چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج تاکنون دو بار اجرایی شده است، اما هر دو بار به سرانجام لازم نرسیده و رها شده است تا آنجا که به نظر می‌رسد این طرح با روال کنونی قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، شهر سنندج با تمام زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی خود، طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی نیز مواجه شده است که یکی از این چالش‌ها، معضل وانت‌های میوه‌فروشی بوده که در بعضی مناطق شهر به یک مشکل جدی تبدیل شده و علاوه بر ایجاد ترافیک بر زیبایی بصری شهر نیز تأثیر منفی گذاشته است.

شهرداری سنندج یک بار در تیر سال ۱۴۰۱ طرح ساماندهی این وانت‌ها را در پنج نقطه شهر اجرایی کرد که پس از چند ماه بنا بر شرایط خاص استان در آن مقطع برچیده شد و وانت‌ها دوباره به خیابان‌ها و معابر اصلی شهر روی آوردند.

با توجه به افزایش تعداد وانت‌های میوه‌فروش در سطح شهر سنندج و مشکلاتی که به دنبال آن پیش آمد، امسال دوباره در پانزدهم اردیبهشت، شهرداری طرح ساماندهی این وانت‌ها را در ۱۱ نقطه از شهر اجرایی کرد که این بار این طرح تنها به مدت چند هفته دوام داشت و با شکست مواجه شد.

در این میان امسال زد و خورد میان رانندگان وانت‌ها با نیروها و آسیب رساندن به اموال و ماشین‌آلات شهرداری نیز وجه دیگر قضیه بود که باعث شد شهرداری به تنهایی از پس اجرای این کار بر نیاید و به ناچار طرح را رها شده بداند.

اما چرا رانندگان وانتی به این کار روی آورده‌اند، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن می‌تواند بیکاری باشد و اینکه بابت این کار مجبور نیستند هزینه یا اجاره مکان خاصی را بپردازند.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

رانندگانی که به ناچار به کار میوه‌فروشی روی آورده‌اند…

با یکی از این رانندگان که در خیابان پاسداران شهر سنندج مستقر شده است، از دلایل روی آوردنش به این کار پرسیدیم که برایمان می‌گوید: شاید خیلی‌ها به ما بد نگاه کنند و ما را باعث بی‌نظمی، کثیفی و ترافیک در داخل شهر بدانند، اما بگذارید لااقل از دلایل روی آوردن به این کار هم بگوییم تا شاید یکم بیشتر ما را درک کنند.

وی می‌افزاید: اول از همه، کار پیدا کردن تو این اوضاع خیلی سخت هست، مدرک دانشگاهی هم که داشتم، اما فایده‌ای نداشت و مجبور شدم کاری پیدا کنم.

این میوه فروش ادامه می‌دهد: برای شروع یک کار دیگر، به سرمایه زیادی نیاز داشتم که من نداشتم، اما با یک وانت دست دوم و کمی میوه می‌تونستم کارم رو شروع کنم.

وی می‌گوید: هرچند درآمدمان ثابت نیست، اما با این کار هر روز پولی به دست میاورم و می‌توانم خرج زندگی‌ام را بدهم؛ البته که تعداد وانت‌بارهای میوه‌فروش هم خیلی زیاد شده و همین باعث شده که رقابت شدیدتر و تا حدودی درآمدمان کمتر شود.

این راننده وانت بار خاطرنشان می‌کند: توی گرما و سرما سرپناهی نداریم، بارها پیش آمده است که با پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروهای شهرداری درگیر شدیم. مکان‌هایی را هم که برای ساماندهی ما انتخاب می‌کنند، اصلاً خوب نیست و نمیشه رفت و کار کرد.

در ادامه از مسئولان امر و نهادهای مربوطه، آخرین وضعیت طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروشی شهر سنندج را جویا شدیم و دلایل عدم اقبال این طرح را بررسی کردیم.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

شهرداری درصدد اجرای دوباره طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروشی است

سید انور رشیدی، شهردار سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در بحث ساماندهی وانت‌های میوه فروشی باید هم در امر پیشگیری و هم در بحث دلایلی که باعث ایجاد شغل‌های کاذب شده است، آسیب‌شناسی صورت گیرد و در این مورد پژوهش و تحقیق انجام شود.

