خاکشیر چه خواصی دارد؟ + فواید خاکشیر برای لاغری، پوست و مو

خاکشیر گیاهی پرطرفدار است که از جمله خواص دانه‌های آن می‌توان به مواردی مانند از بین بردن جوش‌های صورت، سلامت پوست، کنترل فشار خون، رفع عطش، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، لاغری و جلوگیری از شوره مو اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خاکشیر جزو گیاهان یک ساله و دو ساله است، یعنی بعد از یک سال یا دو سال رشد، دانه می‌دهد؛ ارتفاع این گیاه به کمتر از یک متر می‌رسد و دانه‌های این گیاه از ماه‌های مرداد تا شهریور رسیده می‌شوند و دانه‌های گیاه خاکشیر را می‌توانید به عنوان منبعی دارویی و غذایی استفاده کنید.

از جمله خواص خاکشیر به مواردی مانند رفع یبوست، خاکشیر برای اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، سلامت پوست، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، جلوگیری از شوره مو، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع واریس و از بین برنده چربی کبد می‌توان اشاره کرد.

خاکشیر چه خواصی دارد؟

  • درمان کبد چرب
  • کاهش فشار خون
  • تسکین التهابات پوستی
  • درمان جوش صورت
  • درمان کم کاری تیروئید
  • تسکین درد و التهابات معده و روده
  • درمان دل درد و اسهال
  • درمان سنگ صفرا
  • کاهش التهابات پروستات
  • لاغری و کاهش وزن (با بهبود عملکرد روده)
  • درمان درد مفاصل

مصرف خاکشیر برای کبد

خاکشیر روی کبد انسان تأثیر مثبت می‌گذارد، به‌گونه‌ای که آن را به‌عنوان قاتل کبد چرب می‌شناسند، دانه‌های این گیاه به‌عنوان یک سم‌زدای گیاهی، تمام سموم کبد را پاک‌سازی می‌کنند، بعد از چند بار مصرف خاکشیر، دفع ادرار زیاد شده و سموم کبد از بدن بیرون می‌آیند و از دیگر خواص خاکشیر برای کبد می‌توان به کاهش ریسک ابتلاء به کبد چرب اشاره کرد.

خواص خاکشیر برای پوست

خاصیت خاکشیر برای پوست شامل تسکین التهابات پوستی مانند آکنه و جوش، رفع خشکی و ترک‌های پوست، بهبود لکه‌های پوستی، جلوگیری از پیری زودرس پوست و افزایش رطوبت و نرمی پوست می‌شود، همچنین خاکشیر به دلیل داشتن ترکیباتی مانند ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود سلامتی پوست و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو کمک کند.

برای استفاده از خاکشیر برای پوست، می‌توانید از محصولات آرایشی حاوی خاکشیر یا از ماسک‌های خانگی با استفاده از خاکشیر برای پوست خود استفاده کنید.

خواص خاکشیر برای لاغری

با نوشیدن خاکشیر طی بازه زمانی طولانی، فرد خیلی سریع لاغر می‌شود، خوردن خاکشیر با تحریک روده، پاک‌سازی و دفع سموم آن همراه است و به همین دلیل مقدار زیادی از چربی‌های بدن دفع شده و وزن فرد کاهش پیدا می‌کند.

خاکشیر و رفع تشنگی

بسیاری از افراد در فصل تابستان احساس تشنگی بیشتری دارند، به همین دلیل دنبال نوشیدنی‌هایی هستند که با خوردن آن بتوانند تشنگی خود را رفع کنند و کمتر تشنه شوند و شربت خاکشیر با آبلیمو یکی از این نوشیدنی‌ها است، دانه‌های خاکشیر با حبس کردن آب درون خود می‌توانند آب مورد نیاز بدن را به صورت کامل تأمین کنند.

خواص خاکشیر ناشتا

استفاده از خاکشیر در هر زمانی، خاصیت‌های مخصوص به خود را دارد، خواص خاکشیر ناشتا در بخش‌های مختلفی از بدن قابل مشاهده است، از خواص خاکشیر ناشتا با آب گرم می‌توان به مواردی مانند رفع گرفتگی صدا، پیشگیری از بروز سرماخوردگی یا درمان آن، رفع سردرد، بهبود سوءهاضمه، عملکرد بهتر کبد و کاهش التهابات اشاره کرد.

