برداشت ۷۵ درصدی محصول برنج از شالیزارهای گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون محصول برنج ۷۵ درصد از شالیزارهای استان، معادل ۱۷۸ هزار هکتار برداشت شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، سیدعلی موسوی امشب _دوشنبه دوازدهم شهریور_ اظهار کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان، تاکنون محصول برنج ۷۵ درصد از شالیزارهای استان معادل ۱۷۸ هزار هکتار برداشت شده است.

وی افزود: تاکنون افزون بر ۱۴۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه‌های اختصاصی کمباین و مابقی به روش دستی برداشت شده است.

9

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مساعد و پایداری هوای گرم در استان، به شالی‌کاران توصیه می‌کنیم از این فرصت استفاده کنند و نسبت به برداشت محصول برنج خود اقدام کنند.

موسوی تاکید کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود به صورت جدی برای کشت دوم محصولات کشاورزی به ویژه علوفه، انواع سبزیجات و پاچ باقلا اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی امسال بیش از یک میلیون تن شلتوک از مزارع گیلان برداشت می‌شود و امیدواریم افزایش تولید را در این بخش داشته باشیم.

برداشت ۷۵ درصدی محصول برنج از شالیزارهای گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان برای دریافت نهاده‌های دامی به خصوص کود، به مراکز دولتی در سطح شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

به گزارش ایمنا، برداشت برنج در استان گیلان هر ساله از اوایل مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد. امسال پیش بینی می‌شود، شالی‌کاران گیلانی در ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهایشان حدود ۷۲۰ هزار تن برنج سفید تولید کنند.

۲۰۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در سال زارعی جاری به روش مکانیزه کشت شد و برداشت مکانیزه برنج نیز در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدف‌گذاری شده است.

برداشت ۷۵ درصدی محصول برنج از شالیزارهای گیلان

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جز رقم‌های کیفی و ارقام خزر، شیرودی، آنام، رش، گوهر و جمشید جو، جز رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود.

بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالی استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا است.

کد خبر 786575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.