اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

عشق به امام حسین(ع) دل‌های بسیاری را به تسخیر خود در آورده است و فرقی نمی‌کند که در کدام جغرافیا، مسلک و مذهبی قرار گرفته‌ای، چراکه عشق به سیدالشهدا مرزی نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اینجا در کردستان، عشق به سیدالشهدا (ع) رنگ و بوی دیگری دارد. عشقی عمیق و ریشه‌دار که در تار و پود فرهنگ و آداب و رسوم مردم این دیار در هم تنیده شده است. در کردستان شیعه و سنی شانه به شانه هم به زوار اباعبدالله الحسین (ع) خدمت می‌کنند.

مردم کردستان ارادت خود را به سالار شهیدان همواره ابراز کرده‌اند و هر ساله با برپایی موکب‌های باشکوه، از زائران حسینی استقبال می‌کنند. در این موکب‌ها، عشق و محبت کُردها به مشتاقان امام حسین (ع) جاری و ساری است. مردم این دیار، با وجود تفاوت‌های مذهبی در عشق به امام حسین (ع) مشترک هستند.

کردستان از سه سال پیش تاکنون به واسطه قرار گرفتن مرز باشماق مریوان در مسیر تردد زائران اربعین حسینی، بیشتر در مسیر عاشقی قرار گرفته است، با این وجود در جای جای این استان، عشق به امام حسین (ع) نمود داشته که نمونه آن برپایی موکب در تمامی شهرستان‌های استان توسط مردم اهل تسنن است.

در شهر سنندج مرکز استان کردستان امسال ۱۳ موکب در هفت نقطه از شهر برپا شده است که در آستانه اربعین حسینی به میان تعدادی از این موکب‌ها رفتیم تا روایتگر عشق مردم شهر سنندج به امام حسین (ع) باشیم و داستان‌هایی را که دل خود دارند برای شما بازگو کنیم.

اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

یکی از این نقاط، میدان جهاد است که در مسیر خروجی شهر سنندج به سمت استان کرمانشاه قرار گرفته است و زائران برای تردد به مرزهای خسروی و مهران بیشتر از این نقطه از شهر تردد می‌کنند. موکب امامزاده هاجر خاتون (س) سنندج یکی از همین موکب‌هایی است که در این نقطه از شهر سنندج برپا شده است.

موقوفه اهل سنت برای امام حسین (ع) به قدمت ۱۱۰ سال

موکب امامزاده هاجر خاتون، از محل نیات واقفان برپا شده که از جمله آن موقوفات یکی از اهالی اهل سنت شافعی مذهب شهر سنندج به نام امان‌الله خان ثانی در ۱۱۰ سال پیش است که اموال خود را برای مسجد و اباعبدالله حسین (ع) وقف کرده است.

این موکب دارای چندین غرفه است که در این غرفه‌ها خدماتی همچون آب و چایی و شربت، غذا، اقلام فرهنگی و غیره ارائه می‌شود. غروب شده است و به تعداد زائرانی که به این موکب مراجعه می‌کنند کم کم اضافه می‌شود.

با یکی از بانوان زائر هم کلام می‌شوم، می‌گوید از شهر تبریز آمده و از خدمات دهی موکب هم بسیار راضی است.

وی ادامه می‌دهد: مردم شهر سنندج با سایر نقاط کشور تفاوتی ندارند و باصفا و مهمان‌نواز هستند.

این بانوی زائر که تاکنون سه بار به کربلا مشرف شده است، اضافه می‌کند: امسال ابتدا قرار نبود به کربلا برویم و از این قضیه حالم بد بود، اما در نهایت این روزهای پایانی تصمیم گرفتیم و راهی شدیم.

اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

برپایی موکب از محل نیات واقفان مرتبط با سیدالشهدا

حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان هم برای بازدید از موکب امامزاده هاجر خاتون (س) و خدمات‌رسانی به زوار آمده است، از او بیشتر در این مورد این موکب می‌پرسم که در جواب ایمنا می‌گوید: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کردستان از محل نیات واقفان خیراندیش که مرتبط با اباعبدالله الحسین (ع) بوده، اقدام به برپایی چهار موکب در سطح استان کردستان کرده است.

وی می‌افزاید: مراجعان موکب امامزاده هاجر خاتون بیشتر از استان‌های غربی کشور همچون آذربایجان غربی و شرقی و زنجان هستند که از این مسیر به سمت مرزهای دیگر تردد می‌کنند. البته در این موکب علاوه بر زوار، مراجعه مردم شهر سنندج را نیز داریم که میهمان سفره سیدالشهدا می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ادامه می‌دهد: اکثر موکب‌داران ما در این موکب، از اهل سنت شافعی مذهب هستند و همچنین خود مردم شهر سنندج و خیران نیز میوه و اقلام غذایی و خوراکی را به این موکب اهدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام کاروند با بیان اینکه موقوفاتی را در استان کردستان داریم که برای سیدالشهدا وقف شده است، اضافه می‌کند: از جمله آن موقوفه میرمحمود شهرستان قروه و موقوفه الله‌یار خان در شهرستان بیجار است و علاوه بر آن ۱۱۰ سال پیش نیز یکی از اهالی اهل سنت شهر سنندج املاک خود را برای ساخت مسجد و سیدالشهدا (ع) وقف کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: این خدمت رسانی مردم سنندج به زائران و موکب‌داری آنها فقط مختص به این چند سال نیست و ما می‌بینیم که ۱۱۰ سال پیش خیرانی بوده‌اند که اموال خود را برای سیدالشهدا وقف کرده‌اند.

