آغاز روند کاهشی برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع از هفته جاری

مدیرعامل مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: روند کاهشی برنامه‌های مدیریت مصرف بخش صنایع از هفته جاری آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگویی درباره مفهوم ناترازی و میزان آن در کشور اظهار کرد: برق به صورت انبوه قابل ذخیره سازی نیست و ناترازی به معنی کسری تولید برق است همچنین تقاضای مصرف برق در روز گذشته که یک روز تعطیل بود ۶۶ هزار مگاوات ثبت شده است که در همین روز حدود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه به‌طور معمول به دلیل بالا رفتن دما و افزایش مصرف برق، حداکثر ناترازی در صنعت برق در تیر و مرداد اتفاق می‌افتاد، افزود: سال جاری این ناترازی به بیش از ۱۸ هزار مگاوات در این بازه زمانی رسید.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان‌کرد: همه ساله به طور معمول از ۲۰ مرداد با کاهش دما مواجه می‌شدیم، اما امسال به دلیل پایداری و تداوم موج گرما در کشور این اتفاق رخ نداد و در شهریور ماه با کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی مواجه شدیم همچنین به منظور حفظ ذخایر و منابع آبی سدها و برای استفاده بخش کشاورزی و شرب در پاییز، مجبور به مدیریت نیروگاه‌های برق آبی و کاهش استفاده از این نیروگاه‌ها شدیم که موجب شد محدودیت‌های بخش صنعت قدری اضافه شود که از آنها به دلیل همکاری با صنعت برق سپاسگزاریم.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: بخش خانگی هم به نوعی درگیر این محدودیت شد و درنهایت ناترازی در تولید و مصرف برق در شهریور به حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ناترازی موضوعی دو وجهی است، افزود: وقتی در خصوص ناترازی صحبت می‌کنیم یک بخش تولید برق است که در آن وزارت نیرو، دولت و بخش خصوصی با نیروگاه‌هایی که در اختیار دارد و درخصوص موضوعاتی چون احداث نیروگاه‌های جدید، ارتقای بازده نیروگاه‌های موجود و مبحث سرمایه گذاری پاسخگو است.

وی به بخش مصرف به عنوان وجه دوم اشاره و خاطرنشان‌کرد: در این بخش وزارت نیرو به تنهایی دخالتی ندارد و به نوعی همه کشور، مردم و بخش‌های مولد در آن سهیم هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: اگر ما همه تلاش خود را برای تأمین برق مورد نیاز و پاسخگویی به افزایش متعارف مصرف برق داشته باشیم، به هیچ عنوان در سال‌های آینده توان پاسخگویی به رشد نامتعارف مصرف را که امسال اتفاق افتاد، نخواهیم داشت و نیازمند همکاری و مشارکت همه مشترکان در مصرف برق هستیم.

کد خبر 786774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.