جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

حزب‌الله لبنان در حالی نخستین مرحله عملیات انتقام‌جویانه خود را نسبت به شهادت «فواد شکر» آغاز کرد که برآوردها حاکی از تداوم این عملیات خواهد بود؛ این عملیات در حالتی انجام شد که رژیم شکست‌خورده صهیونیستی ۲۶ روز است در انتظار خون‌خواهی و مجازات سخت خود از جانب ایران و لبنان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حزب‌الله لبنان سحرگاه گذشته نخستین مرحله عملیات انتقام از حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و ترور شهید «فواد شکر» را آغاز کرد. حزب‌الله اعلام کرد که ۱۱ سایت نظامی در شمال اسرائیل و جولان اشغالی را با بیش از ۳۰۰ موشک و تعدادی پهپاد هدف قرار داده است. برآوردها حاکی از تداوم این عملیات بوده و مقاومت لبنان نیز تاکید کرده که این حمله پهپادی و موشکی ادامه خواهد یافت.

«فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله نهم مرداد ۱۴۰۳ در ضاحیه جنوبی بیروت و با موشک صهیونیستی که از هواگرد شلیک شده بود شهید شد و یک روز پس از آن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به شهادت رسید و بر همین اساس هم حزب‌الله و هم جمهوری اسلامی ایران وعده خون‌خواهی دادند. از آن روز تاکنون ساکنان اراضی اشغالی در فلسطین در وحشت و اضطراب به سر می‌برند، ایرلاین‌های خارجی صهیونیست‌ها پروازهای خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند و اسرائیل به حالت نیمه‌تعطیل در آمده است.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

انتظار صهیونیست‌ها در احتضار

با وجودی که ۲۶ روز از آن می‌گذشت، اما صهیونیست‌ها در یک انتظار کشنده رها شده بودند، تا اینکه دو روز پیش اعلام کردند در عملیاتی پیش‌دستانه و پیشگیرانه به جنوب لبنان حمله‌ای داشتند، عملیاتی که نتانیاهو مدعی شد صدها موشک آماده شلیک حزب‌الله را منهدم و خطر را رفع کرده است تا اینکه ساعاتی بعد در صبح یکشنبه و هم‌زمان با اربعین حسینی رزمندگان مقاومت حزب‌الله اعلام کردند با ۳۲۲ پرتابه عمق اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار داده‌اند و ۱۱ پایگاه را تنها برای تضمین عبور پهپادها در هم کوبیده‌اند. حزب‌الله با انهدام مراکزی مهم در تل‌آویو که رسانه‌ها آن‌ها را وابسته به موساد، شین بت و اطلاعات ارتش اسرائیل معرفی کرده‌اند، فاز نخست عملیات را با موفقیت به پایان رسانده و گفته چنانچه رژیم صهیونیستی به غیر نظامیان حمله کند، پاسخ سخت‌تری دریافت خواهد کرد.

نکته مهم این است اسرائیل به تعطیلی کامل کشیده شده و این فقط فاز نخست حملات حزب‌الله بوده است و در ظاهر صهیونیست‌ها همچنان باید در انتظار باقی بمانند، به‌ویژه آنکه هنوز خبری از حمله انتقام‌جویانه و خون‌خواهی جمهوری اسلامی ایران نیست و کسی نمی‌داند این وعده صادق سرنوشت‌ساز چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، از این رو صهیونیست‌ها همچنان باید منتظر باشند و خود را با انبوه خبرهای ترسناک و تنش‌های روانی تطبیق دهند. این در حالی است که بخش‌های زیادی از شمال فلسطین اشغالی را به‌دلیل حملات حزب‌الله از دست داده‌اند و با حمله پهپادی به تل‌آویو دانسته‌اند که نه‌تنها مناطق هم‌مرز با لبنان که حتی عمق فلسطین اشغالی نیز به سهولت در دسترس حزب‌الله و مقاومت است.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

زرادخانه موشکی حزب‌الله تهدیدی واقعی برای اسرائیل

الجزیره در گزارشی از قدرت روزافزون حزب‌الله خبر داده و آورده است: حزب‌الله در تلاش برای دستیابی و توسعه موشک‌های هدایت‌شونده دقیق است و این مهم‌ترین پیشرفتی است که به‌تازگی در زرادخانه موشکی حزب‌الله رخ داده است.

