هر آنچه باید درباره صحن‌ها و باب‌های حرم امام رضا(ع) بدانید

اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره صحن‌هایی که در حرم امام رضا(ع) وجود دارد؛ از قدیمی‌ترین صحن تا جدیدترین آن، از بزرگترین تا کوچکترین صحن بدست آوردید، همچنین بدانید بارگاه مطهر رضوی چند در دارد و نام باب‌های حرم امام رضا(ع) چیست؟ با این گزارش همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، نشستن کنج یکی از صحن‌های حرم امام رضا (ع) به خصوص اگر نگاهت به گنبد طلایی ضامن آهو هم گره بخورد، آرزوی هر دلداده‌ای است که کوهی از غم‌های روزگار روی دلش تلنبار شده و می‌خواهد به امام مهربانی‌ها پناه ببرد و با مولایش درد دل کند.

روزهای پایانی ماه صفر که می‌شود و با نزدیک شدن به سالروز شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، جمعیت زیادی از عاشقان و دلدادگان حضرت عزم رفتن به سوی مشهد می‌کنند تا خود را به بارگاه مطهر رضوی برسانند و دل را در حرم عشق صفا بخشند.

هر ساله چندین میلیون زائر به قصد زیارت امام هشتم شیعیان وارد مشهد می‌شوند و پا به حرم امام رضا می‌گذارند؛ برای این زائران دانستن اطلاعاتی درباره بخش‌های مختلف حرم از صحن‌ها تا باب‌های که زائران می‌توانند از آن وارد شوند، جالب است، با ما در این گزارش همراه شوید.

حرم مطهر رضوی چند صحن دارد؟

صحن به فضاهای باز اطراف مرقد مطهر گفته می‌شود که حرم مطهر امام رضا (ع) ۹ صحن دارد و مساحت مجموع آن‎‌ها، ۲۲۵،۲۲۳ مترمربع است، بزرگترین صحن حرم، صحن جامع رضوی نام داشته که در جنوب حرم قرار دارد و مساحت آن ۶۰،۱۸۸ مترمربع است، سایر صحن‌های حرم رضوی شامل صحن آزادی، صحن انقلاب، صحن جمهوری اسلامی، صحن قدس، صحن غدیر، صحن کوثر، صحن هدایت و صحن امام خمینی (ره) هستند.

رضا سلیمان نوری، کارشناس ارشد ایران شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی درباره صحن‌های حرم مطهر رضوی می‌گوید: قدیمی‌ترین صحن فعلی حرم رضوی صحن انقلاب یا به گفته مشهدی‌ها صحن کهنه یا صحن عتیق است که سبقه آن حداقل به دوره سلجوقی بازمی‌گردد، به تعبیری باید بگوییم که از دوره سلجوقی صحنی کوچک وجود داشته که بعدها در دوران صفوی و سرانجام نادری گسترش پیدا کرده و به شکل امروزی نمایان شده است.

هر آنچه باید درباره صحن‌ها و باب‌های حرم امام رضا(ع) بدانید

وی ادامه داد: از منظر تاریخی بعد از صحن انقلاب صحن آزادی یا صحن جدید را باید نام برد که ساخت آن در دوره فتحعلی شاهی شروع شد و از آن به عنوان صحن قاجاری- صحن نادری یا صحن فتحعلی شاهی در اسناد یاد شده است.

این پژوهشگر خراسانی می‌افزاید: صحن موزه یا صحن پهلوی که در ابتدا با نام صحن پهلوی ایجاد و بعدتر با ساخت موزه‌ای به نام موزه حرم مطهر با عنوان صحن موزه بین مردم شناخته شد، این صحن تا سال‌های انقلاب با نام صحن پهلوی شناخته می‌شد و به نوعی صحن تشریفات مورد کاربری قرار می‌گرفت، بعد از انقلاب به صحن امام خمینی (ره) تغییر نام می‌دهد تا سال‌های حاضر که بیشتر بخش‌های آن به رواق امام خمینی (ره) تغییر نام داده است.

سلیمان‌نوری با بیان اینکه صحن چهارم صحن قدس مشرف به مسجد گوهرشاد واقع در در قسمت جنوبی این مسجداست، می‌گوید: صحن پنجم صحن جمهوری اسلامی که حدود چند سالی بعد از صحن قدس ساخته می‌شود، صحن قدس در ساختار قدیم بارگاه رضوی یعنی ساختار دهه ۸۰ شمسی کوچک‌ترین صحن به حساب می آمده است، از دیدگاه ساختار مهندسی صحن جمهوری اسلامی را نباید مشابه دیگر صحن‌ها دانست، چرا که دارای شکلی دو وجهی بوده و به شکل متقارن کامل نیست برخلاف سایر صحن‌ها که همگی مستطیل شکل هستند.

وی ادامه می‌دهد: صحن‌های دیگر با نام‌های امام حسن (ع)،کوثر و پیامبراعظم صحن‌های بعدی هستند که بین سال‌های ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ ایجاد می‌شوند، ذکر این نکته در این بین خالی از لطف نیست که صحن واقع در مسجد گوهرشاد در اصل یک مسجد است و وجود آن به مسجد بستگی دارد، صحن را باید جایی دانست که پیوسته به بارگاه حرم مطهر باشد.

هر آنچه باید درباره صحن‌ها و باب‌های حرم امام رضا(ع) بدانید

از باب‌های ورودی حرم امام رضا (ع) چه می‌دانید؟

برای ورود به آستان مقدس رضوی باید از درِ ورودی حرم وارد شوید، برای دسترسی به حرم چهار در وجود دارد. درِهای ورودی حرم در خیابان شیرازی (ورودی شیخ طوسی)، خیابان امام رضا (ورودی باب‌الجواد)، خیابان نواب صفوی (ورودی نواب صفوی) و خیابان طبرسی (ورودی طبرسی) قرار گرفته‌اند، در هر کدام از هتل‌ها به اطراف حرم اقامت داشته باشید، می‌توانید از طریق یکی از این درها خودتان را به حرم برسانید و به آستان مقدس امام رضا (ع) بروید.

به گزارش ایمنا، برای اینکه نواحی اطراف حرم را بشناسید، حتماً لازم است که نقشه حرم امام رضا را همراه داشته باشید، چرا که شهر مشهد یکی از کلان‌شهرهای ایران است و همه ساله زائران زیادی از کشورهای همسایه و ایران به این شهر سفر می‌کنند.، با توجه به گستردگی حرم و نواحی اطراف آن دسترسی به بخش‌های مختلف و حرم معمولاً با چالش‌های زیادی برای مسافران همراه است، مخصوصاً وقتی فرد می‌خواهد به رواق یا صحنه خاصی دسترسی پیدا کند حتماً باید نقشه کلی حرم را در دست داشته باشد.

هر آنچه باید درباره صحن‌ها و باب‌های حرم امام رضا(ع) بدانید

کد خبر 785784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.