عملکرد ایران در ادوار مختلف بازی‌های پارالمپیک

کاروان ورزش جانبازان و توان‌یابان و نابینایان و کم‌بینایان در حالی با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک عازم پاریس شده است که کمیته ملی پارالمپیک با توجه به سیاست کیفی‌گرایی به‌دنبال تکرار جایگاه و در صورت امکان ارتقای جایگاه خود نسبت به توکیو است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازی‌های پارالمپیک پاریس از امروز _چهارشنبه هفتم شهریور_ آغاز و تا هجدهم شهریور ادامه خواهد داشت.

کاروان ورزش جانبازان و توان‌یابان و نابینایان و کم‌بینایان که در دوره قبل با ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی در توکیو حضور داشت، این دوره با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی (والیبال نشسته، گلبال مردان، پارادوومیدانی، پاراشنا، پاراوزنه برداری، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو) در پارالمپیک پاریس شرکت می‌کند که از ۶۵ ورزشکار اعزامی، ۴۵ ورزشکار از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان هستند.

بر اساس پیش‌بینی کمیته فنی کمیته ملی پارالمپیک رشته‌هایی همچون دوومیدانی، پاراتکواندو، پاراجودو، والیبال‌نشسته، وزنه‌برداری، تیروکمان و تیراندازی جزو رشته‌هایی هستند که شانس بالایی برای کسب مدال در پارالمپیک پاریس دارند.

همچون دوره قبل این دوره نیز اعزام ورزشکاران به بازی‌های پارالمپیک پاریس بر مبنای سیاست کیفی‌گرایی بوده و تنها افرادی در لیست ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک پاریس قرار گرفتند که شانس مدال‌آوری دارند.

البته علاوه‌بر سیاست کیفی‌گرایی کمیته ملی پارالمپیک، در این دوره برای برخی از ورزشکاران، استثنائاتی نیز در نظر گرفته و برخی از ورزشکاران از جمله بانوان، ایثارگران، جانبازان، افراد زیر ۲۰ سال و نابینایان مطلق در اولویت چهارم مشمول اعزام شدند.

با نگاه به عملکرد کاروان ورزشی ایران در ادوار گذشته می‌بینیم که کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز و در مجموع با کسب ۲۴ مدال در پارالمپیک توکیو بهترین عملکرد را نسبت به ادوار گذشته داشته است.

عملکرد کاروان‌های ورزشی ایران در ادوار پارالمپیک

  • پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول: ۴ طلا، یک نقره، ۳ برنز - جمع مدال: ۸ / رتبه: ۲۸
  • پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: یک طلا، ۲ نقره، یک برنز - جمع مدال: ۴ / رتبه: ۳۷
  • پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: ۹ طلا، ۵ نقره، ۳ برنز - جمع مدال: ۱۷ / رتبه: ۲۰
  • پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی: ۱۲ طلا، ۴ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۳ / رتبه: ۱۶
  • پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن: ۷ طلا، ۳ نقره، ۱۳ برنز - جمع مدال: ۲۲ / رتبه: ۲۳
  • پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن: ۵ طلا، ۶ نقره، ۳ برنز - جمع مدال: ۱۴ / رتبه: ۲۲
  • پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن: ۱۰ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۴ / رتبه: ۱۱
  • پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو: ۸ طلا، ۹ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۴ / رتبه: ۱۵
  • پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو: ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز جمع مدال: ۲۴/ / رتبه: ۱۳
کد خبر 784936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.