این رسانه در ادامه پنج دلیل مهم را برای ادعای خود آورده است که افزایش برد و تنوع موشکی، بهبود دقت در هدف‌گیری، سکوهای پرتاب انعطاف‌پذیر، بهبود کلاهک‌ها و ادغام با سایر سیستم‌ها از آن جمله‌اند و در ادامه عنوان کرده که به نظر کارشناسان مسائل نظامی زرادخانه موشکی حزب‌الله تهدیدی واقعی برای اسرائیل است، رژیمی که ارتش و تجهیزات نظامی آن آشکارا بر تجهیزات در اختیار حزب‌الله برتری دارد.

افزون بر آن‌چه گفته شد، حزب‌الله در تلاش است تا توانایی‌های خود را در جنگ الکترونیک، از جمله ایجاد پارازیت و فریب راداری برای محافظت از سامانه‌های موشکی خود و ایجاد اختلال در سیستم‌های پدافندی ارتش اسرائیل تقویت کند، اما اعتقاد بر این است که حزب‌الله با توجه به قدرت موشکی خود می‌تواند در همان مرحله نخست سیستم‌های پدافندی اسرائیل همچون گنبد آهنین را از کار بیندازد و به استحکامات آن برای دستیابی به حملات مؤثر نفوذ کند. این موضوع تنها به فناوری موشکی حزب‌الله محدود نمی‌شود، بلکه ماهیت نبرد و اداره و مدیریت آن از سوی دو طرف درگیر در جنگ نیز در موفقیت جهت تحقق اهداف مورد نظر نقش بسزایی دارد و در این میان انعطاف‌پذیری مهم‌ترین ویژگی حاکم بر میدان خواهد بود. هر طرفی که بتواند انعطاف بیشتری از خود در قبال تغییر و تحولات جاری در میدان نشان دهد، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد و در این زمینه حزب‌الله نشان داده که علاوه‌بر عامل انعطاف از عامل درایت نیز برخوردار است.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

قدرت گرفتن حزب‌الله و تضعیف اسرائیل پس از جنگ ۳۳ روزه

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با یادآوری مرحله نخست عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله به‌دلیل ترور شهید فواد شکر اظهار می‌کند: در این مرحله حزب‌الله با وجود انواع حمایت‌های آمریکا و دولت‌های اروپایی و آمادگی‌های رژیم صهیونیستی به صورت بسیار موفقیت‌آمیزی به اهداف خود رسید و یک شکست جدید اطلاعاتی و نظامی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرد.

وی می‌افزاید: صهیونیست‌ها تصور نمی‌کردند با وجود آمادگی‌های خود و حمایت‌های اطلاعاتی آمریکا و نیز اجرای عملیات پیش‌دستانه‌ای که انجام دادند؛ حزب‌الله بتواند به اهداف خود دست پیدا کند و بر همین اساس این عملیات به لحاظ نظامی و اطلاعاتی از نظر کارشناسان نظامی شگفت‌انگیز و بسیار ارزشمند است.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور می‌شود: انتخاب و هدف‌گیری مراکزی از دشمن صهیونیستی در قلب سرزمین‌های اشغالی و نزدیکی تل‌آویو ارزش این عملیات را نشان می‌دهد هر چند صهیونیست‌ها با نگرانی سعی می‌کنند سانسور شدیدی بر انتشار اخبار نقاط مورد اصابت اعمال کنند تا نقاط آسیب‌دیده و زیان‌ها افشا نشود، اما ناتوانی این رژیم در مقابله با قدرت مقاومت بار دیگر اثبات شد و این عملیات بار دیگر موقعیت رژیم صهیونیستی را در داخل اراضی اشغالی تنزل داد.

وی ابراز می‌کند: با این عملیات برای شهرک‌نشین‌های صهیونیست نیز اثبات شد که هیچ نقطه‌ای در فلسطین اشغالی امن نیست و اصرار صهیونیست‌ها بر ادامه جنایت‌ها ناامنی را به شدت افزایش می‌دهد، به همین دلیل اگر این عملیات را با جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۵ مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که صهیونیست‌ها به چه میزان در این ۱۹ سال ضعیف و حزب‌الله قوی‌تر شده است که این نکته در این عملیات بسیار حائز اهمیت است.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

حزب‌الله در مسیر پیروزی بسیار بزرگی قرار دارد

قنادباشی ادامه می‌دهد: حزب‌الله در این عملیات موشک‌هایی را در اختیار دارد که حجم، برد و قدرت تخریب آن‌ها ۱۰۰ ها برابر آن چیزی است که در جنگ ۳۳ روزه در اختیار داشت و از طرفی صهیونیست‌ها که در آن جنگ ۳۳ روزه ارتش شکست خورده‌ای نبودند، امروز ارتشی ناتوان و شکست خورده از غزه کوچک هستند که اگر ظرف ۲۴ ساعت سلاح‌های آمریکایی‌ها به آن‌ها نرسد از سوی غزه نیز ناگزیر به اعلام ورشکستگی نظامی خواهند بود.

