پروژه خودروهای برقی با وجود ناترازی انرژی در کشور به صرفه است؟

خودروهای برقی این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و استفاده از آن‌ها با سرعت بالایی رو به گسترش است، این نوع خودروها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا نقش موثرتری ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به معضلات نفت در دنیا و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، خودروهای برقی در دنیا مورد استقبال بیشتری واقع شدند و با افزایش نگرانی‌های روزافزون درباره تغییرات آب‌وهوایی‌، آلودگی هوا و کاهش منابع سوخت فسیلی، نیاز به جایگزین‌های حمل‌ونقل پاک‌تر، بیشتر از هر زمان دیگری در جهان احساس می‌شود، زیرا خودرو برقی با حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از برق به‌عنوان منبع اصلی انرژی، راه‌حلی امیدوارکننده برای داشتن آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر به شمار می‌رود.

در خودروی برقی خبری از موتور درون‌سوز و به تبع آن اگزوز نیست، به‌همین خاطر هنگام حرکت دودی تولید نمی‌شود. با توجه به این موضوع، انواع ماشین الکتریکی می‌توانند در کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار تأثیرگذار باشند. مدل‌های مختلف خودروی برقی از لحاظ ساختار و تکنولوژی کاملاً متفاوت از مدل‌های بنزینی و دیزلی هستند.

پروژه خودروهای برقی با وجود ناترازی انرژی در کشور به صرفه است؟

اما آن طور که جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس می‌گوید، وقتی در زمستان برای تأمین برق، مازوت می‌سوزانیم، چطور می‌خواهیم برق مورد نیاز خودروها را تأمین کنیم؟ بر اساس سخنان وی با توجه به چالش تأمین برق، بهتر است مسئولان وزارت صمت دست‌کم روی محصولات هیبریدی مانور بدهند، با این حال، چالش ما این است که اطمینان حاصل کنیم همیشه برق کافی در زمان نیاز وجود دارد، به‌ویژه با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی منابع انرژی‌تجدیدپذیر، علاوه‌بر یافتن راه‌های نوین برای تولید برق باید به راه‌هایی برای ذخیره آن در هنگام نبود برق نیز فکر کنیم.

خودروهای برقی تنها در تهران امکان استفاده دارند

حسین رحیمی نژاد، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: در مدت زمان واردات خودروهای برقی ایستگاه‌هایی برای شارژ آن‌ها به وجود آمده است، اما زیرساخت‌های آنها کافی نیست. مسئله خودروهای برقی فقط ایستگاه‌های شارژ نیست، بلکه مسئله تأمین قطعات و ایراداتی که به وجود می‌آید هم مورد توجه است که در کشور ما فراهم نیست.

وی بیان می‌کند: شرکت‌های واردکننده این خودرو برقی باید به فکر تأسیس نمایندگی‌هایی برای این خودروها باشند، چون تعداد این خودروها کم است چالش خرید قطعات و عرضه در شهرهای مختلف نیز یک مشکل بزرگ است و خودروهای برقی تنها در تهران امکان استفاده دارند و در شهرهای دیگر امکان استفاده فراهم نیست.

کارشناس خودرو تصریح می‌کند: خودروهای برقی هیچ تأثیری بر بازار خودروهای بنزینی ندارد به‌دلیل اینکه تعداد کمی از این خودروها وجود دارد و نرخ پایین سوخت در کشور ما موجب می‌شود پروژه خودروهای برقی به موفقیت نرسد، همچنین در صورتی امکان استفاده از این خودروها فراهم می‌شود که قیمت سوخت به سمت واقعی شدن نزدیک شود.

رحیمی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: مشکل بزرگ دیگر قطعی‌های برق است که در کشور ما اتفاق می‌افتد و در مجموع مصرف انرژی این خودروها کم‌تر از بقیه‌ی خودروها نیست، برقی که برای شارژ این خودروها تولید شده از سوخت به دست آمده، در مجموع ما با خودروهای برقی کاهش مصرف انرژی نداریم، بلکه با فراگیر شدن این خودروها ما تغییر نحوه توزیع انرژی را داریم و با این کمبود برق که در کشور شاهد هستیم، پروژه خودرو برقی تا چندین سال آینده در کشور ما موفق نخواهد بود.

