سامانه بارشی جدید در کشور از سه‌شنبه فعال می‌شود

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: از سه‌شنبه تا روز پنجشنبه، فعالیت سامانه بارشی در استان‌های تحت تاثیر از جمله گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و تهران پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اظهار کرد: از سه‌شنبه تا روز پنجشنبه، فعالیت سامانه بارشی با مخاطرات رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در بعضی نقاط گردوخاک پیش بینی می‌شود.

وی افزود: فعالیت سامانه بارشی روز سه‌شنبه در گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و تهران و چهارشنبه در شمال خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های البرز و تهران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان، انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: روز پنجشنبه نیز ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های تهران و البرز و شمال شرق آذربایجان شرقی تحت تأثیر فعالیت این سامانه بارشی قرار خواهد گرفت.

ضیائیان ادامه داد: در این بازه زمانی احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن رواناب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، وجود دارد.

وی گفت: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهن‌سال از دیگر مخاطراتی است که باید افراد نسبت به احتمال وقوع آن آگاه باشند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از رخداد خسارت، پرهیز از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت باید مد نظر قرار گیرد.

ضیائیان اضافه کرد: لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال نیز از دیگر توصیه‌های مرتبط با شرایط جوی مذکور است.

کد خبر 784482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.