بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

بازی‌های معمایی دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که ذهن و تفکر بازیکنان را به چالش کشیده و بازیکنان باید سعی کنند از طریق استدلال و استنتاج درست، معماها و حتی جرایم موجود در بازی را در زمان مشخصی حل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازی‌های معمایی دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که ذهن و تفکر بازیکنان را به چالش کشیده و بازیکنان باید سعی کنند از طریق استدلال و استنتاج درست، معماها و حتی جرایم موجود در بازی را در زمان مشخصی حل کنند.

این سبک از بازی‌ها، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های بازی‌های رومیزی هستند و هرکسی باید حداقل یک بار یک بازی از این دسته را امتحان کند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

بازی فکری پنتاگو

«پنتاگو یا پنتابال» بازی فکری جذابی است که در سال ۲۰۰۴ توسط «توماس فلودن» سوئدی طراحی و ساخته شده و از همان ابتدا هر ساله جوایز معتبری را از آن خود کرده است؛ به طوری که چند سال پیاپی (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) به‌عنوان بهترین بازی سال در کشورهای مختلف برگزیده شده است؛ در این بازی ۲ نفره که در رده بازی‌های استراتژیک_انتزاعی طبقه‌بندی می‌شود، هر بازیکن به نوبت مهره‌ای را در صفحه قرار می‌دهد و سپس یکی از ۴ صفحه‌ای که در صفحه اصلی بازی وجود دارد را به دلخواه ۹۰ درجه (در جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) می‌چرخاند؛ اولین بازیکنی که بتواند پنج مهره از مهره‌هایش را در راستای افقی یا عمودی یا اریب و کاملاً پشت سر هم ردیف کند برنده بازی است.

شما در این بازی باید تلاش کنید قبل از رقیبتان، پنج مهره خود را در هر جای صفحه در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب پشت سر هم قرار دهید تا بازی را ببرید.

بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

بازی فکری فکر و بکر

فکر و بکر یک بازی رمزگشایی برای دو بازیکن است؛ این بازی به صورت امروزی به همراه چندین میخ در سال ۱۹۷۰ توسط مردخای میرویدز اختراع شد؛ اما این بازی شبیه یک مداد و کاغذ بازی ابتدایی به نام گاو نر و ماده بود که به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گشت.

این بازی رومیزی هیجان‌انگیز به گونه‌ای طراحی شده که با تکیه بر حافظه، تمرکز، قدرت تجزیه و تحلیل می‌توانید به راحتی در هر مرحله رمزگشایی کرده و امتیاز بگیرید؛ تعداد بازیکنان مورد نیاز، ۲ نفر و رده سنی آن ۷ سال به بالاست؛ مدت زمان بازی: ۳۰– ۲۰ دقیقه است و تقویت مهارت‌های خلاقیت، تمرکز و حافظه‌زا منجر می‌شود.

بازی توسط این ابزارها اجرا می‌شود:

• یک صفحه رمز گشایی، به همراه یک پوشش که در یکی از دو انتها، یک ردیف از چهار سوراخ بزرگ را می‌پوشاند و دوازده (یا ده، یا هشت) ردیف اضافه شامل چهار سوراخ بزرگ در کنار مجموعه‌ای از چهار سوراخ کوچک؛ میخ‌های رمزی از شش (یا بیش‌تر؛ انواع را در زیر ببینید) رنگ مختلف، با سرهای گرد، که در سوراخ‌های بزرگ روی صفحه قرار خواهند گرفت و میخ‌های راهنما، بعضی رنگی (معمولاً مشکی)، بعضی سفید، که سر پهن و کوچک‌تر از میخ‌های رمزی هستند؛ آن‌ها در سوراخ‌های کوچک روی صفحه قرار می‌گیرند.

دو بازیکن به صورت از پیش تعیین شده در مورد تعداد دفعات بازی که می‌خواهند طی کند، که باید عددی فرد باشد، تصمیم می‌گیرند؛ یکی از بازیکنان رمزنگار، و دیگری رمزگشا می‌شود و رمزنگار الگویی از چهار میخ رمزی را انتخاب می‌کند؛ تکراری‌ها قابل قبول هستند، بنابراین بازیکن می‌تواند حتی چهار میخ رمزی یک رنگ انتخاب کند. الگوی انتخاب شده در چهار سوراخ پوشیده شده توسط حفاظ جای می‌گیرند که برای رمزنگار قابل رؤیت است و اما برای رمزگشا این‌طور نیست.

