خدمت به مردم، هنرِ باهنر

شهید محمد جواد باهنر، عضو شورای انقلاب و نخست وزیر شهید رجایی بود که در شهریور سال ۱۳۶۰ در حالی‌که در جلسه شورای امنیت کشور شرکت کرده بود در اثر انفجار بمب، همراه با او به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد باهنر در سال ۱۳۱۲ در کرمان به دنیا آمد؛ تحصیلات حوزوی خود را از ۱۱ سالگی در مدرسه معصومیه کرمان آغاز کرد و به موازات آن در مدارس جدید نیز تحصیل کرد؛ در ۱۳۳۲ برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم رفت و پس از تکمیل درس‌های سطح، در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی به مدت شش سال و در درس فقه و اصول امام خمینی به مدت هفت سال شرکت کرد در حالی که او در این ایام در درس اسفار و تفسیر علامه طباطبایی نیز حاضر می‌شد؛ باهنر مدتی نیز در حوزه علمیه نجف از درس استادان آن حوزه استفاده کرد.

باهنر در قم تحصیلات دبیرستانی را نیز ادامه داد و در سال ۱۳۳۷ به دانشکده الهیات دانشگاه تهران راه یافت، دوره کارشناسی این دانشکده را به پایان رساند و دوره کارشناسی ارشد علوم تربیتی را نیز در دانشگاه تهران با موفقیت گذراند؛ سپس به ادامه تحصیل در دوره دکتری همان دانشکده پرداخت.

سال ۱۳۴۲ به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و علاوه بر تدریس با دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارتخانه همکاری داشت و برنامه‌های تعلیمات دینی کلاس‌های مختلف تحت نظر وی تهیه و تنظیم می‌شد؛ کتاب‌های دینی تألیف وی نقش چشمگیری در آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان قبل از انقلاب ایفا کرد؛ شهید باهنر با سخنرانی‌های خود در مساجد، مجالس روضه، هیئت‌ها و حسینیه‌ها ضمن ابلاغ اندیشه‌های امام خمینی و برنامه‌های نهضت، مقدمات آمادگی اعتقادی مردم ایران را برای مبارزه با حکومت پهلوی فراهم می‌کرد.

وی در سال ۱۳۵۰ توسط ساواک احضار و سپس ممنوع‌المنبر شد؛ باهنر در دوران ممنوع‌المنبر بودن، فعالیت‌های فرهنگی بسیاری از جمله تأسیس دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، تأسیس مدرسه راهنمایی مفید، تأسیس و بنای کانون توحید و تأسیس مکتب امیرالمؤمنین (ع) را در کارنامه خود دارد.

سال ۱۳۵۶ همزمان با گسترش مخالفت‌های مردم علیه رژیم پهلوی، باهنر، همگام با روحانیون متعهد دیگر به تلاش‌های خود برای افشای چهره واقعی حکومت افزود و سخنرانی وی در شیراز منجر به دستگیری‌اش شد؛ تشکیل روحانیت مبارز و سازماندهی تظاهرات و اعتصابات از جمله اقدامات ایشان در آن برهه به شمار می‌رود.

محمد جواد باهنر در شهریور سال ۱۳۶۰ در حالی‌که در جلسه شورای امنیت کشور شرکت کرده بود، در اثر انفجار بمب، همراه با محمدعلی رجایی، رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران و چند تن دیگر به شهادت رسید.

از آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دین‌شناسی تطبیقی (انتشارات شاهد)
  • مواضع ما در ولایت و رهبری (انتشارات شاهد)
  • گسترش نهضت حسینی (انتشارات شاهد)
  • گذرگاه‌های الحاد (انتشارات شاهد)
  • انسان و خودسازی (انتشارات شاهد)
  • گفتارهای تربیتی (انتشارات شاهد)
  • مباحث پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی (انتشارات شاهد)
  • سیری در عقاید و اخلاق اسلامی (انتشارات شاهد)

سریال تلویزیونی راز ناتمام با کارگردانی امین امانی، با موضوع زندگی و اقدامات شهید باهنر تولید در تابستان ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش شد؛ این سریال درباره حزب جمهوری اسلامی و وقایع دهه شصت و فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق ایران را به نمایش گذاشت.

کد خبر 785168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.