مقارنه ماه و سیاره عطارد چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه و سیاره عطارد یازدهم شهریور در یک راستا قرار می‌گیرند، البته این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره عطارد یکشنبه -یازدهم شهریور- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۸ روزه از زاویه پنج درجه و یک دقیقه‌ای شمال سیاره عطارد عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و زمان سحر بیش از ۹ درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

ماه در قدر منفی ۸.۷ و سیاره عطارد در قدر ۰.۴ هر دو در صورت فلکی اسد قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

آغاز حرکت رتروگراد سیاره اورانوس

سیاره اورانوس یکشنبه -یازدهم شهریور- وارد حرکت رتروگراد می‌شود، حرکت معمول خود به سمت شرق در میان صورت‌های فلکی را متوقف می‌کند و به جای آن به سمت غرب می‌چرخد. این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات بیرونی منظومه شمسی به صورت دوره‌ای دچار آن می‌‎شوند. این حرکت برای ستاره‌شناسان باستان شناخته شده بود، اما نمی‌توانستند آن را با مدل‌هایی که سیارات در آن در مدارهای دایره‌ای یکنواخت به دور زمین حرکت می‌کنند، مطابقت دهند.

حرکت رو به عقب در اثر حرکت خود زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود. همانطور که زمین به دور خورشید می‌چرخد، موقعیت ظاهری اجسام در آسمان با یک دوره یک ساله به سمت دیگر حرکت می‌کنند؛ سیاره اورانوس یکشنبه از اصفهان از ساعت ۲۲:۰۴ قابل مشاهده است و حوالی ساعت ۰۴:۳۵ نیز محو می‏‌شود، این سیاره در طول هفته‌های بعد، هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج در آسمان عصر همچنین آسمان قبل از طلوع خورشید، قابل مشاهده می‌شود.

کد خبر 786123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.