طبخ روزانه ۶۰۰۰ پرس غذا برای زائران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ادامه می‌دهد: خدمات این موکب شامل صبحانه، نهار، شام، میان وعده و توزیع اقلام فرهنگی همچون چفیه، کلاه و صلوات شمار و اقلام فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان است و روزانه در این موکب به صورت میانگین برای شش هزار نفر طبخ غذا صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام کاروند اضافه می‌کند: این موکب از ۲۱ مرداد برپا شده است و سعی می‌کنیم تا چهار پنج روز بعد از اربعین نیز خدمات آن برای برگشت زوار ادامه داشته باشد.

هوا تاریک شده و بوی غذا بلند شده است، زوار برای گرفتن غذا صف بسته‌اند، برخی دیگر هم وضو گرفته و در سمتی دیگر نماز خود را اقامه می‌کنند.

اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

به سمت خود میدان جهاد می‌روم، یک نقطه شلوغ و پرتردد که موکب پیامبر اعظم (ص) نیز به همت شرکت گاز استان کردستان در آن برپا شده است.

پرچم‌های سیاه و پارچه نوشته‌های مزین به نام امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت از دور نمایان است، این موکب هم چندین چادر دارد، برای پذیرش، اسکان، نمازخانه برادران و خواهران و حتی آمبولانس برای کارهای درمانی؛ صدای نوحه هم از بلندگوی موکب پخش شده تا زائران این محل را بهتر پیدا کنند.

رضایت زائران از خدمت‌رسانی مردم شهر سنندج

از یکی از خانواده‌های که در مقابل این موکب ایستاده‌اند پرسیدم که از کدام شهر آمده‌اند و آیا از نحوه میزبانی رضایت دارند که پدر خانواده پاسخ داد: از شهر ارومیه استان آذربایجان غربی آمده‌ایم و از نحوه خدمات رسانی موکب بسیار رضایت داریم.

وی ادامه می‌دهد: از مردم خوب شهر سنندج هم بسیار تشکر می‌کنیم که وقتی فهمیدند ما زائر و مسافر هستیم چند تا از کارهای ما را راه انداختند و خاطره خوبی را برای ما رقم زدند.

مسئول موکب پیامبر اعظم (ص) شرکت گاز کردستان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: موکب پیامبر اعظم (ص) شرکت گاز از بیست‌وششم مرداد برای ارائه خدمت به زوار اربعین شروع به فعالیت کرده و تا هشتم شهریور فعالیت خود را برای برگشت زائران نیز ادامه می‌دهد.

حبیبی می‌افزاید: در این موکب همه خدماتی که نیاز اولیه یک زائر است از جمله صبحانه، نهار، شام، اسکان، پذیرایی میان وعده شامل چایی، شربت، آب معدنی، آب میوه و کیک ارائه می‌شود.

ارائه خدمات درمانی در موکب پیامبر اعظم (ص)

وی اضافه می‌کند: اکیپ بهداری پزشکی نیز در این موکب برقرار است که یک دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات امدادی شامل چهار نفر از پرستاران و پزشکان بهداری بهداشت صنعت نفت غرب کشور در این مکان مستقر هستند و خدمات درمانی و دارویی ارائه می‌دهند.

مسئول موکب پیامبر اعظم (ص) شهر سنندج خاطرنشان می‌کند: روزانه به طور متوسط ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر اسکان موقت و دائم را در این موکب داریم و وسایل و امکانات موردنیاز را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

حبیبی می‌افزاید: اکثر زائران مراجع ما از استان‌های زنجان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، خراسان و شرق کشور هستند که بیشتر از این مسیر برای رفتن به مرزهای خسروی و مهران تردد می‌کنند.

اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

بانوی اهل سنت سنندج، پای ثابت موکب‌داری امام حسین (ع)

در جای جای استان کردستان می‌توان جلوه‌های دیگری از خدمت مردم اهل سنت به زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را مشاهده کرد که از جمله آن می‌توان به «روناک کنعانیان» بانوی اهل سنت کُرد شهر سنندج اشاره کرد که از سال گذشته نسبت به برپایی موکب در این شهر اقدام کرده است و می‌گوید: اگر عمری باقی باشد، سال‌های آینده نیز این موکب دایر خواهد شد و قطعاً پای ثابت برپایی موکب اهل سنت هستم.

کنعانیان، فعالیت مواکب اهل سنت را زمینه‌ساز اتحاد بیشتر می‌داند و اضافه می‌کند: مردم می‌توانند دیدگاه اهل سنت را نسبت به اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم (ص) با مراجعه به کتاب‌هایشان بخوانند.

وی تاکید می‌کند: دشمنان منتظر هستند تا اتحاد بین ما را از بین ببرند که نباید اجازه دهیم این اتحاد خدشه‌دار شود.

اینجا عشق به امام حسین(ع) رنگ و بوی دیگری دارد

به گزارش ایمنا، موکب‌های کردستان، نماد وحدت و همدلی مسلمانان هستند. این موکب‌ها نشان می‌دهند که عشق به امام حسین (ع)، می‌تواند قلب‌های مردم را به هم نزدیک کرده و جهانی بدون مرز و اختلاف را ایجاد کند.

کد خبر 783766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.