فعالیت بیش از ۳۵۰۰ بنگاه معاملاتی املاک در کردستان

بازرس کل کردستان گفت: در استان کردستان بیش از ۳۵۰۰ بنگاه معاملاتی املاک داریم که نگران حذف فعالیت خود در پروسه ثبت اموال غیرمنقول هستند، در حالی که این روند باعث رسمیت بخشیدن بیشتری به کار آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کردستان، عیسی هواسی، امروز _چهارشنبه هفتم شهریور_ با حضور در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کردستان به دیدار مستقیم با مردم رفت و اظهار کرد: تکریم ارباب رجوع از اولویت‌های مردم سالاری دینی است.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دلیل ارتباط مستقیم با املاک و مالکیت مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در دهه اخیر بحث ثبت آنی و حوزه آی‌تی در این مجموعه رشد خوبی داشته و توفیقات خاصی را برای سازمان به ارمغان آورده است.

بازرس کل کردستان، رفع تداخلات، تثبیت و جلوگیری از خرد شدن اراضی و تقویت زیر ساخت‌های الکترونیکی را از مهمترین چالش‌های حوزه کاداستر عنوان کرد و اجرای ناقص کاداستر را آسیب‌زا و عامل افزایش پرونده‌های قضائی دانست.

هواسی یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه ثبت را تثبیت املاک دولت دانست و بر سنددار شدن املاک دولتی دفترچه‌ای و فاقد سند تاکید کرد و گفت: بازرسی در تسهیل این روند در کنار سازمان ثبت خواهد بود.

وی همچنین در حوزه قانون الزام ثبت رسمی معاملات غیرمنقول با اشاره به عدم تهیه آئین‌نامه‌های این قانون و وجود چالش‌هایی در اجرای آن افزود: می‌بایست ابهامات این قانون شناسایی و زیر ساخت اجرای آن فراهم شود.

بازرس کل کردستان تصریح کرد: در استان بیش از ۳۵۰۰ بنگاه معاملاتی املاک داریم که نگران حذف فعالیت خود در پروسه ثبت اموال غیرمنقول هستند در حالی که این روند باعث رسمیت بخشیدن بیشتری به کار آن‌ها می‌شود چرا که تهیه پیش سند و مدیریت معامله به عهده آنها خواهد بود.

هواسی در ادامه ثبت کاغذی شرکت‌ها را عامل فرار مالیاتی، پول‌شویی و معاملات خارج از ضوابط دانست و بر حذف این روند تاکید کرد.

وی در پایان در بحث نظارت بر فرایند دفاتر ثبت اسناد خاطرنشان کرد: علاوه بر نظارت الکترونیکی در بستر ثبت آنی می‌بایست نظارت‌های سرزده نیز در برنامه نظارتی قرار گیرد.

کد خبر 785178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.