فرهنگ قرآنی و حضور در مسابقات دو مقوله مجزا است

سرپرست هیئت داوران در چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان گفت: فرهنگ قرآنی مقوله‌ای جدا از بحث حضور در مسابقات است و انس با قرآن چیزی است که باید در همراه با آموزش تجوید، صوت، لحن و حفظ توسط اساتید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی در چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان اظهار کرد: این دوره از رقابت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل در برخی از رشته‌ها به لحاظ سطح کیفی پیشرفت داشته‌ایم همچون رشته قرائت تحقیق که قاریان خوبی امسال شرکت کرده‌اند و شهرستان‌هایی که تا حدودی در سال‌های گذشته ضعیف‌تر بودند امسال قاریان خوبی دارند.

وی افزود: امسال از شهرهایی مثل گلپایگان، خور و بیابانک و برخوار قاریان خوبی داشتیم که به‌عنوان رقیب برای مسابقه‌دهندگان اصفهانی محسوب می‌شوند؛ در برخی رشته‌ها مثل ترتیل نسبت به گذشته افت داشته‌ایم چرا که در سال‌های قبل مدعی مسابقات ملی بودند اما ترتیل‌ها یکی دو سطح پایین‌تر هستند.

سرپرست هیئت داوران چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان با بیان اینکه در رشته حفظ کل سطح اصفهان مطلوب بوده، عنوان کرد: این امر به علت آن است که حافظان بین‌المللی زیادی از استان اصفهان در مسابقات مختلف درخشیده و رتبه آورده‌اند و این توقع وجود دارد که همچون سال‌های قبل در این رشته رتبه برتر داشته باشیم.

شاه‌میوه اصفهانی با اشاره به امر آموزش در عرصه قرآن بیان کرد: عنوانی که برای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نظر گرفته شده شامل دو بخش آموزش و مسابقات و دارای دو معاونت است؛ در مسابقات سطح کشوری و بین‌المللی بخش آموزش قوی است و در واقع با برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه برای متسابقینی که به مرحله بین‌المللی راه پیدا کرده‌اند، خوب کار می‌کند اما در استان‌ها کار مطلوبی در زمینه آموزش انجام نمی‌شود.

وی افزود: در سطح شهرستان‌ها کسانی که می‌خواهند به‌صورت جدی‌تر در مسابقات شرکت کنند به طور خودجوش در جلسات آموزش و رفع اشکال برگزار شده توسط داوران و اساتید شرکت می‌کنند اما بسیاری از شهرستان‌ها از این جلسات به دلیل بعد مسافت محروم هستند و در استان امکان اینکه این افراد بتوانند از اساتید مختلف به شکل ثابت و مشابه استفاده کنند، وجود ندارد.

سرپرست هیئت داوران چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان افزود: می‌توان در سال‌های آینده، حدود یک ماه قبل از مسابقات کلاس‌هایی برای شرکت‌کنندگان در مسابقات توسط اداره کل اوقاف استان اصفهان برگزار شود و اگر امکان حضور افراد نیست با هماهنگی اساتید را به شهرستان‌ها اعزام کرده و کارگاه‌های یک‌روزه برگزار کنند تا با آمادگی بهتر و بیشتر در مسابقات شرکت کنند؛ برخی مواقع احساس می‌شود متسابقین شهرستان‌ها از کم‌وکیف آئین‌نامه‌ها اطلاعی ندارند و برخی از اشکالات به دلیل عدم آگاهی است.

شاه‌میوه اصفهانی با اشاره به حضور رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال بیان داشت: یکی از فعالیت‌های خوبی که سازمان اوقاف امسال انجام داده، بازگشت دوباره رده سنی زیر ۱۸ سال به مسابقات بوده و این افراد در حال حاضر در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل حضور دارند که این پشتوانه‌سازی برای آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: باید دانست که حضور در مسابقات و جلسات قرآنی لزوماً به معنی ایجاد فرهنگ قرآنی نیست و چه‌بسا افرادی که در مسابقات قرآنی شرکت نمی‌کنند اما به لحاظ اخلاقی و رفتاری نمونه قرآنی هستند و چه‌بسا افرادی که حافظان قرآن هستند اما بداخلاقی‌هایی از آن‌ها در مسابقات سر می‌زند؛ این نشان می‌دهد که فرهنگ قرآنی مقوله‌ای جدا از حضور در مسابقات و انس با قرآن است و باید در جلسات قرآن همراه با آموزش تجوید، صوت، لحن و حفظ، رعایت شئون اسلامی و اخلاقی به‌عنوان یک قاری نیز توسط اساتید آموزش داده شود.

سرپرست هیئت داوران چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان افزود: جلسات ما تنها فنی است و مباحث صوت و لحن و امثال این موارد آموزش داده می‌شود درحالی‌که اساسی‌ترین موضوع اخلاق است.

وی با تاکید بر تغییر در سبک اجرای مسابقات قرآنی گفت: در حوزه استان نمی‌توانیم تغییرات خاصی اعمال کنیم چراکه تصمیم‌گیری به صورت کلان و برای کشور است اما اعتقاد دارم که باید نحوه برگزاری مسابقات به‌صورت جشنواره‌ای شود زیرا تور فرهنگی گسترده‌ای برای جذب افراد خواهد شد.

کد خبر 787015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.