برخی بیماران خاکشیر را به‌صورت ناشتا برای بهبود وضعیت بیماری‌ها می‌خورند، زیرا میزان سطح کلسترول خون یا میزان قند خون را کاهش می‌دهد، خوردن خاکشیر ناشتا با آب گرم و عسل در بهبود ضعف جسمانی تأثیر می‌گذارد و خواص خاکشیر و گلاب ناشتا شامل کاهش وزن و لاغری فرد است.

خاکشیر چه خواصی دارد؟ + فواید خاکشیر برای لاغری، پوست و مو

خاکشیر را باید با آب گرم مصرف کرد یا سرد؟

وقتی سیستم گوارش شما خوب کار نمی‌کند و دچار یبوست می‌شوید، نوشیدن شربت خاکشیر یبوست را درمان می‌کند، به‌شرط اینکه شربت را با آب گرم درست کنید، اگر خاکشیر را زیاد بجوشانید یا با آب سرد درست کنید، خاصیت خاکشیر برای درمان یبوست از بین می‌رود و برعکس، ممکن است نوشیدن این شربت یبوست شما را تشدید کند.

تهیه خاک شیر با آب سرد نه‌تنها باعث رفع عطش در آب‌وهوای گرم می‌شود، بلکه بهترین درمان اسهال است، اگر می‌خواهید خاکشیر را برای درمان اسهال استفاده کنید، خاکشیر را با آب سرد درست کنید.

مصرف خاکشیر ضرر دارد؟

  • خاکشیر به دلیل طبع سردی که دارد برای افرادی که به روماتیسم و آرتوروز دچار هستند، مناسب نیست و باید مصرفش را به حداقل ممکن برسانند، زیرا خاکشیر می‌تواند باعث افزایش درد در این افراد شود.
  • با اینکه خاکشیر در درمان یبوست مؤثر است، اما مصرف زیاد آن نیز باعث افزایش یبوست می‌شود، افزایش بیش از اندازه خاکشیر خطر ابتلاء به مگاکولون را افزایش می‌دهد.
  • مصرف بیش از حد خاکشیر در دوران شیردهی باعث نفخ و دل درد در نوزاد و مادر می‌شود.
  • مصرف طولانی‌مدت خاکشیر به دلیل خاصیت ملینی که دارد فعالیت روده را کاهش می‌دهد، در نتیجه روده‌ها بدون وجود یک ملین نمی‌توانند عمل دفع را انجام دهند.
  • خاکشیر ورم و زخم معده را افزایش می‌دهد.
  • مصرف خاکشیر در برخی افراد منجر به سردرد می‌شود، این افراد اگر تمایل به مصرف خاکشیر دارند، می‌توانند آن را با کتیرا میل کنند.
  • دانه‌های خاکشیر بسیار ریز هستند و خاک و سنگ‌ریزه زیادی با آن مخلوط می‌شود، به همین دلیل در صورت شست‌وشوی نامناسب و مصرف زیاد آن، به مرور زمان به سنگ کلیه دچار خواهید شد.

از بین بردن شوره سر با خاکشیر

خاکشیر به دلیل داشتن موسیلاژها، می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست سر عمل کند و از خشکی و ایجاد شوره جلوگیری کند، همچنین، خواص ضد التهابی و ضد قارچی خاکشیر می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوست سر و مبارزه با عفونت‌های قارچی کمک کند و در نتیجه شوره سر را کاهش دهد.

برای استفاده، می‌توانید خاکشیر را در آب خیسانده و محلول آن را به پوست سر بمالید و پس از مدتی شست‌وشو دهید.

خواص خاکشیر برای نوزادان و کودکان

اگر کودکتان به یبوست دچار است، خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می‌کند و آن را درمان می‌کند و غذا را هضم می‌کند و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلاء به اسهال را کاهش می‌دهد.

اگر نوزاد شما به دنبال بیماری‌هایی مانند آبله مرغان و سرخک تب داشت و پوست او دچار خارش شد، نهراسید دوای درد نوزاد شما خاکشیر است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می‌کند.

لازم است خاکشیر را از دو سالگی به بعد به نوزادان بدهید و قبل از آن شربت خاکشیر را از صافی رد کنید و از آب آن به نوزاد بدهید.

کد خبر 783564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.