از درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا تا تایید نشدن موردی از آبله میمونی در کشور

ایمنا از درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا، اعزام بیش از یک‌هزار کاروان عمره تا پایان سال ۱۴۰۳، پیگیری جدی طرح نهضت ملی مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه و تأیید نشدن موردی از آبله میمونی در کشور در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا می‌رویم، در ادامه نیز ‏‬ اعزام بیش از یک‌هزار کاروان عمره تا پایان سال ۱۴۰۳ مطرح شده است، همچنین پیگیری جدی طرح نهضت ملی مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه و تأیید نشدن موردی از آبله میمونی در کشور نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا

درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا

تیم منتخب دانش‌آموزی ایران در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ۲۰۲۴، که از بیست‌وهفتم مرداد تا ششم شهریور به میزبانی برزیل برگزار شد، با کسب مقام نخست این رقابت‌ها، افتخاری بزرگ برای کشورمان رقم زد؛ این تیم موفق به کسب پنج مدال طلا شد و ایران را بر سکوی نخست این رقابت‌های معتبر بین‌المللی نشاند.

المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک (IOAA) یکی از معتبرترین رقابت‌های علمی در سطح جهان است که هر ساله با حضور بهترین و مستعدترین دانش‌آموزان از کشورهای مختلف برگزار می‌شود، در دوره سال جاری ، ۲۵۰ دانش‌آموز از ۵۳ کشور جهان شرکت کردند و به رقابتی شدید و پیچیده پرداختند.

ایران که در سال گذشته با کسب سه مدال طلا و دو نقره در جایگاه سوم ایستاده بود، در این دوره توانست با ارتقا دو پله‌ای، به مقام اول دست پیدا کند؛ تیم ایران با آمادگی کامل و پشت سر گذاشتن مراحل سخت انتخابی در داخل کشور وارد رقابت‌های جهانی شد؛ این موفقیت نشان‌دهنده توانمندی بالای علمی و تحقیقاتی دانش‌آموزان ایرانی و کیفیت آموزش و حمایت‌های علمی از آن‌ها در سطح ملی است.

کسب مقام نخست در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک نه‌تنها برای تیم منتخب ایران، بلکه برای جامعه علمی کشور و تمام مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، این دستاورد بار دیگر نشان داد که ایران با وجود تمام چالش‌ها و محدودیت‌ها، همچنان می‌تواند در عرصه‌های علمی جهانی خوش بدرخشد و جایگاه خود را در میان کشورهای برتر علمی جهان حفظ کند، موفقیت تیم ایران در این المپیاد می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

این پیروزی می‌تواند الگویی برای دیگر بخش‌های سیستم آموزشی کشور باشد تا با تمرکز بیشتر بر پرورش استعدادهای علمی، زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتری در سطح جهانی شوند، موفقیت‌های علمی دانش‌آموزان ایرانی تنها به المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک محدود نمی‌شود؛ در دیگر مسابقات و رقابت‌های علمی بین‌المللی نیز دانش‌آموزان ایرانی خوش درخشیده‌اند، به‌عنوان مثال، در مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا ۲۰۲۴ که به میزبانی دانشگاه ویرجینیا از سی‌ویکم مرداد تا سه شهریور برگزار شد، تیمی از ۱۷ دانش‌آموز مخترع ایرانی در قالب هشت تیم به صورت غیرحضوری شرکت کرد و موفق به کسب هشت مدال شامل دو طلا، سه نقره و سه برنز شد.

اعزام‌ عمره از ربیع‌الاول آغاز می‌شود

اعزام عمره از ربیع‌الاول آغاز می‌شود / ‏‬ اعزام بیش از یک‌هزار کاروان عمره تا پایان سال ۱۴۰۳

غلامرضا رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اظهار کرد: بر اساس مذاکرات و پیگیری‌های مستمر برای از سرگیری اعزام زائران عمره مفرده، عربستان سعودی علاوه بر موافقت با از سرگیری این اعزام‌ها در سال ۱۴۰۳، مجوز پرواز برای هواپیمایی ایران ایر به مکه و مدینه را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه مقدمات اعزام از سوی این سازمان انجام و در حال برنامه‌ریزی هستیم، افزود: به‌زودی فراخوان ثبت‌نام اعزام زائران عمره اعلام خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با تکمیل فرم‌های مربوطه و واریز وجه اقدام به ثبت‌نام کنند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: در سال جاری نیز بر اساس چارچوب قانونی به متقاضیان سفر عمره نیز ارز تعلق خواهد گرفت، طبق برنامه‌ریزی اولین کاروان عمره پس از پایان ماه صفر در ماه مبارک ربیع‌الاول به عربستان سعودی اعزام خواهد شد؛ اولویت اعزام با کسانی است که سال گذشته ثبت‌نام و واریز وجه کرده و تمامی فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده‌اند، اما به هر دلیل امکان اعزام از آن‌ها سلب شده بود.

رضایی اضافه کرد: در صورت فراهم بودن امکانات و مقدمات اعزام و شرایط مناسب اسکان و برای زائران کشورمان تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از یک‌هزار کاروان عمره به عربستان سعودی اعزام خواهد شد.

پیگیری جدی طرح نهضت ملی مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه

پیگیری جدی طرح نهضت ملی مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست پیگیری آخرین وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در کشور اظهار کرد: احکام مرتبط با مأموریت‌های سازمان ملی زمین و مسکن در برنامه توسعه هفتم قبلاً احصا شده است و تهیه آئین‌نامه‌های مربوط به آن باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های آماده‌سازی اراضی شهری و شهرک‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن افزود: در مجموع یک‌هزار و ۶۳۲ پروژه آماده‌سازی به مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار در کشور آغاز شده که ظرفیت واحدپذیری این پروژه‌ها بیش از یک میلیون و ۵۶۵ هزار واحد مسکونی است.

از درخشش دانش‌آموزان ایرانی در کهکشان علمی دنیا تا تایید نشدن موردی از آبله میمونی در کشور

هیچ موردی از آبله میمونی در کشور تأیید نشده است

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اخباری مبنی بر بیماری آبله میمونی در بعضی شهرهای کشور را شایعه برشمرد و گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است، نظام مراقبت بیماری‌های واگیردار کشور به صورت شبانه‌روزی در حال پایش است و از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت، وضعیت اضطراری سلامت عمومی را به دلیل شیوع آبله میمونی در بعضی کشورهای آفریقایی و اروپایی اعلام کرده است، افزود: به منظور پیشگیری و کنترل احتمالی این بیماری، اقدامات مراقبتی و کنترلی در مرزهای ورودی کشور تشدید شده است.

معاون بهداشت تاکید کرد: تشخیص قطعی بیماری آبله میمونی تنها پس از تأیید آزمایشگاهی امکان‌پذیر است و انتشار هرگونه خبر یا تصویر بدون تأیید آزمایشگاهی می‌تواند موجب ایجاد نگرانی‌های بی‌مورد در جامعه شود، تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری آبله میمونی در کشور شناسایی نشده است و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، مراتب از طریق کانال‌های رسمی وزارت بهداشت به اطلاع عموم خواهد رسید.

فرشیدی گفت: مردم به شایعات توجه نکنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه‌کنند.

کد خبر 785271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.