وی با بیان اینکه بیکاری از عوامل اصلی روی آوردن به سمت شغل‌های کاذب است، می‌افزاید: باید همه ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان صمت، اتاق اصناف، فراجا، پلیس راهور و شهرداری دست به دست هم داده و در کنار شهرداری باشند تا ما بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم.

شهردار سنندج تصریح می‌کند: ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سال ۱۴۰۱ با همراهی خوب شوراها و همدلی و نگاه ویژه استاندار و سایر دستگاه‌های متولی اجرایی شد اما بنا به دلایل مختلف از جمله به واسطه وضعیتی که در کل کشور و استان ما پیش آمد این طرح متوقف شد.

رشیدی در مورد عدم موفقیت این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری نیز عنوان می‌کند: امسال به دلیل عدم همکاری و همراهی سایر ادارات این طرح به نتیجه لازم نرسید که طی صحبت‌هایی که با آقای فرماندار داشته‌ایم، قرار شده طرح ساماندهی را دوباره آماده کنیم که به شرط همراهی سایر ادارات قبل از بازگشایی مدارس اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: قصد و هدف ما این نیست که رزق و روزی خانواده‌ها را از بین ببریم و به برخورد قهری اعتقادی نداریم اما حساب افرادی که به صورت حرفه‌ای به این کار مشغول هستند و چندین وانت دارند با افرادی که از سر بیکاری به این شغل روی می‌آورند جداست و نیت ما جداسازی و ساماندهی این افراد است.

شهردار سنندج خاطرنشان می‌کند: با وجود تمام این موانع و مشکلات، شهرداری بر اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش تاکید دارد اما موفقیت در این طرح نیازمند همراهی و همدلی سایر متولیان امر به ویژه نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و همه شهروندان و رانندگان است.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

مدیریت کلان شهری سنندج توانایی لازم برای ساماندهی وانت‌بارها را ندارد

سالار علی‌ویسی، رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج نیز به ایمنا می‌گوید: تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارهای میوه فروشی شهر سنندج در زمان ریاست قبلی کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج گرفته شده است و شهرداری نیز آن را انجام داد اما ادارات پای کار نیامدند و طرح با شکست مواجه شد.

وی می‌افزاید: در این راستا نیازمند همکاری و تعامل متقابل هستیم، اگر شهرداری انتظار همکاری را از ادارات دیگر دارد باید خودش هم با این ادارات همکاری کند، در واقع در بحث مدیریت کلان شهری خود آقای شهردار مسئولیت اصلی ناکارآمدی این طرح را بر عهده دارد چون نتوانسته با ادارات دیگر تعامل لازم را برقرار کند.

رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم وانت‌های میوه فروشی ساماندهی پیدا کنند بایستی جایگاه اساسی داشته باشند و جابجایی آن‌ها از داخل خیابان به پیاده‌رو اشتباه است، با احترام برای تمام مدیران شهرداری که کارشان را به نحو درست انجام می‌دهند اما من این نقیصه را از جانب آقای شهردار می‌دانم که نتوانسته است زمین و جایگاه درستی را برای این طرح فراهم کند.

علی‌ویسی ادامه می‌دهد: ۱۱ نقطه را برای ساماندهی وانت بارها تعیین کرده بودند که بیشتر آن نقاط پیاده‌رو بودند و کارایی لازم را برای این طرح نداشتند، پس در مرحله اول باید جانمایی درستی برای ساماندهی وانت بارها صورت بگیرد.

وی تاکید می‌کند: در مرحله بعدی از میان خود رانندگان نیز باید نمایندگانی را تعیین کرده و با آنها مشورت و نظرخواهی کنند چون اتخاذ تصمیمات قهری قطعاً این طرح را با شکست مواجه می‌کند.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج اضافه می‌کند: ما منکر این نیستیم که این رانندگان نیز تخلف می‌کنند و در ساعات اوج ترافیک بیش از ۴۰ درصد ترافیک شهر سنندج به دلیل فعالیت آن‌ها است، اما این افراد هم رزق و روزی می‌خواهند. اگرچه که ما افرادی را هم داریم که ثروتمند هستند و از این قضیه سوءاستفاده کرده و چندین وانت را کرایه داده‌اند.

