نمای ۳۶۰ درجه؛ ابزاری نوین برای برنامه‌ریزی در بافت‌ تاریخی اصفهان

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان نمای ۳۶۰ درجه را ابزاری نوین برای برنامه‌ریزی در بافت‌ تاریخی اصفهان دانست و گفت: دسترسی به تصاویر به‌روز و دقیق می‌تواند به‌طور قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزی شهری مؤثر باشد.

سعید صادقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصویربرداری ۳۶۰ درجه، تهیه مدل سه‌بعدی بر اساس تصویربرداری با پهپاد و تبدیل نقشه فتوگرامتری محدوده فرهنگی تاریخی کلان‌شهر اصفهان اظهار کرد: نمای ۳۶۰ درجه‌ای که هم‌اکنون تهیه شده است، این امکان را می‌دهد که افراد به‌طور کامل در فضای تاریخی و بافت آن قرار گیرند.

وی افزود: این تجربه به کاربران فضای مجازی اجازه می‌دهد تا این فضاها را به‌دقت لمس کنند، اگرچه این تصاویر به‌نوعی به‌روزرسانی شده‌اند، اما نکته اصلی دیدگاه جدیدی است که به مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی ارائه می‌شود.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان تصریح کرد: در برنامه‌ریزی شهری، گاهی ممکن است بدون حضور فیزیکی در محل اقدام به برنامه‌ریزی کنیم، هرچند بازدیدهای حضوری از محله‌ها مهم است، اما دسترسی به تصاویر به‌روز و دقیق می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزی شهری مؤثر باشد.

صادقانی با تاکید بر اینکه یکی از نکات مهم در نظام برنامه‌ریزی، تسلط بر محیط است، بیان کرد: مدیران باید محیط را ببینند و با آن آشنا شوند، زیرا در طول فرایند برنامه‌ریزی، ممکن است نیاز به بازدید مجدد از محل باشد و این تصاویر سه‌بعدی می‌تواند ابزار مفیدی برای این منظور باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این تصاویر علاوه بر کمک به مدیریت شهری، می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت برای توسعه گردشگری مجازی در بافت‌های تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان اضافه کرد: ما بخشی از این بافت‌های تاریخی را برای این پروژه تهیه کرده‌ایم، البته این پروژه به‌صورت پایلوت انجام شده است و اگر تصمیم بگیریم که کل شهر اصفهان را با این نمایش سه‌بعدی پوشش دهیم، باید نتایج و بازخوردهای آن را نیز بررسی کنیم تا ببینیم چه تأثیری خواهد داشت.

کد خبر 786871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.