هوای بوشهر بر مدار بنفش ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم ارومیه است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای ۹ شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۸ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _دوشنبه پنجم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر بوشهر با شاخص ۴۹۹ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها در چنین موقعیتی ثبت نشدند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اهواز با شاخص ۱۵۸ و زاهدان با شاخص ۱۵۵، بر مدار ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای یزد و اهواز در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) بود.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای یزد با شاخص ۱۲۸، زنجان با شاخص ۱۲۶، کرج با شاخص ۱۲۰، همدان با شاخص ۱۱۵، اصفهان با شاخص ۱۱۱ و اراک با شاخص ۱۰۵، در موقعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، در حالی که روز گذشته شهر اصفهان و اراک در چنین شرایطی بودند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۷۵، تهران با شاخص ۷۷، شهرکرد با شاخص ۷۰، مشهد با شاخص ۷۶، بجنورد با شاخص ۶۲، سمنان با شاخص ۷۰، قزوین با شاخص ۸۳، قم با شاخص ۶۶، سنندج با شاخص ۶۷، کرمان با شاخص ۶۵، کرمانشاه با شاخص ۹۵ و رشت با شاخص ۷۷، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته چهارم شهریور، شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه و همدان، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۲۴، اردبیل با شاخص ۲۸، ایلام با شاخص ۴۷، بیرجند با شاخص ۳۹، شیراز با شاخص ۳۱ و یاسوج با شاخص ۵۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بیرجند، شیراز، کرمان و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشدند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، دو شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته دو شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 784451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.