ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

سهم جمعیت جهان ساکن در مناطق روستایی به‌طور پیوسته در حال کاهش است و بسیاری از کشورها برای افزایش جمعیت و رشد اقتصادی در این مناطق، مشوق‌های مالی برای ترغیب مردم به نقل‌مکان از شهرها به روستاها ارائه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، امروزه بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای نقل‌مکان از شهرهای شلوغ به مکان‌های روستایی هستند که دلایل بسیاری می‌تواند در این تصمیم نقش داشته باشد. برای مثال، شهرنشینان برای رهایی از استرس و فشارهای روزمره در زندگی شهری به روستاهای نزدیک به طبیعت پناه می‌برند تا آرامش خود را در دامان طبیعت بازیابند.

دسترسی به غذای ارگانیک سالم و زندگی در هوای پاک روستاها کمک بزرگی به سلامتی جسمی و روانی افراد می‌کند و سبک زندگی بسیار شادتر و سالم‌تری برای افراد فراهم می‌کند. در ادامه به چند دلیل برتر برای نقل‌مکان به مکان‌های روستایی اشاره می‌شود.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

ایمنی و امنیت بیشتر

بسیاری از شهرنشینان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به املاک روستایی خود بازگشتند یا املاکی در روستاهای نزدیک به شهر محل سکونتشان تهیه کردند چراکه روستاها از ایمنی بیشتری نسبت به محیط‌های شهری برخوردار بودند و برقراری کمتر تماس‌های غیرضروری با افراد غریبه کار سختی نبود. علاوه‌بر این، مطالعات نشان می‌دهد که بین نرخ جرم و جنایت در مناطق شهری و روستایی تفاوت قابل‌توجهی وجود دارد و از نظر آماری زندگی در مناطق روستایی بسیار ایمن‌تر است.

کیفیت زندگی بهتر

زندگی شهری گاهی اوقات افراد را در یک چرخه بی‌پایان از وظایف و مسئولیت‌ها گرفتار می‌کند که منجر به زندگی پر از استرس می‌شود. زندگی بدون ترافیک، بدون زنگ هشدار و آژیر و بدون چراغ‌های شهری و مه‌دود در انتظار کسانی است که از زندگی شهری دست می‌کشند و به روستاها نقل‌مکان می‌کنند تا آرامش ذهنی بیشتر و سلامت روانی بهتری تجربه کنند.

نزدیک شدن به طبیعت

دوران حاضر بیش از هر زمان دیگری شاهد تلاش افراد برای نزدیک شدن به طبیعت است و می‌توان با افزایش محبوبیت اکوتوریسم و بازدید از پارک‌های ملی بر این روند صحه گذاشت. زندگی در روستا این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که زمان بیشتری را در فضای باز باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بگذرانند و از مزایای زندگی در طبیعت و تفریحات شاد بهره ببرند.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

آزادی و حریم خصوصی بیشتر

برخلاف زندگی در شهر که صدای همسایه‌ها، اظهار نظر آنها درباره ظاهر خانه، ساعت رفت‌وآمد و مواردی از این قبیل به احساس حریم خصوصی و آزادی ضربه وارد می‌کند، مردم در روستا آزاد هستند که هر چه دوست دارند در باغ خود بکارند یا هر چقدر که می‌خواهند حیوان داشته باشند، خانه خود را بنا بر میل خود تغییر دهند و به همسایه‌ها نزدیک یا از آنها دور باشند.

هزینه کم‌تر زندگی

واقعیت زندگی ارزان‌تر از شهر را نمی‌توان انکار کرد، برای مثال مقایسه آمار و ارقام زندگی در مرکز شهر و حومه‌ها نشان می‌دهد که مسکن، مواد غذایی، حمل‌ونقل و مراقبت‌های بهداشتی به مراتب ارزان‌تر هستند. علاوه بر این مالیات بر دارایی در روستاها بسیار کم‌تر است، بنابراین ساکنان روستا نه‌تنها در ازای پول خود خانه بزرگ‌تری دریافت می‌کنند، بلکه هزینه مالیات سالانه کم‌تری نیز پرداخت می‌کنند.

غذای ارگانیک سالم

زندگی در یک منطقه روستایی این فرصت را فراهم می‌کند که مواد غذایی را با سبدی از سبزیجات تازه باغ و گوشت و تخم مرغ پرورش یافته در ملک شخصی تکمیل کرد. تبدیل ملک روستایی به یک مزرعه و محیط پرورش دام، ظرفیت تولید مواد غذایی ارگانیک و سالم را افزایش می‌دهد. توسعه مزارع در جوار شهرها ضامن تأمین امنیت غذایی است.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

آلودگی کمتر

علاوه‌بر آلودگی هوا، انتشار سایر آلاینده‌ها از جمله دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و ترکیبات آلی فرار به‌طور قابل‌توجهی در مناطق شهری بیشتر است. نکته قابل‌توجه، کیفیت آب است که بر خلاف تصور بسیاری افراد، بیشتر خانه‌های روستایی به آب شیرین لوله‌کشی دسترسی ندارند و برای تمام نیازهای آبی خود متکی به آب چاه هستند، هرچند آب چاه با فیلتر طبیعی خود منبع خوبی برای شرب و شست‌وشو است، اگر به درستی نگهداری شود.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

