راه‌اندازی ۲۸ شعبه دادگاه صلح در استان قزوین

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در حال حاضر دو شعبه دادگاه صلح در شهرستان آبیک و بویین زهرا آغاز به کار کرده‌اند و در نهایت ۲۸ شعبه دادگاه صلح در استان قزوین راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری استان قزوین و حجت‌الاسلام محمد حیدری رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین ظهر امروز _سه‌شنبه سیزدهم شهریور_ نخستین شعبه دادگاه صلح شهرستان بویین‌زهرا افتتاح شد.

حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا، رئیس کل دادگستری استان قزوین در مراسم راه‌اندازی دادگاه صلح شهرستان بویین‌زهرا اظهار کرد: دادگاه صلح با هدف کاهش اطاله و هزینه‌های دادرسی، سرعت در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها در کنار شعب حل اختلاف مستقر می‌شود و در امور کیفری، حقوقی و خانواده دارای صلاحیت رسیدگی است.

وی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش همچنان فعال بوده و صرفاً در امر صلح و سازش اقدام خواهند کرد، افزود: در حال حاضر دو شعبه دادگاه صلح در شهرستان آبیک و بویین‌زهرا آغاز به کار کرده‌اند، اما در نهایت ۲۸ شعبه دادگاه صلح در استان قزوین راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین با اشاره به نحوه پراکنش این شعبه‌ها در شهرستان‌های استان اضافه کرد: چهار شعبه این دادگاه‌ها در شهرستان تاکستان، چهار شعبه در بخش محمدیه، سه شعبه در شهرستان البرز، دو شعبه در شهرستان آبیک و دو شعبه نیز در شهرستان بویین‌زهرا مستقر خواهند شد.

مصطفوی‌نیا ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲ صلاحیت دادگاه‌های صلح در ۳۲ موضوع از جمله دعاوی مالی تا ۱۰۰ میلیون تومان، دعاوی مربوط جهیزیه، مهریه، نفقه، و تقاضای سازش است.

وی گفت: درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره، اعسار از پرداخت محکوم به، حصر ورثه، تحریر ترکه، جرایم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت از دیگر اموری است که در دایره صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های صلح قرار دارند.

کد خبر 786736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.