۱۶۰ هزار کودک در نوار غزه نخستین دُز واکسن فلج اطفال را دریافت کردند

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ۱۶۰ هزار کودک در نوار غزه نخستین دز واکسن فلج اطفال را روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های وزارت بهداشت در غزه با همکاری سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آن روا) در مراکز ثابت و سیار وابسته به وزارت بهداشت مشغول واکسیناسیون کودکان هستند، این اقدام مورد استقبال ساکن غزه قرار گرفته است.

وزارت بهداشت فلسطین افزود: واکسیناسیون فلج اطفال در استان «دیرالبلح» در مرکز نوار غزه تا عصر فردا چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند و از صبح روز پنجشنبه در استان خان یونس و مناطق هم‌جوار به مدت چهار روز و در شهر غزه و شمال آن از صبح روز دوشنبه هفته آینده به مدت چهار روز آغاز می‌شود.

پیش‌تر شبکه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی با وقفه جنگی سه روزه برای واکسیناسیون کودکان در نوار غزه و نه برای آتش‌بس، موافقت کرده است.

این شبکه گزارش داد: بر اساس توافق انجام شده حملات قرار است به مدت هشت ساعت در روز و از ساعت ۶:۰۰ صبح تا سه بعداز ظهر متوقف شود.

الجزیره افزود: گفته شده که تعداد روزهای توقف جنگ، دست‌کم سه روز است، بنابراین به‌طور بالقوه ممکن است بعد از آن نیز تمدید شود.

سازمان جهانی بهداشت پس از یافتن شواهدی از ویروس بسیار مسری فلج اطفال در سیستم آب و فاضلاب نوار غزه، بیش از یک میلیون دز واکسن فلج اطفال را به نوار غزه ارسال کرده است.

این سازمان اعلام کرد که در پی تأیید نخستین مورد ابتلاء به فلج اطفال در یک نوزاد متولد شهر غزه پس از ۲۵ سال، جنگ به‌طور موقت و به صورت منطقه‌ای متوقف خواهد شد تا واکسیناسیون فلج اطفال برای صدها هزار کودک این منطقه امکان‌پذیر شود.

پیش‌تر نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده بود: نوار غزه در نتیجه وضعیت اسفبار ناشی از جنگ، محرومیتی که توسط رژیم صهیونیستی بر مردم اعمال می‌شود و آنان را از دسترسی به مایحتاج اولیه زندگی محروم می‌کند، به منطقه اپیدمی فلج اطفال تبدیل شده است.

«مروان الهمص» مدیر بیمارستان‌های صحرایی در نوار غزه هم بیست‌وهشتم مرداد با اشاره به وضعیت نامناسب بهداشتی، از شیوع ویروس فلج اطفال در این منطقه خبر داده بود.

وی تاکید کرده بود که ۵۰۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال در نوار غزه نیاز به واکسن دارند و پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۰ نفر از این کودکان به فلج اطفال مبتلا شده باشند.

این مسئول فلسطینی افزود: رژیم اشغالگر شرایط شیوع ویروس فلج اطفال را ایجاد کرده و هم‌زمان نظامیان خود را در مقابل این بیماری واکسینه می‌کند.

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و دارو ویران شده است.

سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز با صدور بیانیه‌ای درباره احتمال شیوع فلج اطفال در میان کودکان غزه هشدار داده بودند.

درخواست این دو سازمان به این دلیل مطرح شد که نمونه‌هایی از این ویروس در فاضلاب نوار غزه مشاهده شد و برخی از کودکان علائم مربوط به این بیماری مسری را نشان داده‌اند.

کد خبر 786732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    0 0
    کشورهای اسلامی باید این واکسن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند.به هیچ کدام از سازمان‌های اروپایی وآمریکایی نباید اعتماد شود؛ نکنه بخواهند بلایی سر کودکان معصوم بیاورند.