تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق انرژی خورشیدی

تنش‌های تجاری چین و آمریکا با اعمال تعرفه‌های واردات بر چین توسط ایالات متحده آمریکا، این بار صنعت خورشیدی را هدف قرار داده و آینده کربن‌زدایی را حتی در خود آمریکا به خطر انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آینده صنعت پررونق خورشیدی جنوب شرق آسیا که پس از چین بیشترین پنل‌ها را در جهان تولید می‌کند، با شک و تردید روبه‌رو شده است، زیرا به نظر می‌رسد ایالات متحده تعرفه‌های سنگینی را بر این منطقه اعمال کند.

شرکت‌های چینی که طی دهه گذشته در این منطقه از جهان کارخانه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون متهم شده‌اند که از تعرفه‌های واردات آمریکا در بازار داخلی خود جلوگیری می‌کنند. حداقل سه مورد از جمله فناوری انرژی سبز لنگی Longi و ترینا سولار Trina Solar و جینکو سولار Jinko Solar فعالیت‌های خود را در تایلند، ویتنام و مالزی کاهش داده‌اند که به همراه کامبوج توسط ایالات متحده هدف قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ها، این چهار کشور بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تولید ماژول خورشیدی در خارج از چین را به خود اختصاص داده‌اند و سایر شرکت‌های چینی مستقر در این نواحی به‌دنبال بازارهایی هستند تا جایگزین ایالات متحده شوند. بعضی از تولیدکنندگان چینی منتظرند تا ببینند سطح تعرفه‌ها قبل از تصمیم‌گیری در مورد نیاز به جابه‌جایی چقدر خواهد بود.

تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق خورشیدی

این فقدان قطعیت بر آشفتگی گسترده‌تر در زنجیره‌های تأمین انرژی پاک تأکید می‌کند، زیرا ایالات‌متحده، اروپا و سایرین به‌دنبال پس گرفتن بخشی از سهم بازار چین هستند که بر تولید تجهیزات خورشیدی، همچنین باتری‌های خودروهای الکتریکی مسلط است. شرکت‌های خورشیدی چینی نیز با تشدید اشباع داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که پیش از این شاهد شکست تعدادی از شرکت‌های کوچک‌تر بوده است.

وضع تعرفه بر واردات توسط ایالات متحده

بعضی از شرکت‌های آمریکایی از واشنگتن خواسته‌اند تا تعرفه‌های بیشتری تا ۲۷۲ درصد بر تمام محصولات خورشیدی این چهار کشور اعمال کند که البته اعلام شده است این رقم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود. علاوه بر این کاخ سفید در نظر دارد عوارض ۲۵ درصدی چین را دو برابر کند.

تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق خورشیدی

ایالات متحده در ژوئن به وضع تعرفه‌ها نزدیک شد و کمیسیون تجارت بین‌المللی آن رأی اولیه خود را در این زمینه تصویب کرد، این اقدام منجر می‌شود تولیدکنندگان از واردات ارزان از آسیای جنوب شرقی آسیب ببینند. از آن زمان چین و مالزی اعلام کردند که Longi پنج خط تولید خود را در ویتنام و کل عملیات خود را در مالزی متوقف کرد، Trina قصد دارد بعضی از ظرفیت‌های تولیدی خود را در این منطقه تعطیل کند و Jinko Solar یکی از کارخانه‌های خود را در مالزی تعطیل کرد. Longi همچنین برنامه‌هایی برای تعدیل تولید در چندین کارخانه خود ارائه داده که بخشی از آن به دلیل تغییر سیاست تجاری شرکت است.

این شرکت اعلام کرد که کارخانه آن در مالزی همچنان سلول‌های خود را به ایالات متحده ارسال می‌کند و برنامه‌ای برای انتقال ظرفیت ندارد، زیرا تقاضا از سایر بازارها از جمله هند و کانادا برای حمایت از کارخانه‌های آسیای جنوب شرقی کافی است.

تأثیر منفی تنش‌های تجاری چین و آمریکا بر رونق خورشیدی

اقدامات سختگیرانه ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که هر دو حزب بزرگ سیاسی آن مواضع سخت‌تری علیه پکن در آستانه انتخابات نوامبر اتخاذ کرده‌اند. این اقدامات علاوه بر به خطر انداختن تولیدات انرژی پاک آسیای جنوب شرقی، می‌تواند تلاش‌های واشنگتن برای کربن‌زدایی را به خطر بیندازد، زیرا تولید انرژی خورشیدی در ایالات متحده به سرعتی که انتظار می‌رفت در حال پیشرفت نیست و بیش از سه‌چهارم واردات محصولات خورشیدی این کشور در سال گذشته از این منطقه صورت گرفته است.

کد خبر 785344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.