۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
نارسایی کلیه چه علائمی دارد؟

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: کاهش ادرار، داشتن مشکلات تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی مداوم و احساس درد در قفسه سینه و در موارد بسیار حاد تشنج و کما، از جمله علائم نارسایی کلیه است.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علت ایجاد نارسایی کلیه و علائم آن اظهار کرد: آسیب حاد کلیه مرحله‌ای از بیماری است که در کمتر سه ماه رخ می‌دهد و در این حالت، عملکرد کلیه به صورت موقتی از دست می‌رود و ممکن است فرد بیمار به یک دوره دیالیز احتیاج داشته باشد؛ به طور کلی بیشتر افراد دچار آسیب حاد کلیه به صورت کامل سلامت خود را به دست می‌آورند، اما در صورتی که آسیب‌های متعدد و قابل توجهی به کلیه‌ها وارد شود، خطر ابتلاء به نارسایی مزمن یا مداوم وجود دارد.

وی با بیان اینکه زمانی آسیب کلیه مزمن می‌شود که کلیه‌ها قابل بازگشت به کارکرد عادی خود نباشند، افزود: در صورتی می‌توان گفت فردی به نارسایی مزمن کلیه دچار شده است که فرد حداقل سه ماه حالت نارسایی را تجربه کرده باشد، افراد درگیر با بیماری مزمن کلیه می‌توانند برای مدت طولانی زندگی عادی داشته باشند، اما برخی افراد با کاهش مداوم توانایی کلیه در تصفیه خون مواجه می‌شوند که در نهایت به دیالیز یا پیوند کلیه احتیاج خواهند داشت.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه اختلالات ایمنی، فشار خون بالا، دیابت، ژنتیک و عفونت می‌تواند منجر به روز بیماری‌های مزمن کلیه شود، تصریح کرد: در این بین، کمبود آب بدن، فشار خون بسیار پایین، انسداد مجاری ادراری، استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه‌، استفاده از مواد مخدر، عفونت کلیه و از دست دادن خون قابل توجه، می‌تواند منجر به نارسایی حاد کلیه شود.

صالحی با اشاره به اینکه دیابت، شرایط ژنتیکی و عفونت مزمن از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به نارسایی مزمن کلیه شود، ادامه داد: زمانی فرد به نارسایی حاد کلیه دچار می‌شود که عاملی باعث توقف ناگهانی عملکرد کلیه شود و در صورتی که عاملی به کندی و به تدریج به کلیه‌ها آسیب برساند، نارسایی مزمن کلیه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات افراد مبتلا به نارسایی کلیه فاقد علائم هستند، گفت: کاهش ادرار، داشتن مشکلات تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی مداوم و احساس درد در قفسه سینه و در موارد بسیار حاد تشنج و کما، می‌تواند از جمله علائم نارسایی کلیه محسوب شود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه احتمال ابتلاء به نارسایی کلیه در سالمندان بیشتر است، خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات، چاقی، سن بالا، استفاده مکرر از داروهای آسیب زننده به کلیه، ابتلاء به بیماری قلبی، فشار خون و دیابت از جمله عواملی است که می‌تواند احتمال خطر ابتلاء به این بیماری را در افراد افزایش دهد.

کد خبر 784582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.