ایران فری‌استایلرهای بسیاری را به جامعه ورزش معرفی کرده است

فری‌استایلر کشورمان گفت: ایران جزو کشورهایی به شمار می‌رود که از ابتدای پیدایش فوتبال فری استایل ، ورزشکاران بسیاری را به جامعه ورزش معرفی کرده است، اما به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات ورزشکاران ایرانی فرصت چندانی برای اثبات توانایی‌های خود پیدا نکرده‌اند.

علی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره رشته فوتبال فری‌استایل اظهار کرد: فری‌استایل سبک آزاد فوتبال است که از سال ۲۰۱۱ تحت این عنوان شناخته شده و از جمله رشته‌های ورزشی نوپا به شمار می‌رود. در این رشته ورزشکاران با استفاده از توپ حرکات نمایشی را اجرا می‌کنند و از سوی دیگر این رشته پتانسیل تلفیق با سایر رشته‌های ورزشی همچون پارکور و ژیمناستیک را دارد و از طریق ترکیب حرکات این رشته‌های ورزشی با توپ فوتبال می‌توان حرکت‌های نمایشی را اجرا کرد.

وی افزود: ایران جزو کشورهایی به شمار می‌رود که از ابتدای پیدایش فری‌استایل فوتبال، ورزشکاران بسیاری را به جامعه ورزش معرفی کرده است، اما به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات ورزشکاران ایرانی فرصت چندانی برای اثبات توانایی‌های خود پیدا نکرده‌اند و تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده است تا فری‌استایل در ایران تا حدودی ناشناخته باشد به طوری‌که در حال حاضر تنها ۱۱۰ فری‌استایل در ایران فعال هستند.

ورزشکار کشورمان با اشاره به نحوه برگزاری مسابقات این رشته عنوان کرد: در مسابقات فری‌استایل دو ورزشکار مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و هر کدام در سه زمان سی ثانیه‌ای فرصت دارند حرکات خود را اجرا کنند. سالانه یک یا دو مسابقه برای فری‌استایل فوتبال در سطح کشوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این رشته ورزشی فدراسیون ندارد و تا این لحظه اقدامات چندانی نیز برای تشکیل فدراسیون فری‌استایل صورت نگرفته است.

عابدی در تشریح دلایل ناشناخته بودن این رشته خاطرنشان کرد: نداشتن پخش رسانه‌ای مسابقات، توجه نکردن به این رشته ورزشی و تمرین نکردن در فضای عمومی به دلایل مختلف، موجب غریبه ماندن این رشته ورزشی در کشورمان است.

وی تصریح کرد: برگزاری مسابقات با کیفیت، در اختیار داشتن مکان تمرینی مناسب به ویژه در زمستان و اعزام به مسابقات خارجی می‌تواند در توسعه بیشتر فری‌استایل فوتبال مؤثر باشد.

فری‌استایلر کشورمان پیرامون چشم‌اندازهای این رشته عنوان کرد: ورزشکاران حرفه‌ای فری‌استایل از طریق برگزاری کلاس، همکاری با مجموعه‌های مختلف و اجرا در مراسم‌های ورزشی با این رشته کسب درآمد می‌کنند.

وی اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم رشته فری‌استایل یک ورزش نو پا است و به همین دلیل پختگی لازم برای حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی همچون المپیک را ندارد، اما می‌توان چشم اندازی را ترسیم کرد تا در آینده رشته فری‌استایل به این مسابقات نیز اضافه شود.

عابدی با اشاره به عملکرد ورزشکاران کشورمان این رشته در مسابقات بین المللی اضافه کرد: فری‌استایل مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی دارد و نمایندگان کشورمان تا این لحظه عملکرد خوبی در بازی‌های آسیایی و جهانی از خود به نمایش گذاشته‌اند. در واقع ورزشکاران فری‌استایل در هر شرایطی تمرینات خود را دنبال می‌کنند و این موضوع به دلیل علاقه قلبی به فری‌استایل است.

وی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ تعداد بچه‌های فری‌استایل به میزانی رسید که در اردبیل نیز مسابقات استانی برگزار شد و بانوان نیز در این تورنمنت نماینده داشتند، اما کمبود امکانات موجب شد تعداد بسیاری آن‌ها از این رشته کنار بروند.

ورزشکار کشورمان ادامه داد: اگر مجموعه‌ای قصد کمک به فری‌استایل فوتبال را دارد بهترین کار اسپانسرینگ برای برگزاری مسابقات است، محدودیت سنی برای این رشته وجود ندارد و از سوی دیگر تعداد بانوانی که در فری‌استایل فعال هستند اندک است، هرچند بانوانی که در فری‌استایل فعالیت دارند از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند و در مسابقات آسیایی و جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

عابدی در پایان تاکید کرد: در هر رشته ورزشی اگر ورزشکاران ایرانی مورد حمایت قرار گیرند اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد و امیدوارم این اتفاق برای تمام رشته‌های ورزشی رخ دهد.

کد خبر 786286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.