سیاست‌ها مورد نیاز برای راه اندازی، تعدادگذاری و توسعه‌ی خودروهای برقی هنوز شکل نگرفته است

حمید رضا صالحی، نایب رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: همچنان ایستگاه‌هایی برای شارژ این خودروها به وجود نیامده است و زیرساخت‌های کافی برای این موضوع فراهم نشده است و سیاست‌هایی که برای راه‌اندازی، تعدادگذاری و توسعه‌ی خودروهای برقی نیاز است هنوز شکل نگرفته است، ما برای حرکت از سمت خودروهای سوخت فسیلی به خودروهای سوخت پاک بهتر است، ابتدا به سراغ خودروهای هیبرید برویم که هم از موتور برقی استفاده می‌کنند هم موتور بنزینی.

وی تصریح می‌کند: شرکت واردکننده موظف است که نمایندگی‌هایی تأسیس کند که پاسخگوی مشکلات فنی خودروها باشد، استقبالی که در کشور از خودروهای برقی پیش‌بینی می‌شود موجب می‌شود خرید خودروهای بنزینی کم‌تر شوند.

نایب رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه می‌دهد: باید اجازه واردات خودروهای هیبرید را آزاد کنیم که فشار از روی خودروهای بنزینی کم‌تر شود و مصرف سوخت فسیلی نیز در کشور کاهش پیدا کند، قطعی‌های برق نمی‌تواند تأثیر مخربی روی خودروهای برقی بگذارد و ما می‌توانیم ایستگاه‌های شارژ را نزدیک شبکه‌های اصلی قرار دهیم که مشکلی به وجود نیاید و در شروع این پروژه هستیم و با مقدار برقی که داریم می‌توانیم خودروهای برقی را مدیریت کنیم ولی در آینده باید مشکل ناترازی برق را حل کنیم.

دولت تعرفه واردات خودروهای برقی را کاهش دهد، استقبال افزایش پیدا می‌کند

صادق مهرجو، کارشناس انرژی درباره خودروهای برقی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به‌دلیل بالا بودن قیمت این خودروها و استقبال پایین مردم، ایستگاه‌های شارژ و خدمات این خودروها در شهرهای بزرگ راه‌اندازی می‌شود که اگر دولت تعرفه‌ی واردات این خودروها را پایین‌تر از خودروهای بنزینی قرار دهد قیمت تمام شده این خودروها در کشور پایین‌تر می‌شود و استقبال مردم از این خودروها افزایش پیدا می‌کند.

پروژه خودروهای برقی با وجود ناترازی انرژی در کشور به صرفه است؟

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودرو برقی تاکسی در دولت گذشته وارد کشور شد است، گفت: مشکلی که داریم خدمات پس از فروش و مشکلات فنی است که ممکن است این خودروها به آن دچار شوند، ما می‌توانیم به کمک کشور چین قطعات این خودروها را تأمین کنیم.

کارشناس انرژی می‌گوید: ما قطعی‌های برق را در سه ماه تابستان شاهد هستیم و در پاییز و زمستان با قطعی برق روبه‌رو نیستیم و این مشکل نمی‌تواند اختلالی در روند خودروهای برقی ایجاد کند، ما به این بهانه نباید دست از تلاش بکشیم، زیرا کل جهان دارد به سمت خودروهای برقی پیش می‌رود.

به گزارش ایمنا، شهروندان ایرانی نیز همچون شهروندان سایر کشورهای جهان علاقه‌مند به رانندگی با خودروهای برقی هستند در صورتی که موانع پیش روی بهبود آینده صنعت خودروهای برقی در ایران از سر راه برداشته شوند، رسیدن به این رؤیا محال نخواهد بود. جوانان و متخصصان ایرانی بارها نشان داده‌اند که با حمایت دولتمردان می‌توانند آینده‌ای روشن برای ایران رقم بزنند و آینده صنعت خودرو برقی هم از این قاعده مستثنی نیست.

کد خبر 786634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.