علی‌ویسی خاطرنشان می‌کند: اگر قرار است که دوباره به صورت جمعی این طرح اجرایی شود، نیاز هست که رئیس شورا، شهردار مرکزی سنندج با فرماندار، استاندار و سایر نهادهای مرتبط با یکدیگر جلسه‌ای داشته باشند و یک تصمیم یکپارچه را بگیرند و طرحی ارائه شود که که همه جوانب آن مشخص باشد.

ساماندهی وانت‌های میوه فروشی سنندج نیازمند یک طرح جامع است

حسن عسکری، فرماندار سنندج هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خواسته ما از شهرداری این است که یک طرح جامع را برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش تهیه کند و برنامه‌ریزی جامعی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی وانت‌های میوه فروش سنندج نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها نیز هست؛ در مورد دلایل به شکست برخوردن طرح ساماندهی وانت‌های شهر سنندج عنوان می‌کند: چون تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده بود این طرح مقطعی اجرا شد و به سرانجام لازم نرسید.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

پلیس راهور آمادگی لازم را برای همکاری در طرح ساماندهی وانت‌ها دارد

سرهنگ رضا همتی‌زاده، رئیس پلیس راهور استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ساماندهی وانت‌بارها، دستفروش‌ها، صنوف مزاحم، سد معبر در سطح پیاده‌رو و سواره‌رو وظیفه ذاتی شهرداری است و اکیپ مقابله با سد معبر و اجراییات شهرداری موظف است بر اساس شرح وظایف شهرداری‌ها، نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کند.

وی می‌افزاید: از آنجا که این صنوف باعث ایجاد ترافیک و تصادف می‌شوند باید شهرداری نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام کند و از قبل نقاطی را برای این صنوف در نقاط مختلف شهر، بجز هسته مرکزی شهر فراهم کند چون هسته مرکزی شهر پرتردد و ترافیک بوده و این صنوف بهتر است در نقاطی خارج از مرکز شهر ساماندهی شوند.

رئیس پلیس راهور استان کردستان ادامه می‌دهد: در بحث فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای این طرح، از قبل باید اطلاع‌رسانی لازم توسط صدا و سیما و خبرگزاری‌های صورت گیرد و اقناع‌سازی ساماندهی صنوف فاقد مجوز و فاقد مکان مناسب، انجام شود.

سرهنگ همتی‌زاده اضافه می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری لازم را از قبل با شهرداری داشته و بانک اطلاعاتی وانت بارها نیز تهیه شده است، اما پلیس راهنمایی و رانندگی صرفاً در بحث اعمال قانون در مکان‌هایی که باعث ایجاد سدمعبر شده و تابلو توقف ممنوع دارند، می‌تواند ورود کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه وانت‌بارهای میوه فروش یک پدیده نوظهور نه فقط در شهر سنندج، بلکه در سراسر کشور است، باید مسئولان امر راهکار مناسب جهت ساماندهی آن‌ها داشته باشند.

چرا طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش شهر سنندج به سامان نمی‌رسد؟

وجود ۳۷۰ وانت‌بار میوه فروش در شهر سنندج

رئیس پلیس راهور استان کردستان با بیان اینکه حدود ۳۷۰ وانت میوه فروشی در شهر سنندج وجود دارد، می‌افزاید: در حال حاضر در بعضی از معابر اصلی از جمله خیابان پاسداران بسیاری از میوه‌فروشان پارک کرده‌اند که خارج از قوانین و مقررات است.

سرهنگ همتی‌زاده ادامه می‌دهد: در این راستا جلسات بسیاری در شورای ترافیک، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، بازرسی کل و استانداری برگزار شده است اما متأسفانه شهرداری عاجز از ساماندهی وانت‌بارها است.

وی تاکید می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی آمادگی لازم را برای همکاری برای اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها دارد، به شرطی که بستر لازم و مناسبی جهت ساماندهی آن‌ها از سوی شهرداری فراهم شود.

به گزارش ایمنا، ساماندهی وانت‌های میوه‌فروشی در شهر سنندج نیازمند راهکارهای جامع و بلندمدت است. با همکاری همه دستگاه‌های متولی و مشارکت شهروندان می‌توان به حل این مشکل امیدوار بود، البته که ایجاد بازارچه‌های روز و آموزش و فرهنگ‌سازی در این مورد از جمله مهم‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 786113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.