حفظ کیفیت آموزش از برنامه‌های اساسی و راهبردی دانشگاه است

رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه در رعایت استانداردهای آموزشی خود کاملا جدی است و حفظ کیفیت آموزش از برنامه‌های اساسی و راهبردی دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد موذنی امروز_ چهارشنبه هفتم شهریور_ در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌هایی است که کیفیت و استانداردهای آموزشی بالا دارد و برای حفظ این استانداردها همواره تلاش مضاعف داشته است.

وی با اشاره اینکه در سال گذشته از دانشگاه شیراز ۱۵۰ دانشجو اخراج شد، افزود: در مقطع کارشناسی اگر دانشجویی طی ۳ ترم متوالی معدل وی ۱۲ باشد، مشروط می‌شود و قادر به ادامه تحصیل نیست و اخراجی این تعداد دانشجویان به دلایل مباحث سیاسی که در سطح کشور مطرح می‌شود، نیست.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز اگر دانشجو نتواند حداقل معدل ۱۴ را پس از دو ترم کسب کند بر اساس قانون وزارت علوم نمی‌تواند ادامه تحصیل بدهد و این تعداد دانشجویان اخراجی به دلیل عدم رعایت استانداردهای آموزشی و کسب حداقل معدل لازم از ادامه تحصیل بازماندند.

موذنی تاکید کرد: دانشگاه در رعایت استانداردهای آموزشی خود کاملاً جدی است و حفظ کیفیت آموزش از برنامه‌های اساسی و راهبردی دانشگاه است.

آمار مهاجرت‌ها نگران کننده نیست

وی در این نشست در پرسش خبرنگار ایمنا با موضوع تعداد مهاجرت اساتید و دانشجویان به خارج از کشور، پاسخ داد: در ورودی سال ۹۹ دانشگاه، از ۲۰۰۰ دانشجو ۹۹ دانشجو در مقطع کارشناسی تقاضای خروج از کشور داشتند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز از هزار دانشجو تعداد ۵۹ دانشجو معادل ۶ درصد تقاضای خروج داشتند.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: این موضوع که اعلام می‌شود دانشجویان در حال مهاجرت هستند صحیح نیست اما این تعداد هم کم نیست؛ از سوی دیگر باید این موضوع را مد نظر داشت که بسیاری از دانشجویان در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و تعداد بسیاری از آنها پس از اتمام تحصیل به کشور باز می‌گردند. اما تعداد به میزانی که نگران کننده باشد نیست.

موذنی همچنین درباره مهاجرت اساتید، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۱۹ نفر از اساتید مرخصی بدون حقوق داشتند و ۱۰ نفر یا استعفا داده و یا ارتباط آن‌ها با دانشگاه قطع شد.

وی اضافه کرد: یک نفر از اساتید دانشگاه پس از پنج سال به جهت عدم رعایت احراز شرایط آموزشی و پژوهشی از دانشگاه اخراج شد و در این راستا معتقدیم یک سیستم فعال آموزشی باید غربالگری لازم را انجام دهد و خروجی داشته باشد و اینکه در برخی موارد در موضوع اخراج اساتید از سوی رسانه‌ها مباحثی مطرح می‌شود اغلب از آن جهت است که استاد کیفیت لازم را در حوزه رعایت احراز شرایط آموزشی نداشته است.

در حوزه نیاز جامعه و صنعت، دانشگاه شیراز رتبه اول دانشگاه‌های کشور را کسب کرد

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به تشریح گزارش عملکرد این مرکز در حوزه‌های مختلف پرداخت و به راه اندازی یک مرکز آموزشی در معاونت آموزشی این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: این مرکز با عنوان مرکز تعالی تدریس است که با هدف افزایش کیفیت آموزش، فعالیت دارد که پیرو آن تاکنون ۶۲ دوره آموزشی برگزار شده است و بیش از ۳۳۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور در این دوره‌های آموزشی شرکت داشتند که در این خصوص دانشگاه شیراز یک نقش ملی را ایفا می‌کند.

موذنی به مهارت‌آموزی دانشجویان اشاره کرد و افزود: در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و با تمام مراکزی که در این حوزه می‌توانند ایفای نقش داشته باشند دانشگاه مذاکره، انعقاد تفاهم نامه و قرارداد داشته است که سازمان فنی و حرفه‌ای از جمله این مراکز است.

پذیرش دانشجوی استاد محور دیگر موضوع مورد اشاره بود و وی در این خصوص اضافه کرد: دانشگاه شیراز در این حوزه با داشتن ۲۸۳ عنوان پایان نامه در حوزه نیاز جامعه و صنعت رتبه اول دانشگاه‌های کشور را به دست آورده است. از سوی دیگر طی ۳ سال اخیر در قراردادهای ارتباطی دانشگاه با صنعت رشد ۳۵۰ درصدی داشته‌ایم.

۸۱ درصد دانش آموختگان دانشگاه شیراز دارای شغل هستند

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: بر اساس پایش انجام شده ۸۱ درصد دانش آموختگان دانشگاه شیراز دارای شغل هستند که از این تعداد بیش از ۷۳ درصد در رشته مرتبط خود شاغل هستند.

موذنی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که همواره پس از اعلام نتایج آزمون سراسری با آن مواجه هستیم سرازیر شدن سیل تقاضا برای موضوع انتقالی به دانشگاه شیراز است و این موضوع بسیار سخت و مدیریت آن دشوار است، به گونه‌ای که تنها در سال گذشته تعداد ۵۳۱ دانشجو میهمان داشتیم که از سایر دانشگاه‌ها به دانشگاه شیراز وارد شدند.

وی همچنین به یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه در حوزه پژوهشی اشاره کرد و ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه شیراز یکی از دستاوردهای پژوهشی به مرحله تولید و به دنبال آن تأسیس یک کارخانه دانش بنیان منتهی شد که این محصول در زمینه پیشگیری از انعقاد خون است و ارزش صادراتی دارد. این در حالی است که اعتبار پژوهشی که در اختیار اساتید دانشگاه شیراز قرار می‌گیرد افزایش ۲۲۰ درصدی داشته است.

رئیس دانشگاه شیراز همچنین در این نشست اظهار کرد: طی سال‌های متمادی به جهت وجود مشکلات ارزی فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دانشگاهی در خارج از کشور فراهم نشد اما در سال جاری این اقدام فراهم شد و تعداد ۱۰ نفر از اساتید به خارج از کشور اعزام شدند که برای هر کدام ۶۰۰ میلیون تومان کمک هزینه حمایتی تخصیص می‌یابد.

به گزارش ایمنا، برقراری ارتباط با دانشگاه‌های برتر کشورهای چین و روسیه، جذب دانشجویان خارجی، افزایش ۲۲۰ درصدی اعتبارات پژوهشی در اختیار اساتید دانشگاه شیراز، رونمایی از ۴ محصول دانش بنیان در حوزه علوم انسانی و دسترسی رایگان به پایگاه‌های اطلاعات علمی ویژه دانشجویان و اساتید هیئت علمی، از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس دانشگاه شیراز در این نشست بود.

کد خبر 785171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.