گذران زمان بیشتر با خانواده

طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده میانگین زمان رفت‌وآمد در شهرها به ۴.۳۵ ساعت در هفته و بیش از ۲۰۰ ساعت در سال می‌رسد که این زمان با ارزش را در روستا می‌توان صرف انجام کارهای بسیار معنادارتر و گذراندن زمان بیشتر با خانواده کرد. زندگی روستایی در واقع زندگی مشترک با افرادی است که دوستشان دارید و به همین دلیل افزایش تعامل و نشاط اجتماعی ثمره روستانشینی است.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

بر اساس گزارش بانک جهانی حدود ۵۶ درصد از جمعیت جهان معادل ۴.۴ میلیارد نفر در شهرها زندگی می‌کنند و طبق پیش‌بینی سازمان ملل این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به افزایش روبه رشد شهرنشینی و تمام مزایای زندگی در روستا، بسیاری از دولت‌ها در تلاش هستند تا مردم را متقاعد کنند که به مناطق روستایی مهاجرت کنند تا علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی مردم، جمعیت و رشد اقتصادی را در این مناطق تقویت کنند. در ادامه بعضی از کشورهایی معرفی می‌شود که برای مهاجرت به مناطق روستایی به ساکنان خود مشوق‌های مالی ارائه می‌دهند.

ژاپن

توکیو پرجمعیت‌ترین شهر جهان است و دولت ژاپن برای احیای این منطقه به ازای هر فرزند ۷۶۰۰ دلار به خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهد تا از توکیو خارج شوند. خانواده‌ها برای دریافت این مبلغ باید حداقل پنج سال در خانه‌های جدید خود زندگی کنند و یکی از اعضای خانواده باید کار کند یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشد. به اعتقاد دولت ژاپن، گرایش به کار خانگی به گسترش فرصت‌های اقتصادی در سراسر کشور کمک می‌کند و منجر به افزایش جمعیت در شهرهایی همچون شیرهاما می‌شود که یک ساعت با توکیو فاصله دارد.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

ایالات متحده آمریکا

ایالت ورمونت ایالات متحده با ارائه کمک‌هزینه‌ای تا سقف ۷۵۰۰ دلار در نظر دارد کارگران از راه دور را جذب کند. برنامه تشویقی جابه‌جایی کارگران به مناطق روستایی در چند سال اخیر گسترش یافته است تا افراد بیشتری در مشاغل مختلف واجد شرایط باشند. بودجه سه میلیون دلاری برای این طرح از سوی مجلس قانونگذاری ورمونت تأمین می‌شود و بر اساس اولویت تخصیص داده می‌شود.

وزیر بازرگانی و توسعه ورمونت معتقد است که این برنامه به تنهایی چالش‌های جمعیتی را حل نمی‌کند، اما می‌تواند کمک بزرگی به حل این بحران در کنار اجرای برنامه‌های مسکن و توسعه اقتصادی باشد.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

اسپانیا

دولت اسپانیا از ۱۰ میلیارد یورو بودجه بازیابی پس از کووید در اتحادیه اروپا برای جلوگیری از کاهش جمعیت روستایی استفاده می‌کند. نیمی از اسپانیا را مناطق روستایی تشکیل می‌دهند که از سال ۱۹۵۰ کاهش جمعیت چشمگیری داشته است و ۲۳ استان به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند تا جایی که کاهش جمعیت در بعضی مناطق از ۵۰ درصد فراتر رفته است.

هدف از طرح نقل‌مکان به روستا، افزایش سهم این مناطق در تولید ناخالص داخلی اسپانیا است. این مناطق حدود ۳۰ درصد از اقتصاد اسپانیا را تشکیل می‌دهند، در حالی که مناطق روستایی در فرانسه و آلمان حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند.

سوئیس

ساکنان روستای آلبینن سوئیس به اجرای طرحی رأی دادند که به مردم برای نقل‌مکان به آنجا پول پرداخت می‌کند، در این طرح ساکنان جدید ۲۷ هزار دلار برای نقل‌مکان دریافت می‌کنند به شرط آنکه سن آنها زیر ۴۵ سال باشد و موافقت کنند که ۱۰ سال در این روستا بمانند و حداقل ۲۱۵ هزار دلار در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند. در همین حال، جامعه روستایی گروسدیتویل (Grossdietwil) به افراد زیر ۳۰ سال برای اقامت در شهر طرح تشویقی ارائه می‌دهد.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

ایتالیا

دولت‌های محلی در تعدادی از مناطق از جمله پیمونت در شمال و توسکانی در مرکز ایتالیا خانه‌هایی را به قیمت یک یورو برای تشویق مردم به مهاجرت به شهرهای روستایی ارائه می‌دهند. هدف این طرح احیای مراکز شهر و توسعه مجدد ساختمان‌هایی است که در وضعیت بدی قرار گرفته‌اند.

کار از راه دور یک شانس بی‌سابقه برای نجات بسیاری از مناطق روستایی است. کار از راه دور می‌تواند آینده‌ای بدون مرز و فراگیر را ارائه دهد و به ایجاد نیروی کار متنوع و جهانی کمک کند.

ترویج نقل‌مکان به روستاها و مشوق‌های مالی دولت‌ها

کد خبر 786734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.