آخرین اخبار از اعتراضات رتبه بندی معلمان / تأثیر شرط معدل در کنکور به کجا رسید؟

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا به اعتراضات مجدد رتبه‌بندی معلمان رسیدگی و آئین نامه ارتقای آنها تدوین و آماده شود، گفت: قانون تأثیر شرط معدل در کنکور، قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است و منعکس کننده اعتراضات دانش‌آموزان و والدین آنها خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا کاظمی در برنامه گفت‌وگوی خبری با تبریک به افتخارآفرینی تیم دانش آموزی نجوم ایران اظهار کرد: این پیروزی را به تمام دانش آموزان ایران تبریک می‌گویم، چراکه این افتخار بزرگی در برابر کشورهای مدعی و با فناوری‌های پیشرفته و مدرن است و برای استمرار چنین دستاوردهایی باید در حوزه نخبگان سرمایه گذاری هدفمندی شود.

وی با اشاره به نگهداشت سرمایه‌های انسانی افزود: با اقداماتی که در حوزه تربیتی در کنار فعالیت‌های علمی انجام خواهد شد، میزان پایبندی دانش آموزان افتخار آفرین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: بیشترین داشته ما نیروی انسانی است، اگر امروز دانش آموزان در عرصه‌های جهانی می‌درخشند و پیشرفت‌های مختلف در حوزه‌های علمی کسب می‌کنند آن را مدیون معلمان هستند، بالاترین ظرفیت ما مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه‌ای هستند، مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کردند که دستاوردهای آموزش و پرورش را نباید کم بشماریم.

وی با اشاره به اینکه باید آموزش و پرورش اولویت همه نظام اجرایی کشور باشد، ادامه داد: در مجلس هم گفتم اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را در حوزه‌های مختلف حل کنیم و به توسعه پایدار شتاب دهیم، باید نظام تعلیم و تربیت را در صدر بنشانیم، باید معلمان را در صدر بنشانیم و اولویت نظام و حاکمیت هم باید نظام تعلیم و تربیت باشد، تمام تلاش بر این است جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را ارتقا دهیم، رئیس جمهور نیز بارها در صحبت‌هایشان بر اولویت آموزش و بهداشت بعد از اقتصاد تاکید کردند.

بزرگترین چالش ساده‌انگاری است

کاظمی در خصوص چالش‌های نظام تعلیم و تربیت گفت: بزرگترین چالش ما ساده انگاری است، این وزاتخانه با جمعیتی قریب ۵۰ میلیون مخاطب مواجه است که شامل ۱۶ میلیون دانش‌ آموز و یک میلیون معلم و ۳۰ میلیون خانواده می‌شود، بنابراین نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.

وی سیاست‌زدگی نظام تعلیم و تربیت را از چالش‌های دیگر این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید از افراد با صلاحیت‌های حرفه‌ای استفاده کرد، باید ظرفیت‌های معلمان دلسوز و متعهد را برای ایجاد فضایی پر از آرامش و امن و دغدغه‌مند به کار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون در آستانه مهر قرار داریم، پروژه مهر به عنوان یک پروژه ملی بسیار حائز اهمیت است، زیرا این پروژه ملی در ذیل خود حداقل ۱۴ پروژه دیگر از جمله سرویس مدارس، کتب درسی و ثبت نام را در پی دارد و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید، بنابراین باید نهادهای دیگر که در برقراری فضایی امن و پرنشاط برای اول مهر دخیل هستند پای کار بیایند، زیرا در این مسیر از قلب تهران تا نقطه صفر مرزی درگیر هستند، نیاز داریم تا پروژه ملی مهر را در فضای با نشاط و دور از تنش برگزار کنیم.

در خصوص کمبود نیروی انسانی جای نگرانی وجود ندارد

وی درباره مشکلات نیروی انسانی افزود: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و می‌توانم با اطمینان بگویم که جای نگرانی وجود ندارد، زیرا به صورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.

کاظمی اضافه کرد: سند تحول بنیادین در برنامه‌ای طولانی مدت به صورت روزانه در حال پیگیری و بررسی خواهد بود، زیرا تحقق این سند از دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم بوده است، از این رو با تشکیل کارگروهی به صورت مستمر شاخص‌ها و پیشرفت‌های این سند ارزیابی خواهد شد.

وی به اهداف سند هفتم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز باید برش سالانه انجام داد و با یک نقشه عملیاتی احکام را به نتیجه مطلوب رساند.

وزیر آموزش و پرورش به اولویت دیگری در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بررسی ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت از دیگر اولویت‌های ما است از این رو باید با استفاده از کارشناسان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت در این خصوص بازنگری و بازبینی‌هایی صورت بگیرد تا به این وسیله سطح انتظارات و دستیابی به آن افزون‌تر شود و بازنگری در خصوص برنامه درسی نیز نظام تعلیم و تربیت را کارآمدتر خواهد کرد.

