آغاز بزرگ‌ترین هجوم ارتش اسرائیل به شمال کرانه باختری از سال ۲۰۰۲

ارتش اسرائیل که از وضعیت کرانه باختری علیه خود به شدت نگران است، از بامداد امروز بزرگ‌ترین عملیات علیه شمال این منطقه از سال ۲۰۰۲ را آغاز کرده و دست‌کم ۱۰ فلسطینی تاکنون شهید شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ارتش اسرائیل امروز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی جدید و گسترده در شمال کرانه باختری خبر داد و اعلام کرد: در این عملیات به نقاطی در شهرهای جنین، طولکرم و طوباس حمله کرده است. در مقابل، گروه‌های مقاومت در کرانه باختری نیز اعلام کردند که با این حملات در حال تقابل هستند. رادیو ارتش اسرائیل در گزارشی از این واقعه اعلام کرد، این عملیات که ارتش اسرائیل امروز آغاز کرده از زمان عملیات «دیوارهای محافظ» در سال ۲۰۰۲ علیه انتفاضه دوم، بزرگترین عملیات ارتش اسرائیل در کرانه باختری تلقی می‌شود.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام نکرده که چه تعداد نیروی ارتش اسرائیل در این عملیات حضور دارند اما در عملیات دیوارهای محافظ که در نوع خود عملیات بزرگی بود، حدود ۳۰ هزار نیروی ارتش مشارکت داشتند. طبق این گزارش، نیروی هوایی اسرائیل هم در حمله وسیع امروز به شهرهای شمالی کرانه باختری مشارکت دارد. همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش کرد، مشارکت نیروها در این عملیات در سطح لشکر نظامی است و نیروهای امنیت داخلی (شاباک) و نیروهای لباس شخصی ارتش و پلیس رژیم موسوم به نیروی مستعربین در کنار پهپادها و بالگردهای اسرائیلی، در این عملیات حضور دارند.

همچنین کانال چهارده تلویزیون رژیم نیز گزارش کرد که ارتش هزاران سرباز از نیروهای ویژه خود را برای این عملیات که در شهرهای شمالی کرانه باختری انجام می‌شود، به خدمت گرفته و یگانهایی از ارتش، مرزبانی و شاباک در آن حضور دارند. طبق این گزارش، بخش زیادی از نیروها با بالگردهای نظامی به اردوگاه الفارعه در شهر طوباس منتقل شده‌اند. به نظر می‌رسد حجم عملیات در گستره آن در شمال کرانه باختری نشان دهنده نگرانی شدید امنیتی سران اسرائیل از وضعیت کرانه باختری علیه تل‌آویو باشد. همچنین کانال چهارده در این خصوص به نقل از مسئولان نظامی که نامشان را فاش نکرد گزارش کرد، «وضعیت یهودا و سامره [کرانه باختری] مایه نگرانی جدی اسرائیل شده است».

مقابله گروه‌های مقاومت و شهادت ۹ فلسطینی در عین حال، گروه‌های مقاومت حاضر در کرانه باختری از جمله «کتائب سرایا القدس» وابسته به جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که نیروهایش یک تعداد از نیروهای ارتش اسرائیل را در اردوگاه نور شمس در طولکرم با یک بسته انفجاری هدف قرار داده‌اند. همچنین «کتائب القسام - جنین» شاخه نظامی حماس در جنین اعلام کرد، نیروهایش «در کنار برادرانشان از دیگر گروه‌ها مشغول نبردی شدید با نیروهای اشغالگر هستند و در جنین چندین بسته انفجاری دست‌ساز اما با شدت انفجار بالا را در مسیر ادوات نظامی ارتش اسرائیل منفجر کرده‌اند». طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی، در روستاهای و شهرک‌های سالم، قصره، بیت فوریک در جنوب و شرق شهر نابلس و همچنین در شهر طوباس در اردوگاه فارعه و در شهر و اردوگاه جنین و دو شهرک سیله الحاثیه و قباطیه درگیری گزارش شده است. وب‌گاه خبری نیوپرس فلسطین نیز گزارش کرد که تاکنون و از بامداد امروز ۱۰ فلسطینی شهید و چندین نفر مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل در حالی که به کرانه باختری حمله بزرگی کرده که بیش از ده ماه است غزه را زیر بمباران خود دارد و بیش از ۱۳۰ هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته و قطعنامه سازمان ملل برای متوقف کردن جنگ را نادیده گرفته و متهم به نسل کشی و ایجاد قحطی عامدانه در نوار غزه به عنوان یک ابزار جنگی است.

کد خبر 785045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.