حرکت آهسته و پیوسته بازار سرمایه در مسیر مثبت

بورس تهران هفته نخست شهریور را با سطح حمایتی دو میلیون واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۶۴۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد، کارشناسان این شرایط را به معنای تغییر روند معاملاتی بورس و بهبود وضعیت بازار در هفته بعد می‌دانند و از ادامه حرکت آهسته و پیوسته مثبت بازار سرمایه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار سهام ماه میانی تابستان را با ریزش ۶.۴۱ درصدی شاخص کل بورس به پایان رساند و در بیشتر روزها خروج سنگین پول حقیقی را تجربه کرد، اما در آخرین هفته مرداد با اخبار مثبتی از حمایت بانک مرکزی شارژ شد و در بعضی روزها روند مثبتی را ثبت کرد تا جایی که بعضی روزهای هفته پایانی مرداد برای سهام خرد با ورود پول حقیقی همراه بود که این اتفاق به ندرت در مرداد سال جاری برای بازار سهام رخ داد.

بورس تهران هفته نخست شهریور را با سطح حمایتی دو میلیون واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۶۴۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد، بعضی کارشناسان این شرایط را به معنای تغییر روند معاملاتی بورس و بهبود وضعیت بازار در هفته بعد دانستند، اما گروه دیگری بر این باورند که مثبت شدن شاخص با رشد آن تفاوت بسیار زیادی دارد و با وجود مثبت شدن شاخص، هنوز صنایع بازار جهش قابل توجهی را تجربه نکرده‌اند، بنابراین ضعف قدرت خریداران حقیقی در بازار سهام که با خروج متداوم سرمایه حقیقی شکل‌گرفته، ممکن است توانایی رشد تراز شاخص‌های سهامی را کاهش دهد.

هم‌راستایی معاملات سهم‌های کوچک و بزرگ

این هفته با هم‌ترازی ورود و خروج پول حقیقی به پایان رسید، همچنین بازدهی بورس هم در این هفته مثبت شد. بازار سهام در مدت چهار روز معاملات این هفته در مسیر صعودی قرار گرفت تا نماگر بازار در آخرین روز معاملاتی هفته نخست شهریور، روی ارتفاع دو میلیون و ۷۶ هزار واحدی بایستد و به این ترتیب شاخص کل بورس در این بازه زمانی بازدهی ۱.۹ درصدی را ثبت کرد.

مسیر معاملات سهم‌های کوچک و متوسط بازار سهام با بزرگترها هم‌راستا شد تا شاخص هم‌وزن نیز به‌عنوان نماگر تغییرات قیمتی این سهام، در مسیر صعودی حرکت کند و از ارتفاع ۶۳۹ هزار واحدی سی‌ویکم مرداد به ارتفاع ۶۴۸ هزار واحدی در روز هفتم شهریور برسد و شاخص هم‌وزن نیز در این بازه زمانی، بازدهی ۱.۴ درصدی را ثبت کرد.

با اینکه مسیر شاخص‌های کل و هم‌وزن صعودی بود، اما حجم و ارزش معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها در کف باقی ماند تا میانگین هفتگی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ارزش معاملات ثبت شود و روزانه به‌طور متوسط ۵.۵ میلیارد برگه سهم مورد معامله قرار گیرد.

بررسی مسیر ورود و خروج پول حقیقی از سهام خرد نیز نشان می‌دهد که این معیار در هفته نخست شهریور هم‌تراز شد در حالی که در هفته‌های گذشته، بازار سهام با خروج سنگین پول روبه‌رو بود با وجود این در هفته نخست شهریور حدود ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق‌تقدم‌ها خارج شد، به این صورت که دو روز ورود پول و دو روز خروج پول صورت گرفت.

آغاز هفته با سرکوب معاملات

در نخستین روز هفته، معاملات سهام در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس، شاخص کل با رشد ۱۵ هزار و ۲۶۲ واحدی که معادل ۰.۷۵ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد و شاخص کل در پایان معاملات در سطح دو میلیون و ۵۲ هزار واحدی ایستاد، اما محدودیت دو درصدی دامنه نوسان همچنان راه نفس بورس را گرفت.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد؛ تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس سوم شهریور دو هزار و ۸۶۷ واحد که معادل ۰.۴۵ درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۴۱ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۴.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۳۹ میلیارد تومان نشان داد. تراز پول حقیقی در سهام، مثبت بود و در پایان بورس شنبه، نزدیک به ۱۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

حرکت آهسته و پیوسته بازار سرمایه در مسیر مثبت

بازگشت شاخص کل به کانال دو میلیونی

با پشت سر گذاشتن تعطیلی روز یکشنبه، بورس تهران به کمک قدرت تقاضا در بازار، نماگر اصلی کانال دو میلیونی و دماسنج هم‌وزن بازار کانال ۷۰۰ هزار واحدی خود را فتح کردند.

