آخرین آمار ابتلا و فوت ناشی از آبله میمونی در جهان

بر اساس آخرین آمار CDC آفریقا، تاکنون ۱۷ هزار و ۵۴۱ مورد ابتلاء به ام پاکس و ۵۱۷ مورد مرگ ناشی از این بیماری از ۱۳ کشور آفریقایی گزارش شده است و در تاریخ ۱۴ اوت، سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع ام پاکس را یک «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حال حاضر سویه جدیدی از ام پاکس که با نام آبله میمونی نیز شناخته می‌شود، اروپا را تحت تأثیر قرار و بریتانیا هشدار داده است که این ویروس مرگبار می‌تواند طی چند هفته در سراسر این کشور گسترش یابد و این در حالی است که کارشناسان هشدار دادند این نوع کشنده «۱۰ برابر مرگبارتر» است و از مردم خواستند که نسبت به علائم هشداردهنده این عفونت هوشیار باشند.

ساینس نوشت، کارشناس برجسته سازمان جهانی بهداشت مردم را تشویق کرده که اکنون اقدام جدی انجام دهند اگرچه اعلام کرده که خطر برای جمعیت عمومی کم است، وی درباره وحشت گسترده این ویروس که به‌عنوان آبله میمون نیز شناخته می‌شود، پس از اینکه اروپا را درنوردیده صحبت کرده است و به بریتانیا هشدار داده شده که ویروس ممکن است در هفته‌های آینده گسترش یابد.

دکتر هانس کلوگ، کارشناس برجسته سازمان بهداشت جهانی، علیرغم اعلام هشدار جهانی پس از شیوع این ویروس با منشأ آفریقا تاکید کرد که این ویروس «کووید جدید نیست».

فقط در جمهوری دموکراتیک کنگو از ابتدای سال ۱۵۰۰ مورد ابتلاء و ۴۵۰ مورد مرگ ثبت شده و اکنون گزارش شده است که سویه نگران‌کننده‌تر ویروس، مسئول ۴۵۰ مورد مرگ و میر بوده و به نام Clade ۱ در سوئد شناسایی شده است، البته ۲ نوع Clade ۱ وجود دارد و مورد سوئدی به عنوان Clade ۱b شناخته شده است.

از مردم خواسته شده است که نسبت به علائم هشداردهنده عفونت نادر هوشیار باشند، با این حال، دکتر کلوگ می‌گوید: کارشناسان به خوبی مجهز و آگاه هستند که چگونه با اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون در صورت لزوم با این بیماری مقابله کنند.

دکتر کلوگ توضیح داد: بیشترین نیاز برای واکنش هماهنگ در منطقه آفریقاست و افزود با وجود گزارش‌هایی که منتشر شده است، مشخص شد این سویه «۱۰ برابر کشنده‌تر» است، اما خطر برای جمعیت عمومی همچنان کم است.

ساینس گزارش کرد، خارش در این بیماری گاهی با آبله مرغان اشتباه گرفته می‌شود و به صورت لکه‌های برجسته شروع می‌شود که به تاول‌های کوچک پر از مایع تبدیل می‌شوند، این تاول‌ها در نهایت پوسته‌هایی را تشکیل می‌دهند که پس از مدتی می‌ریزند.

شناسایی ۲ بیمار جدید آبله میمونی در فیلیپین

وزارت بهداشت فیلیپین (DOH) امروز (دوشنبه) اعلام کرد کادر درمان این وزارتخانه به تازگی دو مورد جدید ابتلاء به «ام پاکس» (آبله میمونی) را شناسایی کرده‌اند که تعداد موارد ابتلاء در این کشور را به سه نفر رساند، «آلبرت دومینگو»، سخنگوی وزارت بهداشت این کشور گفت: موارد جدید شامل یک مرد ۳۷ ساله و یک مرد ۳۲ ساله است، مرد ۳۷ ساله در حال حاضر در بیمارستان بستری است، در حالی که مرد ۳۲ ساله در خانه مانده و منتظر نتیجه آزمایش تأییدی نمونه پوست است.

دومینگو گفت: هر دو دارای ام پاکس Clade II هستند که شکل خفیف‌تر این ویروس است و وزارت بهداشت این کشور هنوز نمی‌تواند هیچ ارتباط اپیدمیولوژیکی بین دو مورد جدید را با اولین مورد فعال در سال ۲۰۲۴ تعیین کند؛ مردی ۳۳ ساله که روز دوشنبه هفته گذشته شناسایی شد.

با احتساب این موارد جدید ابتلاء به ام پاکس، فیلیپین از ژوئیه ۲۰۲۲ تاکنون ۱۲ مورد را ثبت کرده است.

دومینگو گفت: ۹ مورد از سال ۲۰۲۳ بهبود یافته‌اند.

در همین حال، «تئودورو هربوسا»، وزیر بهداشت فیلیپین گفت: ما همچنان شاهد انتقال محلی ام پاکس clade II در فیلیپین به ویژه در «مانیل» هستیم.

ام پاکس می‌تواند از طریق تماس بسیار نزدیک با فرد آلوده منتقل شود و علائم رایج ام پاکس عبارتند از بثورات پوستی، تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، کم انرژی بودن و تورم غدد لنفاوی.

بر اساس آخرین آمار CDC آفریقا، تا کنون ۱۷ هزار و ۵۴۱ مورد ابتلاء به ام پاکس و ۵۱۷ مورد مرگ ناشی از این بیماری از ۱۳ کشور آفریقایی گزارش شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو، مرکز شیوع کنونی این بیماری، ۹۶ درصد از کل موارد و ۹۷ درصد از کل مرگ و میرهای گزارش شده در سال ۲۰۲۴ را تشکیل می‌دهد و در تاریخ ۱۴ اوت، سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع ام پاکس را یک «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی» اعلام کرد.

کد خبر 784460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.