مجموعه اسناد نسخ خطی شهرستان آشتیان دیجیتالی می‌شود

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: اسناد تاریخی و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان با هدف تسهیل و در دسترس بودن پژوهشگران و محققان دیجیتالی می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، سعید نیک‌نام صبح امروز _شنبه دهم شهریور_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این گنجینه آثار گرانبهایی وجود دارد که از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت است.

وی افزود: گنجینه اسناد و کتب خطی موزه شهرستان آشتیان از جمله ۲۲۰ نسخه خطی (دست‌نویس) و قرآن‌هایی است که در این شهر طی قرون کتابت شده و تعدادی از کاتبان آن‌ها متعلق به خود آشتیان هستند، این اسناد در علوم مختلف فلسفه، فقه، تاریخ، اصول و ریاضی کتابت شده و بخش کتاب چاپ سنگی مربوط به دوره قاجار است که بیشتر در علوم حوزوی و فقه و اصول است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان تصریح کرد: مجموع نسخه خطی و تاریخی موجود در این مجموعه از دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی و انتخاب شده است و در مجموع گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شود.

نیک نام ادامه داد: این موزه گنجینه‌ای بیش از ۴۰۰۰ برگ اسناد خطی و چاپی مربوط به دوره‌های تاریخی قاجار و پهلوی را در دل خود جای داده است و در راستای اهداف و برنامه‌های پژوهشی و مطالعاتی خود، مجموعه‌ای ارزشمند از میراث واجد ارزش تاریخی را در خود محفوظ، مدیریت و ساماندهی می‌کند.

وی اضافه کرد: دیجیتال‌سازی و تصویربرداری این مجموعه به همت محمود مرادی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد که نشان از وسعت دید این مدیر در پاسداشت تاریخ و فرهنگ ایران دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: این اسناد ارزشمند بعد از ساماندهی و فهرست‌نگاری در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه میراث ایرانی و اسلامی قرار خواهد گرفت که بدون شک نقش مهمی در تدوین تاریخ محلی که پیش زمینه تاریخ ملی است، ایفا خواهد کرد.

کد خبر 785836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.