خرید تضمینی ۵۰ درصد از گندم کردستان توسط تعاون روستایی

مدیر تعاون روستایی‌ کردستان گفت: ۶۰۲ هزار تُن از گندم امسال استان توسط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی شده است که حدود ۵۰ درصد از کل گندم خریداری شده استان کردستان را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، بهرام کوشکی ظهر امروز _دوشنبه پنجم شهریور_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: با درایت و همدلی مجموعه جهاد کشاورزی استان کردستان، برای دومین سال متوالی توانستیم رتبه دوم خرید گندم را در کشور از آن خود کنیم.

وی افزود: خرید تضمینی گندم کل استان تا پایان روز چهارم شهریور بالغ بر یک میلیون و ۱۴۷ هزار تُن بوده که پول آن رقمی بیش از ۲۰ همت را شامل می‌شود.

مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: ۶۰۲ هزار تُن از گندم خریداری شده استان، توسط سازمان تعاون روستایی انجام شده است که حدود ۵۰ درصد از کل گندم خریداری شده استان کردستان را شامل می‌شود.

کوشکی ادامه داد: تاکنون سه همت از پول گندم کشاورزان استان پرداخت شده است که حدود ۱۵ درصد از کل پول گندم کشاورزان استان می‌شود و لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان متولی این کار اهتمام بیشتری نسبت به پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرستان بیجار تاکنون با تولید ۲۸۷ هزار تُن بیشترین میزان تولید گندم را در استان کردستان و کشور دارد و شهرستان‌های دیواندره با ۲۱۰ هزار تُن، دهگلان ۱۸۵ هزار تُن، قروه ۱۸۲ هزار تُن و سقز با ۱۷۶ هزار تُن در رده‌های بعدی قرار دارند.

سیلوسازی در اولویت برنامه‌های تعاون روستایی قرار دارد

مدیر تعاون روستایی‌کردستان تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی دارای پنج باب سیلو و ۵۸ مرکز خرید موقت گندم است که با توجه به نیاز استان یکی از برنامه‌های اولویت دار ما سیلوسازی است.

کوشکی به آمار خرید سایر غلات نیز اشاره کرد و افزود: توسط اتحادیه تعاون روستایی ۲۴۵۰ تُن جو نیز در شهرستان‌های سقز، قروه، دهگلان و کامیاران خریداری شده است.

خرید تضمینی ۵۰ درصد از گندم کردستان توسط تعاون روستایی

وی ادامه داد: ۹ هزار تُن کلزا نیز در شهرستان‌های سقز، کامیاران و مریوان خریداری شده که تاکنون ۳۰ درصد از مطالبات کلزاکاران استان پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی کردستان اضافه کرد: امسال برای اولین بار امسال دانه روغنی کاملینا نیز در استان کاشت شد که ۳۴ تُن تاکنون خریداری شده است.

توزیع ۲۲۰ کالای تنظیم بازار در کردستان

کوشکی گفت: شبکه تعاون روستایی در حوزه خرید کالاهای تنظیم بازار نیز فعالیت داشته که در سال جاری تاکنون ۲۲۰ تُن انواع کالا شامل برنج، شکر، گوشت منجمد قرمز و گوشت مرغ منجمد در سطح روستاها و شهرستان‌های استان توزیع کرده است‌.

وی خاطرنشان کرد: ۷۱۳۱ تُن توزیع انواع کود شیمیایی، ۱۱ هزار تُن تولید و فرآوری انواع بذور اصلاح شده و ۲۳ هزار ۵۸۰ تُن نهادهای دامی نیز در استان توسط شبکه تعاون روستایی صورت گرفته است.

مدیر تعاون روستایی کردستان، توسعه روستا بازارها را یکی دیگر از برنامه‌های این نهاد برشمرد و گفت: با توجه به استقبال مردم شهر سنندج از روستا بازار حاجی‌آباد، در صورت همراهی شهرداری و اداره راه و شهرسازی می‌توانیم شعبه دوم روستا بازار سنندج را نیز در شهرک بهاران این شهر راه‌اندازی کنیم.

کوشکی به ابلاغ هشت برنامه راهبردی توسط سازمان مرکزی به شبکه‌های تعاون روستایی در استان‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه زنجیره‌های توسعه بخش کشاورزی، توانمندسازی شبکه‌های تعاون روستایی و مولدسازی دارایی‌ها، توانمندسازی فعالیت‌های بازرگانی، ایجاد سامانه یکپارچه تعاونی، توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری، توانمندسازی و حمایت از تشکل‌های صنفی و تخصصی و حمایت از تعاونی‌ها به ویژه تعاونی زنان از جمله این برنامه‌های راهبردی است.

کد خبر 784446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.