برای ارزیابی فعالیت‌های حوزه فرهنگی، نیازمند تعریف رویدادهای رقابتی هستیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی که سنجه‌های کمی برای ارزیابی میزان تأثیر و موفقیت فعالیت‌ها و اقدامات به میزان کمتری وجود دارد، نیازمند تعریف رویدادهای رقابتی هستیم تا میزان توسعه و گسترش آن مؤلفه فرهنگی در جامعه ارزیابی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی در حاشیه چهل‌وهفتمین مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان با اشاره به ضرورت برگزاری این رویداد قرآنی اظهار کرد: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی که سنجه‌های کمی برای ارزیابی میزان تأثیر و موفقیت فعالیت‌ها و اقدامات به میزان کمتری وجود دارد و عمده فضا گفتمانی و کیفی است، نیازمند تعریف رویدادهای رقابتی هستیم تا میزان توسعه و گسترش آن مؤلفه فرهنگی در جامعه ارزیابی و برای نخبگان و فعالان آن ایجاد انگیزه شود.

وی افزود: همچنین با برگزاری رویدادهای رقابتی، فضایی برای بست و گسترش مفاهیم و موضوعات فرهنگی به بهانه این رقابت‌ها در جامعه ایجاد می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حوزه مفاهیم و معارف دینی و قرآنی این ضرورت بیشتر احساس می‌شود تا ضمن ایجاد بستر رقابت برای فعالین این حوزه، زمینه‌ای برای آشنایی علاقه‌مندان با رسته‌های این حوزه فراهم شده و انگیزه ورود به این عرصه ایجاد شود.

صالحی اضافه کرد: همچنین استعدادهای توانمندی که خود می‌توانند منشأ اثر و حرکت باشند از طریق این رویداد و رقابت‌ها شناسایی می‌شوند و ضمن ترویج و ارزیابی این گفتمان، می‌توانیم از ظرفیت این افراد توانمند هم تقدیر کرده و هم به صورت گسترده‌تری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی باید به‌صورت سالانه برگزار شود، گفت: باید تلاش شود که چنین رویدادهایی با توسعه مشارکت‌کنندگان، سطح برگزاری، استفاده از به‌روزترین نگاه‌های دانشی و معرفتی و همچنین چهره‌های تأثیرگذار این عرصه برگزار شود؛ همچنین تنوع در رسته‌ها، امکان دیده شدن و رصد این رقابت‌ها در رسانه‌های جمعی و حضور افکار عمومی می‌تواند در ارتقا سطح آن کمک کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: پیوستگی این رویداد و طی مراحل از سطوح پایین تا بالا و همچنین در نظر گرفتن نگاه ویژه به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان رقابت‌ها به افزایش سطح کمی و کیفی سالانه این مسابقات کمک می‌کند.

صالحی با اشاره به نتایج ارتقای سطح رویدادهای قرآنی در جامعه بیان کرد: خروجی ارتقا کیفی و کمی چنین رویدادها و رقابت‌هایی شناسایی نخبگان این حوزه، علاقه‌مند شدن جوانان و نوجوانان به ورود در این عرصه، تعمیق معرفت فعالان عرصه فرهنگی و قرآنی و تلاش بیشتر نسبت به این موضوع است؛ همچنین شناسایی و تربیت استعدادهای بهتر و قوی‌تری که هر کدام بتوانند پایه‌گذار تربیت قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به فرهنگ و معارف قرآن و اهل‌بیت باشند نیز از نتایج افزایش سطح کیفیت و همچنین استقبال از چنین رویدادهای قرآنی است.

وی با اشاره به وظیفه سایر نهادها در زمینه رویدادهای قرآنی تصریح کرد: همه نهادها در حوزه‌های شهری، استانی و ملی در موضوع فرهنگ به ویژه معارف قرآنی باید در کنار هم قرار بگیرند؛ جنس و ماهیت فرهنگ هم‌افزایی‌طلب است و کار کردن‌های جزیره‌ای و مجزا از سایر کنشگران و فعالان این عرصه موجب می‌شود که کیفیت و تأثیرگذاری لازم دیده نشود و با شکل‌گیری کارهای موازی، نقطه نهایی که ضریب تأثیر و انتقال پیام مثبت به جامعه است دچار تنزل شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: همه نهادها باید ایفای نقش خود در زمینه موضوعات فرهنگی و به ویژه قرآنی را در اولویت قرار دهند و همه بخش‌های مجری نیز تعامل با سایر کنشگران این عرصه را در حد عالی به عنوان یک کنشگر و نه صرفاً یک حامی و مشارکت‌کننده مدنظر داشته باشند.

صالحی تاکید کرد: باید یک نقشه راه کاملاً مشارکتی شکل گرفته و مجموعه‌ها براساس توانمندی‌ها و عرصه‌های قانونی خود کنار هم قرار بگیرند تا هر فعالیت قرآنی که با محوریت یک نهاد برگزار می‌شود، با حضور همه دستگاه‌ها باشد، در این صورت می‌توان از کارهای موازی با کیفیت پایین جلوگیری و ضریب نفوذ و تأثیر چنین رویدادهایی را افزایش داد تا خروجی خوبی از نظر کیفی و کمی داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای این دوره از مسابقات استانی اداره‌کل اوقاف نیز آرزوی توفیق داریم و امیدواریم که شاهد رقابت خوبی با حضور پرشور و با کیفیت شرکت‌کنندگان باشیم و این مسابقات دستاوردهای خوبی برای اصفهان و ایران رقم بزند.

کد خبر 785640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.