رمزگشا سعی می‌کند تا الگو را، هم ترتیب و هم رنگ، در دوازده (یا ده، یا هشت) مرتبه حدس بزند؛ هر حدس به وسیلهٔ جای‌گذاری یک ردیف از میخ‌های رمزی روی صفحهٔ رمز گشایی انجام می‌شود. هنگامی که قرار گرفتند، رمزنگار، در جواب، از صفر تا چهار میخ راهنما را در سوراخ‌های کوچک ردیف حدس قرار می‌دهد؛ میخ راهنمای رنگی (معمولاً مشکی) برای هر میخ رمزی از حدس که هم رنگ و هم موقعیت درستی دارد قرار داده می‌شود؛ میخ سفید وجود میخی با رنگ صحیح که در موقعیت نادرست قرار دارد نشان می‌دهد.

اگر در حدس رنگ‌های تکراری وجود داشته باشد، همهٔ آن‌ها نمی‌توانند یک میخ راهنما بگیرند مگر این‌که آن‌ها با تعداد یکسان از رنگ‌های تکراری در رمز مخفی مطابق باشند؛ برای مثال، اگر رمز مخفی سفید-سفید-مشکی-مشکی و بازیکن سفید-سفید-سفید-مشکی حدس بزند، رمزنگار دو میخ راهنمای رنگی برای دو سفید صحیح، هیچ میخ راهنما برای سومین سفید چون سفید سومی در رمز وجود ندارد، و یک میخ راهنمای رنگی برای سیاه اعطا خواهد کرد؛ در حقیقت هیچ نشانی داده نمی‌شود برای اینکه رمز همچنین شامل یک سیاه دومی باشد؛ یک بازخورد آماده می‌شود، حدس دیگری زده می‌شود؛ حدس‌ها و بازخورد به‌طور متناوب ادامه داده می‌شوند تا اینکه یا رمزگشا درست حدس بزند، یا دوازده (یا ده، یا هشت) حدس نادرست زده شود.

رمزنگار برای هر حدس که یک رمزگشا می‌زند یک امتیاز می‌گیرد؛ چنانچه رمزگشا الگو را در آخرین حدس به‌طور دقیق حدس نزند، یک امتیاز اضافی توسط رمزنگار گرفته می‌شود (هر تناوب امتیاز دادن بر اساس تعداد میخ‌های راهنمایی رنگی که قرار داده شده‌اند است)؛ برنده کسی است که کم‌ترین امتیاز بعد از توافق بر تعداد بازی‌هایی که انجام می‌شود داشته باشد.

بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

بازی فکری اتللو حرفه‌ای

در سال ۱۹۷۱ یک مبتکر ژاپنی به نام هاسه گاوا بر اساس بازی Reversi اتللو را طراحی و ثبت تجاری کرد؛ این بازی با وجود عمر کوتاهش در ذهن علاقه‌مندان بازی‌های فکری سراسر جهان شهرت و محبوبیت روزافزونی ایجاد کرده است؛ جذابیت این بازی دونفره در این است که قواعدی بسیار ساده دارد، ولی استراتژی‌هایش پیچیده و عمیق است؛نام بازی اتللو برگرفته از نمایشنامه شکسپیر نوشته شده در سال (۵-۱۶۰۴) است؛ زمینه و رنگ متضاد مهره‌های بازی ناشی از شخصیت‌های خیر و شر نمایشنامه است؛ اتللو یک بازی استراتژی صفحه‌ای است که بین دو نفر بازی می‌شود؛ صفحه بازی مربع شکل و در ابعاد ۸×۸ طراحی شده ودارای ۶۴ خانه است؛ در واقع هدف این است که در پایان بازی بیشترین مهره رنگ خود را روی تخته داشته باشید.

بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

بازی فکری دژ

بازی دژ، یک بازی کارتی و استراتژیک است که در عین سادگی عمق بسیار بالایی داشته و شما را به تفکر، دقت و مبارزه وادار می‌کند؛ ساخت یک شهر کار سخت و مهمی است که ده‌ها یا شاید صدها سال به طول انجامد؛ اما مهم‌تر از ساخت یک شهر، دفاع و نگهداری و پاسبانی از آن در برابر حملات سخت می‌باشد؛ در چنین شرایطی، استحکامات شهری به کار می‌آید؛ با کمک برج و باروهایی که توان دفاعی شهر را افزایش می‌دهند و کلیت شهر را به یک قلعه مستحکم تبدیل می‌کنند؛ شهر به مثابه یک دژ!

در بازی کارتی «دژ» هدف هر بازیکن، ساختن شهر خود و قدرتمند کردن آن با برج و بارو است؛ در این بازی، هر بازیکن می‌تواند در ابتدای هر دور از بازی، نقشی را مخفیانه انتخاب کرده و در ادامه آن دور بازی، از مزایای آن نقش استفاده ببرد؛ هر کدام از نقش‌های این بازی ویژگی منحصر به فردی را دارا هستند، به‌عنوان مثال انتخاب نقش «راهزن» به بازیکن این امکان را می‌دهد تا پول‌های بازیکن دیگری را بدزدد و یا با انتخاب نقش «سردار» می‌تواند به ساختمان‌های شهر بازیکنان دیگر حمله کرده و آن‌ها را نابود سازد؛ بازیکنان در طی بازی با حدس زدن هویت بازیکنان دیگر بر اساس اطلاعات موجود، تلاش می‌کنند تا اموال و شهر خود را از گزند بازیکنان دیگر مصون داشته و همزمان ساخت و ساز خود را در شهرشان گسترش دهند. برنده بازی بازیکنی است که در نهایت شهر پرقدرت‌تری از دیگر بازیکنان بسازد و ثروت بیشتری به دست آورد.

رده سنی این بازی متعلق به کودک، نوجوان، بزرگسال است و به بیش از ۴ بازیکن نیاز دارد.

بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

بازی فکری سرنخ

در بازی «سرنخ»، بازیکنان برای حل رمز و راز بازی از اتاقی به اتاق دیگر در یک عمارت حرکت می‌کنند؛ پس از اینکه کارت رویی از هر نوع کارتی که در بازی وجود دارد به طور مخفیانه در پرونده محرمانه در وسط صفحه بازی قرار گرفت، به بازیکنان کارت‌های «شخصیت، مکان و سلاح» داده می‌شود.

بازیکنان باید به یک اتاق نقل مکان کنند و سپس شخصی دیگر را متهم کنند و بگویند قتل در کدام اتاق توسط آن شخص و با چه وسیله‌ای صورت گرفته است؛ در این بازی بازیکن سمت چپ هر بازیکن باید یکی از کارت‌های متهم را به‌صورت دستی در اختیار بازیکن قرار دهد؛ از طریق استدلال قیاسی، هر بازیکن باید بفهمد کدام شخصیت، اسلحه و مکان در پرونده مخفی قرار دارد؛ برای انجام این کار، هر بازیکن باید با بررسی و تحلیل و دفاع از اتهامات خود، کشف کند که کارت در دست سایر بازیکنان چیست؛ هنگامی که یک بازیکن بفهمد که سایر بازیکنان چه کارت‌هایی را در اختیار دارند، می‌تواند بفهمد که کارت‌های پرونده مخفی کدام کارت‌ها هستند؛ این بازی، یک بازی عالی برای کسانی است که از استدلال کردن و تفکر لذت می‌برند، البته جالب است بدانید که در ایران، بازی‌هایی به نام «سرنخ» و «۱۳ سرنخ» تولید شده‌اند که داستان و مکانیزم مشابه با این بازی داشته و اوقات خوشی را برای شما فراهم می‌کنند.

بازی‌های فکری معمایی؛ وقتی هوش بر شانس غلبه می‌کند!

کد خبر 785594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صدرا محمدی آغمیونی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    2 3
    همه رو بجز فکر وبکر بازی کردم