وی تشریح می‌کند: مهم‌ترین نکته این است که صهیونیست‌ها آن روز مورد نفرت نخبگان و افکار عمومی جهان قرار نداشتند و در داخل نیز دچار به هم ریختگی و بحران اقتصادی نبودند، اما امروز اسرائیل در عمق بحران اقتصادی و در ژرفای بحران‌های اجتماعی است و از نظر نظامی هم در موقعیت ضعیفی قرار دارد و از نظر اطلاعاتی نیز ثابت شد که از امنیت لازم برخوردار نیست و به همین دلیل اسرائیل در این ۱۹ ساله بسیار ضعیف‌تر و حزب‌الله بسیار قوی‌تر شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید می‌کند: یکی از شاخصه‌های قدرتمندتر شدن حزب‌الله همکاری مردم یمن، عراق، افغانستان و ایران است و هیچ‌گاه حزب‌الله تا این حد مورد حمایت اسلامی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نداشته است و امروز مردم جهان با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله را نه تنها محق می‌دانند که حرکت حزب‌الله را تجلیل، تکریم و گرامی می‌دارند و این معادله نشان می‌دهد حزب‌الله در مسیر پیروزی قدرتمندی قرار دارد و طبیعی است با انجام ادامه عملیات مجازات اسرائیل به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد و ما نیز به این نتیجه می‌رسیم که حزب‌الله در مسیر پیروزی بسیار بزرگی نسبت به گذشته قرار دارد.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

اذعان صهیونیست‌ها به مرگ تدریجی این رژیم

وی به وعده خون‌خواهی جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: جمهوری‌اسلامی ایران نیز هنوز به وعده خون‌خواهی خود عمل نکرده و انصارالله هم وعده داده به‌دلیل حملاتی که صهیونیست‌ها به الحدیده یمن داشته‌اند پاسخ سختی به آن‌ها خواهند داد و اگر صهیونیست‌های ۱۹ سال گذشته را با امروز مقایسه کنیم می‌بینیم که صهیونیست‌ها آن زمان با صراحت اعلام شکست کردند و کتابی ۷۰۰ صفحه‌ای در رابطه با شکست‌ها و ضعف خود نوشتند این در حالی است که امروز باید راجع به شکست‌های خود و آینده تیره‌ای که در پیش‌رو دارند، چندین کتاب بنویسند.

قنادباشی خاطرنشان می‌کند: تمامی صهیونیست‌ها بر این باورند و بر آن اذعان دارند که اسرائیل رو به زوال و اضمحلال است و یکی از شاخص‌های این باور همان سرعت گرفتن مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی یا به تعبیری فرار صهیونیست‌ها از اسرائیل است و بر همین اساس است که مقامات رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده‌اند که اسرائیل به سمت نابودی حرکت می‌کند.

انتظار در احتضار؛ جولان موشک‌های حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی

تقلا برای زنده ماندن

بر همین اساس قدرت روز افزون حزب‌الله، مقامات غربی حامی اسرائیل را واداشته تا از گسترش جنگی جلوگیری کنند که این موضوع به‌یقین به نفع جبهه مقاومت است و موجب تضعیف روزافزون رژیم صهیونیستی و در نهایت مرگ این رژیم خواهد شد، به‌طوری که «دیوید لمی» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به عملیات حزب‌الله لبنان از اسرائیل خواست که خویشتن‌داری نشان دهد و مجدد خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و در پستی نوشت: «ما بر حمایت بریتانیا از امنیت اسرائیل، اهمیت خویشتن‌داری، نیاز برای آتش‌بس فوری در غزه و آزادی اسرا تاکید می‌کنیم… به هر قیمتی که شده باید از تنش‌های بیشتر در خاورمیانه جلوگیری کرد.»

همچنین «دیوید لمی» و «استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه پیش‌تر در مقاله‌ای برای روزنامه «آبزرور» نوشتند: «جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان تشدید یافته است و آنچه ما شاهدش هستیم یک چرخه مخرب از خشونت می‌باشد. این وضعیت و اشتباه محاسباتی ما خطر ایجاد یک درگیری گسترده‌تر و حتی عمیق‌تر را به دنبال دارد. همچنین، این چرخه با گرایشی که به سمت تشدید تنش‌ها دارد، پیشرفت به سوی راه‌حل سیاسی را سخت‌تر می‌کند.»

کد خبر 784262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.