۹۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور داخلی است/بهره بانکی بالا موجب ناترازی در کشور شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور را مرتبط با مسائل داخلی دانست و گفت: روزانه ۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های داخلی خلق پول می‌شود که ۷۰ درصد این پول به جیب یک درصد سپرده‌ها می‌رود و اگر این اتفاق در هر کشوری از جهان بیفتد به اقتصاد ضربه خواهد زد.

رسول بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که ریشه مشکلات اقتصادی در کشور به خاطر مسائل بین‌المللی است و چون ما ارتباط کمی با بعضی کشورهای جهان داریم و به تعبیری باید کدخدا را راضی نگه داریم، به مشکل برخورده‌ایم که این نگرش باید اصلاح شود.

داشتن امیدهای واهی به خارج از کشور قابل قبول نیست

وی افزود: البته دولت شهید آیت الله رئیسی در این زمینه عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داد و سعی کرد از داشتن امیدهای واهی به سمت خارج جلوگیری کند که این دیدگاه باید ادامه یابد؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد در نگرش رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی هنوز کمی امید به خارج از کشور وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی ما داخلی است، یادآور شد: روزانه ۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های داخلی خلق پول می‌شود که ۷۰ درصد این پول به جیب یک درصد سپرده‌ها می‌رود و اگر این اتفاق در هر کشوری از جهان بیفتد به اقتصاد ضربه خواهد زد؛ بنابراین باید این مسئله را حل کرد و دانست که این مسئله هیچ ارتباطی با FATF و برجام و … نخواهد داشت و تنها به سیاست‌های پولی و مالی کشور و آنچه در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اتفاق می‌افتاد، مرتبط است.

بخشی با اشاره به موضوع ناترازی بانک‌ها در سخنان رئیس جمهور، تشریح کرد: ناترازی بانک‌ها هم به خاطر همین خلق پول است، ما نه تنها در بانک‌ها که در موضوع انرژی و بودجه دولت نیز با ناترازی روبرو هستیم به طوری که سال گذشته کسری بودجه دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود و امسال بیشتر هم شده است.

بهره بانکی بالا موجب ناترازی در کشور شده است

وی ادامه داد: در بانک‌ها نیز ناترازی وجود دارد چون ریشه اصلی آن با بررسی علمی، دقیق و موشکافی به مسائل بانکی، خلق پول و بهره بالا در اقتصاد ایران می‌رسد؛ در دولت قبل برای کنترل تورم بهره بانکی از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد و بعد به ۳۰ درصد رسید در حال که تورم بیشتر شد؛ بنابراین باید این روند معکوس شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بالا رفتن بهره بانکی منجر به جلوگیری از دادن وام می‌شود و به نوعی اسکنت پول اتفاق می‌افتد و نرخ بهره در بازار را نیز بالا خواهد برد و همین مسئله موجب تولید محدود و ناترازی خواهد شد؛ بر این اساس باید ریشه مسائل اقتصادی حل شود.

کد خبر 786706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.