نبود نظارت چالش‌ مهم محقق نشدن سند ملی شهرسازی است

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: نبود نظارت و ضمانت اجرایی، از مهم‌ترین موانع تحقق سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی است، البته کارشناسان با تدوین ضوابط جدید و تقویت نظارت، به‌دنبال حفظ هویت ایرانی-اسلامی در بافت‌های شهری هستند.

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مهمترین چالش‌ها و مسائل مرتبط با محقق نشدن سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی اظهار کرد: این چالش‌ها شامل نبود نظارت دقیق در تدوین قوانین و پیگیری اجرایی‌سازی سیاست‌های کلان ابلاغی است، همچنین نبود امتداد و نگاه شبکه‌ای در قوانین و برنامه‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مرتبط، به‌همراه فقدان ضمانت اجرایی برای قوانین و مقررات موجود، از دیگر چالش‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای تحقق سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی افزود: برای مقابله با این چالش‌ها، تدوین دفترچه ضوابط و مقررات شهرسازی با رویکرد معماری ایرانی اسلامی و جلوگیری از فروش تراکم مازاد بر میزان اعلام شده در طرح تفصیلی می‌تواند مؤثر باشد، همچنین ارائه الگوهای معماری ایرانی-اسلامی متناسب با بوم و اقلیم در پهنه‌های مختلف ایران توسط نهادهای ذی‌صلاح همچون وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان ادامه داد: تدوین ضوابط و مقررات راهگشا برای طراحی نماهای ساختمان‌ها و ایجاد لیست کوتاه مصالح مجاز بر اساس شرایط، به همراه ممنوعیت استفاده از مصالح نامرغوب از جمله راهکارهای عملی است.

ظهرابی اضافه کرد: نظارت و کنترل بر اجرای ضوابط توسط نهادهای مسئول در حین و پس از اجرا، همراه با پیش‌بینی جریمه‌های سنگین در صورت تخلف، می‌تواند بهبود چشمگیری در اجرای قوانین ایجاد کند.

وی عنوان کرد: تدوین سیاست‌گذاری‌های تشویقی برای ترغیب مردم به رعایت ضوابط و ساختارهای مورد نظر، و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی دولت برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نیز به تحقق اهداف کمک می‌کند، همچنین الزام رعایت ضوابط معماری ایرانی-اسلامی در طرح‌های معماری دولتی و تهیه طرح جامع رنگ شهری برای جلوگیری از ناهنجاری‌های بصری نیز می‌تواند به حفظ هویت معماری شهری کمک کند.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان با تاکید بر ترغیب مهندسان و سازندگان به پرهیز از تقلید شکلی و استفاده از نمونه‌برداری‌های نامناسب و غیربومی گفت: اصلاح شیوه آموزش دانشگاهی در رشته‌های شهرسازی و معماری با تأکید بر حفظ ارزش‌های بومی و رعایت مسائل اقلیمی نیز از دیگر راهکارهای مهم هستند.

ظهرابی افزود: تأمین بهداشت عمومی از طریق مدیریت صحیح شهری، جمع‌آوری به‌موقع زباله، سم‌پاشی و تنظیف خیابان‌ها و محله‌ها، و ترویج شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی از طریق رسانه‌های جمعی نیز به بهبود وضعیت کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی مهندسان با مصالح جدید و روش‌های ساخت پیشرفته از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، حفظ حرایم و جلوگیری از دخل و تصرف در بافت‌های تاریخی و مذهبی باارزش، و تصویب بودجه‌های کافی برای مرمت، احیا و بهسازی بافت‌ها و بناهای با ارزش شهری نیز از جمله راهکارهایی است که به باززنده‌سازی هویت شهر کمک می‌کند.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان تاکید کرد: تشویق مردم به استفاده از انرژی‌های پاک و گسترش فرهنگ اصلاح الگوی مصرف و استفاده از مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری‌های شهری، می‌تواند به تسریع در دستیابی به اهداف مورد نظر منجر شود.

کد خبر 785980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.