هوای بوشهر بر مدار بسیار خطرناک ثبت شد/ شاخص کیفی ۲۰ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای شش شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _سه‌شنبه ششم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر بوشهر با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته این شهر در چنین موقعیتی ثبت شد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز هیچ‌یک از کلان‌شهرها بر مدار ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، اما روز گذشته شهرهای اهواز و زاهدان در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) بودند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۲۵، زاهدان با شاخص ۱۱۶، همدان با شاخص ۱۱۵، یزد با شاخص ۱۰۸ و اصفهان با شاخص ۱۰۱ در موقعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، در حالی که روز گذشته شهر یزد، زنجان، کرج، همدان، اصفهان و اراک در چنین شرایطی ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۲، تهران با شاخص ۸۵، شهرکرد با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۹۰، بجنورد با شاخص ۷۰، اهواز با شاخص ۷۰، زنجان با شاخص ۹۴، سمنان با شاخص ۸۹، قزوین با شاخص ۹۷، قم با شاخص ۷۰، کرمان با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۶۵، رشت با شاخص ۹۳ و اراک با شاخص ۷۷، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته پنجم شهریور، شهرهای تبریز، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، قزوین، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه و رشت، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۴۰، اردبیل با شاخص ۳۲، ایلام با شاخص ۳۳، بیرجند با شاخص ۳۹، شیراز با شاخص ۴۸ و سنندج با شاخص ۳۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند، شیراز و یاسوج، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشدند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، پنج یک شهر دو شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 784760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.