلی و خارجی خارج کنند و در همین راستا، نتانیاهو در اظهاراتی مدعی شد که این اعتراضات و اعتصاب سراسری در خدمت منافع جنبش حماس و «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش است. او بار دیگر بر تصمیم خود برای تداوم جنگ در نوار غزه و آزاد کردن اسرای صهیونیست از طریق عملیات نظامی و موضع خود در قبال محور فیلادفیا تاکید کرد.

همچنین کابینه رژیم صهیونیستی برای لغو اعتصاب به دادگاه متوسل شد و در نهایت دادگاه با غیرقانونی اعلام کردن این اعتصابات، موجب عقب نشینه هیستدروت از بیانیه ابتدایی خود شد اما موج اعتراضی شکل گرفته همچنان در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد و روزانه هزاران نفر از شهرک نشینان را با مطالبه سرنگونی دولت نتانیاهو به خیابان می‌کشاند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که در مذاکرات آتش بس با محوریت سه کشور آمریکا، قطر و مصر، تاکنون به دلیل زیاده خواهی و پافشاری نتانیاهو بر استمرار حضور ارتش رژیم صهیونیستی در دو محور نتساریم و فیلادلفیا، توافقی حاصل نشده است و همین موضوع سبب شکل‌گیری موجی از اختلافات داخلی در کابینه و انتقادات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است، چراکه به عقیده بسیاری از تحلیلگران علت کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر توافق، چیزی جز تداوم جنگ و تقلای او برای ماندن در قدرت نیست.

فیلادلفیا و ادعاهای تکراری نتانیاهو

علی عبدی، کارشناس مسائل اسرائیل در همین راستا اظهار کرد: نتانیاهو با این هدف کنفرانس خبری برگزار کرد که در وهله اول بتواند بر روند تحولات داخلی اسرائیل و و موج نافرمانی مدنی و اعتصابات اثر بگذارد، محور اصلی صحبت‌های او نیز در مورد کریدور فیلادلفیا به عنوان راه تنفس حماس بود و نتانیاهو مجدداً ادعا کرد ما این راه نفس را بسته‌ایم.

وی افزود: نتانیاهو در واقع سعی کرد که با این توجیه مردم را وادار به عقب نشینی کند اما همانطور که خبرنگار شبکه کان ۱۱ اسرائیل که شبکه دولتی هم هست اعلام کرد نتانیاهو تلاش کرد تا مردم را در مورد اهمیت محور دلفیا متقاعد کند در حالی که عملاً نه وزیر جنگ خودش، نه رئیس موساد و نه رئیس ستاد را نتوانسته است در مورد این مسئله متقاعد کند، بنابراین وقتی که مسئولین اصلی امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کابینه را نتوانسته است متقاعد کند چطور می‌خواهد مردم اسرائیل و صهیونیست‌ها را متقاعد کند؟

این کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: به همین دلیل بلافاصله بعد از اتمام صحبت‌های نتانیاهو ما شاهد موضع مخالف سران اپوزیسیون بودیم که اشاره کردند نتانیاهو از ابتدا از ورود به غزه می‌ترسید و پرهیز داشت، اما حالا که وارد شده غزه را رها نمی‌کند و عملاً علیرغم تمام فشاری که از خارج وارد می‌شود که سریع‌تر آتش بس را بپذیرد و اسرا را آزاد کند حاضر به این کار نیست و بهتر است رهبری را به کسانی بسپاریم که با همه چالش‌ها روبرو شود.

بی‌بی در بن‌بست

تنها اصل نتانیاهو یک چیز است: حفظ بقا

عبدی تصریح کرد: لاپید هم توییتی منتشر کرد و گفت نتانیاهو حداقل امشب یک حقیقت را گفت و آن هم این بود که نمی‌خواهد جنگ را پایان بدهد، به اعتقاد من لاپید در واقع حرف درستی میزند و حاصل اصلی صحبت‌های نتانیاهو این بود که من کسی را آدم حساب نمی‌کنم و چه بخواهید چه نخواهید، همین روند را ادامه می‌دهم و هیچ امتیازی به هیچکس نمی‌دهم، در حالی که منشأ اعتراضات و اعتصابات همین است که دو مسئله برای مردم اسرائیل محرز شده است.

وی افزود: اول اینکه با دست فرمان نتانیاهو کشته شدن همه اسرا قطعی است و هیچ اسیری زنده بر نخواهد گشت و دوم اینکه این جنگ با این چشم‌انداز نتانیاهو تبدیل به یک جنگ فرسایشی و بی فرجام خواهد شد.