در روز دوشنبه پنجم شهریور، وقفه معاملات به علت اختلال در هسته معاملاتی نیز نتوانست جلوی جریان قدرتمند تقاضا از سوی خریداران را بگیرد و رشد نماگرهای تالار شیشه‌ای از آغاز تا پایان معاملات ادامه داشت.

در پایان بورس این روز، شاخص کل با رشد ۵۸ هزار و ۳۹۱ واحدی که معادل ۲.۹۳ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۵۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد و به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار توانست به ارتفاع خود بیفزاید و با رشد ۲.۲۷ درصدی به سطح ۷۰۰ هزار و ۴۴۹ واحدی برسد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه این هفته را ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هفت هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان نشان داد.

کارشناسان بر این باورند که هر چه حجم معاملات در محدوده‌های کنونی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، از ورود ۶۰۲.۲ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر داد.

درجا زدن در سومین روز کاری

در سومین روز کاری بورس در این هفته، بازار سهام در جا زد. نگاهی به معاملات بورس در ششم شهریور نشان می‌دهد رشد شاخص‌های بورسی در این روز ادامه پیدا کرد، در حالی که بازار سهام همچنان شاهد خروج پول حقیقی است.

در پایان بورس سه‌شنبه، شاخص کل با رشد چهار هزار و ۷۵۱ واحدی که معادل ۰.۲۳ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۶۸ هزار واحدی ایستاد. قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان معاملات بورس هزار و ۳۸۹ واحد که معادل ۰.۲۲ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۴۴ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات را ۵.۷ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان نشان داد، اما تراز پول حقیقی در سهام، همچون روز معاملاتی گذشته منفی بود به‌طوری که در پایان بورس ششم شهریور حدود ۱۰۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

پیشی‌گرفتن ارزش سفارش‌های خرید از فروش

آخرین روز کاری بورس در این هفته با رشد هشت هزار و ۲۴۶ واحدی شاخص کل بورس صعود سه هزار و ۳۹۸ واحدی شاخص هم‌وزن بسته شد.

در پایان معاملات روز هفتم شهریور شاخص کل در سطح دو میلیون و ۷۶ هزار واحدی ایستاد و قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد به‌طوری که شاخص هم‌وزن به سطح ۶۴۸ هزار واحد رسید و تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات را ۵.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان نشان داد.

حرکت آهسته و پیوسته بازار سرمایه در مسیر مثبت

نگاهی به روند معاملات بازار سهام در دولت جدید نشان می‌دهد که در روزهای گذشته فشار فروش کاهش پیدا کرده و موجب افت ارزش سمت عرضه شده است، کارشناسان بر این باورند که این روند در کوتاه‌مدت می‌تواند شاخص کل را صعودی کند، اما برای شروع روند صعودی بلندمدت، بازار سهام به بهبود وضعیت پارامترهای بنیادین نیاز دارد.

روز چهارشنبه تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته مثبت بود به‌طوری که در پایان بورس حدود ۱۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

پایان یک هفته امیدبخش

به گزارش ایمنا، بورس تهران هفته نخست شهریور را امیدبخش سپری کرد. در این هفته حجم معاملات خرد دوباره بالای ۱۰ میلیارد برگه سهم قرار گرفت و ارزش معاملات خرد نیز از سطح سه هزار میلیاردی نجات پیدا کرد و به بالای هفت هزار میلیارد تومان رسید، اما درباره ادامه این روند در هفته دوم شهریور کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که بازار همچنان مستعد رشد است و در سطح ارزندگی نسبت به دیگر بازارها قرار دارد، بنابراین در صورتی که قوانین ذی‌نفعانه‌ای وضع نشود، بیشترین حالت ممکن ادامه حرکت آهسته و پیوسته مثبت بازار سرمایه خواهد بود.

بازار سهام در هفته پیش رو تنها سه روز کاری در پیش دارد، بنابراین با توجه به اتفاقات هفته قبل تحلیلگران معتقدند که روند این هفته ریزشی نیست، همچنین در این هفته خبرهای مثبت درباره خوراک پتروشیمی‌ها و واگذاری سهام خودروسازان مورد توجه بود و پیش‌بینی می‌شود که همچنان بورس را جذاب نگاه دارد. سهام گروه بانکی نیز همچون هفته نخست شهریور همچنان مورد توجه است.

در مقابل به گفته گروهی از کارشناسان به‌طور معمول زمانی که بازار به ثبات نسبی می‌رسد، دوباره به کف قبلی (یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد) بازمی‌گردد، بنابراین در صورتی که کف قبلی شاخص محکم تشخیص داده شود، در روند بعدی با قدرت بیشتری حرکت خواهد کرد.

کد خبر 785256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.