پیگیری ابطال مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان / ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط پیچیده و سخت حوزه دارو، در عین حال از پیگیری حذف و ابطال مجوز تأسیس داروخانه به غیر داروسازان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدحیدر محمدی در همایش روز داروسازی که از سوی سازمان غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به آنچه که «اظهارنظرهای شاذ درباره بایدها و نبایدهای حوزه دارو» خواند، اظهار کرد: در حوزه دارو میان آنچه که گفته می‌شود و آنچه که می‌توان انجام داد، اختلاف بسیاری وجود دارد. پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تجربه مدیریتی من در سازمان غذا و دارو بوده است؛ از دوران کرونا گرفته تا کنون؛ هر دوره‌ای شرایط و سختی‌های خاص خود را داشته است.

وی درباره حق فنی داروخانه‌ها افزود: این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ در چند دهه اخیر بوده است و حذف آن غیرمنطقی بود، این در حالی است که پایین‌ترین عددی که از میان تخصص‌های مختلف دریافت می‌شود، مربوط به حق فنی داروخانه‌هاست، در نهایت هم موضوع تعرفه خدمات دارویی با رایزنی‌های انجام شده، در بودجه ۱۴۰۳ نهادینه شد و در برنامه پنج ساله هفتم نیز مصوب و به حکم دائمی تبدیل شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها گفت: مدت‌ها با این موضوع نیز درگیر بودیم و کاری جهادی در این حوزه صورت گرفت و نهایتاً هفته گذشته رأی ابطال و اصلاح آن داده شد.

محمدی دبا اشاره به حذف شرط داروساز بودن برای تأسیس داروخانه عنوان کرد: این موضوع نیز از آرای هیأت عمومی دیوان است و در این زمینه نیز همزمان با پیگیری ابطال موروثی بودن داروخانه‌ها، درخواست بررسی داده بودیم، همچنان ابطال این موضوع را پیگیریم و امیدواریم با همت قضات دیوان، اصلاح شود. اما در این میان راهکار کوتاه مدت آن بود که بخشنامه‌ای داشته باشیم و امتیازبندی لحاظ شود؛ اما مقداری از این اقدام سو برداشت شد. این موضوع را نیز در برنامه پنج ساله هفتم آورده بودیم، اما در بازبینی حذف شد. امیدواریم با پیگیری‌های در حال انجام، در قوانین مستمر لحاظ شود.

وی از ورود چهار محصول دانش بنیان بر مبنای سلول بافت به فهرست دارویی کشور خبر داد و گفت: یک دهه است که در سلول تراپی کار می‌کنیم، اما هنوز موردی وارد فارماکوپه نشده بود، البته مواردی به صورت زیرپله‌ای انجام می‌شد، در مجموع از کارشناسان ژن درمانی و سلول بافت دعوت شد و در حال حاضر از میان حدود ۱۴ مورد معرفی شده، چهار مورد تأیید و وارد فارماکوپه دارویی شده و پروانه‌اش هم در کمیسیون مربوطه صادر شد. ایران جزو کشورهایی است که سلول بافت را به فرآورده دارویی تبدیل کرده است و می‌توان با حفظ ضوابط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت از آن استفاده کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو از راه‌اندازی ۴۱ داشبورد مدیریتی برای دسترسی مدیران سازمان و بخشی هم برای ذی‌نفعان در زیر شاخه تی‌تک خبر داد و گفت: آمارنامه دارویی یکی از این ۴۱ داشبورد مدیریتی است.

محمدی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه سرعت تولید دارو و ورود به فهرست داروها و مولکول‌های جدید بالاتر رفته است، گفت: عمده این داروهای تولیدی نیز تخصصی و به عنوان مثال در حوزه ضد سرطان‌ها هستند، تمام این اقدامات در شرایط سخت تحریم‌ها انجام می‌شود و امروز نیز از هشت قلم داروی جدید دانش‌بنیان رونمایی می‌شود که در تأمین نیاز بازار و کاهش ارزبری نقش بسزایی دارند، در حال حاضر بیش از ۳۰ دانشکده داروسازی در کشور فعالند و ۳۳ هزار داروساز متخصص و نمونه تقدیم کشور شده است. ۱۳ هزار دانشجو نیز در حال تحصیل هستند.

کد خبر 784812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.