کارشناس مسائل اسرائیل یادآور شد: همچنین مردم متوجه شدند از هفت اکتبر تا امروز نتانیاهو فقط به یک چیز فکر می‌کند و آن هم حفظ بقای خودش است، این چند گزاره تقریباً مورد اجماع داخلی واقع شده است و نافرمانی مدنی و اعتراضات روی همین استوار شده است، به همین دلیل این نافرمانی مدنی واقعاً بی سابقه است و به این دلیل که اعتصابات روی اقتصاد اسرائیل خیلی سریع اثر می‌گذارد، استمرار این وضعیت در یک بازه زمانی نه چندان طولانی، راه نفس اقتصادی و سیاسی دولت نتانیاهو را می‌بندد.

ابوعبیده و پیروزی در یک جنگ روانی

عبدی بیان کرد: اتفاق خیلی خوب دیگری که افتاد این بود که بلافاصله ابوعبیده هم وارد عمل شد و یک بیانیه به نقل از او منتشر شد، این مسئله مهمی است و نشان می‌دهد که سران حماس بخصوص دو رأس اصلی حماس در غزه یعنی یحیی سنوار و سخنگوی حماس ابو عبیده، خیلی خوب جنگ رسانه‌ای را می‌فهمند، ارزشش را درک می‌کنند و فراتر از آن جامعه اسرائیل را به خوبی می‌شناسند، به همین دلیل خیلی خوب تشخیص می‌دهند که چه واکنشی را کجا و چه زمانی نشان بدهند که بیشتری اثر را داشته باشد.

بی‌بی در بن‌بست

وی افزود: ابوعبیده مسئولیت اصلی کشته شدن اسرای اسرائیلی را متوجه نتانیاهو و ارتش اسرائیل کرد و سر تیتر صحبت او این بود که هرگونه تلاش برای آزاد کردن اسرا عملاً موجب مرگ آنها خواهد شد و اعلام کرد که حرف‌هایی که نتانیاهو درباره آزاد کردن اسرا میزند چیزی جز گزافه گویی نیست و این رژیم برای آزاد کردن اسرا عملاً هیچ کاری نمی‌تواند بکند مگر اینکه با آتش بس موافقت کند، یعنی هیچ راهی برای نتانیاهو و اسرائیل برای زنده برگرداندن اسرا جز توافق با حماس و پذیرش آتش بس وجود ندارد و هرگونه طرح‌ها و ایده‌های دیگر مثل عملیات‌های رهایی بخش و کماندویی مانند عملیات نصیرات، عملاً سرنوشت اسرا را به سرنوشت شش اسیری که جنازه‌های آنها پیدا شد پیوند خواهد زد.

کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: مسئله مهمی که ابوعبیده متذکر شد این بود که بعد از واقعه کشتار وحشیانه مردم غزه در اردوگاه نصیرات و عملیات رهایی چهار گروگان صهیونیست که نزدیک به ۷۰۰ تا کشته و زخمی برجای گذاشت، از آن به بعد حماس پروتکل جدیدی را به تمام مجاهدینی که مسئولیت نگهبانی زندانیان اسرائیلی را بر عهده دارند اعلام کرده است که به محض نزدیک شدن ارتش اسرائیل به محل بازداشت آنها، اجازه زنده ماندن اسرا را ندهند؛ این یعنی اصرار نتانیاهو برای آزادی زندانیان از طریق فشار نظامی و اقدام کماندویی به جای انعقاد یک توافق یا معامله عملاً به معنی این خواهد بود که اسرای اسرائیلی با تابوت به نزد خانواده‌های خود بر خواهند گشت.

بی‌بی در بن‌بست

عبدی تاکید کرد: به نظر من واکنش به موقع ابوعبیده عملاً عملیات روانی و رسانه‌ای نتانیاهو را در نطفه خفه کرد و نتانیاهو رو در همین گام اول عقیم کرد، در نتیجه همین اقدام اعتراضات بلافاصله بعد از صحبت‌های نتانیاهو شروع شد و دوباره مردم به خیابان آمدند و حتی به جلوی خانه شخص نتانیاهو هم کشیده شده است.

وی در انتها گفت: از این جهت به نظر من اقدام ابوعبیده بسیار حائز اهمیت است، زیرا حرکت نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی داخلی اسرائیلی‌ها و اینکه می‌خواست توپ را در زمین حماس بیندازد عملاً با پاتک به موقع و درست و سریع حماس و شخص ابوعبیده در نطفه خفه شد و نتانیاهو نتوانست به هدف خودش برسد و نتیجه عملی آن استمرار نافرمانی مدنی و اعتصابات در داخل سرزمین‌های اشغالی و شکست دیگری در حوزه کار رسانه‌ای و جنگ روانی شخص نتانیاهو بود.

.

کد خبر 787057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.