هوش مصنوعی باید وارد کتاب‌های درسی شود

وی درخصوص برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس بیان کرد: اکنون میان آنچه دانش آموزان از فضای دیجیتال می‌دانند و آنچه که ما به آنها آموزش می‌دهیم شکاف بزرگی وجود دارد، از این رو باید در این زمینه برنامه‌های کاربردی و زیربنایی انجام شود، فکر می‌کنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا کنیم.

کاظمی درباره اقتصاد وزارتخانه بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در این وزاتخانه با خروجی‌ها تناسبی ندارد، باید میان دستاوردها و آورده‌ها تراز صورت پذیرد، ما شاید در این زمینه نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا با وضع آن به بهبود اقتصاد در این حوزه کمک شایانی شود.

وی گفت: باید در کنار مولدسازی در آموزش و پرورش به دنبال ایجاد سرمایه‌های پایدار بود، برای این کار باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد و بنا داریم از ظرفیت‌های اقتصادی کشور نیز بهره بگیریم، زیرا بدون پشتوانه‌های مالی نمی‌توان به وعده‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش جامه عمل پوشاند.

وزیر آموزش و پرورش دیگر چالش‌های این وزارتخانه را کمبود کلاس درس دانست و گفت: میانگین فضای آموزشی در کشور حدود ۵.۳ است و در حالی که در برنامه هفتم توسعه این عدد ۶.۲ است، تلاش بر این است که این فاصله را از میان برداریم هر چند با استانداردهای جهانی فاصله داریم، با همه این وجود تا آغاز سال تحصیلی جدید ۱۷۰۰ مدرسه و ۹ هزار کلاس درس افتتاح و بازسازی خواهند شد که این امر در جای خود نوید بخش است.

وی با تقدیر و تشکر از تلاش‌های خیرین مدرسه ساز اضافه کرد: جالب است که بگویم در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیش بینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.

کاظمی با اشاره به جلسه مشترک با رئیس ستاد اجرایی فرمان اشاره کرد و گفت: سیدپرویز فتاح با حضور در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دادند که با کمک ستادی در وزارت آموزش و پرورش مدارس کانکسی جمع شود یا به حداقل برسد، ما هم از این موضوع استقبال کردیم هر چند در برخی نقاط کشور به دلایل متفاوتی مدارس کانکسی مورد نیاز است که آنها نیز باید تجهیز شوند.

تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد آموزش و پرورش می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد این وزارتخانه می‌شود، البته ۱۹ هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیت بخشی فعال خواهند شد و این گام بزرگی در مسیر تحقق شاخص‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش یافته است، زیرا این دانشگاه مهمترین تکیه‌گاه نظام تعلیم و تربیت است، این دانشگاه ماموریت‌گرا و راهبردی و تلاش بر این است که این دانشگاه به لحاظ زیر ساختی و کیفیت و اعضای هیئت علمی ارتقا پیدا کند، امیدوارم روزی برسد که تمام منابع انسانی مورد نیاز از طریق این دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند.

اعتراضات رتبه‌بندی مجدد بررسی می‌شود

وی در خصوص اعتراض برخی معلمان به نظام رتبه بندی بیان داشت: این موضوع دغدغه ما هم هست و بررسی خواهد شد، من نماینده معلمان هستم، خودم را سرباز نظام تعلیم و تربیت می‌دانم، من صدای معلمان در دولت هستم، من صدای معلمان در مجلس هستم، از این رو برنامه‌ریزی شده است تا به اعتراضات مجدد رسیدگی و آئین نامه ارتقای آنها هم تدوین و آماده شود.

کاظمی درباره تأثیر شرط معدل در کنکور و اعتراض دانش آموزان و والدین آنها گفت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در این زمینه ما به عنوان منعکس کننده صدای دانش آموزان به این شورا عمل خواهیم کرد، زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست، اما من دغدغه‌های دانش آموزان را شنیدم و این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد، در نهایت تصمیم گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.

وی درخصوص معترضان به کد ۱۹ بیان کرد: بنا شد طبق ضوابط و قوانین همکاران گزینش به اعتراض‌ها رسیدگی کنند، اطمینان می‌دهم که پس از بررسی حقی از کسی ضایع نشود.

کد خبر 785016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 2
    یک معلم: وقتی هیچ دانش آموزی معدل ۲۰ کسب نمی کند یعنی ادعای تقلب تاثیر گذار یا تصحیح سفارشی وجودی ندارد سنجش می تواند این دانش آموزان معترض را راستی آزمایی کند در هر دو حالت نتیجه اینها را بررسی کند ما مردم شانس محوریم نه تلاش محور فکر می کنند در آزمون شانسی قبول می شوند اما در امتحان نه می گویند ۶۰ درصد دانش‌آموزان در کنکور منفی زده اند آن منفی ها عدالت است و امتحانی که کف قبولی ۷ می باشد یعنی ۳۵ درصد بی عدالتی است ؟!...